Osig husmanskost
Jag som älskar husmanskost kan ibland tycka att en del rätter osar och är svåra att vädra ur, som stekt fläsk (som vi pratat om i en annan tråd) och stekt strömming.
Ett tips nu under den varmare årstiden är att steka ute. Jag har en gasolgrill (men det går säkert bra med vanlig grill också). Där sätter jag mina hederliga gjutjärnspannor och det blir en annorlunda "grillning" så att säga.
Själv är jag inte så förtjust i vanligt grillat kött men man kan ha grillen till mycket annat.
Har man en wok i gjutjärn så kan man woka grönsaker på grillen och mycket mer.
/Maria
Det är det som ärcharmen med hederlig gammal matlagmimg att det luktar riktig mat
Det mesta går även att steka i ungnen det gör jag nu när jag inte ser det öär betydligt lättare när man son jag inte ser maten eller stekpannan
#1 Javisst, ugnen får man inte glömma…
/Maria
Tänkte också föreslå ugnen
Tycker många gånger matoset luktar gott framför allt när de grillar på gården och vi har balkongdörren öppen.
Var positiv -må bra
#4 Det kan jag hålla med om så länge inte röken kommer in
Det värsta med att folk grillar är att de verkar dränka grillen i tändvätska det luktar fotogen så det står härliga till
Så man kan undra hur deras mat smakar

#6 ja och så undrar jag om det verkligen dunstar allt, eller om det är farligt att äta? Känns inte riktigt bra i varjefall.
#0 Vet inte om någon tipsat om detta innan, men du kan hälla upp lite ättick i en skål och sätta i köket så försvinner oset snabbt.
Sajtvärd för mitt eget liv

Om man bara väntar tills fotogenen har brunnit ut lär inget av den hamna i det man grillar. När man grillar ska kolen ha hunnit täckas av ett tunt lager aska, och det finns inte kvar någon fotogen då. Men fotogenlukten när grillen tänds är ganska irriterande om dom häller på för mycket.
Tekniken för att slippa stark fotogendoft är att spruta på tändvätskan och vänta med att tända tills den har sugit in i grillkolen. Då brinner den med blå låga utan rök, och man får snabbare ordentlig glöd om man fläktar lite på den.

#8 eller så använder man elgaffel 
Sajtvärd för mitt eget liv

Jo, och det går att tända med tidningspapper också, eller göra en liten brasa med pinnar först. Då kommer man ifrån fotogenen helt.