Ge mig argument
Min flickvän äter bara grönsaker och fisk. Hon tränar. Hon är inte tjock, men inte smal heller. Hon menar att det räcker med fisk och grönsaker. Nu verkar det dessutom som hon inte tål alla grönsaker. Själv vill jag ha allt möjligt på tallriken. Kan någon ge mig bra argument varför man bör äta av allt, som kan gå hem hos min flickvän
Det kan nnog vara svårt att hitta argument och det är ju många som är vegeterianer
Ni får väl äta det ni tycker om bägge två för det viktiga är ju att ni bägge mår bra av det ni äter
Nan ska inte försöka förändra varandra man ska kompletera varandra
Fettlösliga vitaminer måste man ha och de kan man inte tillgodogöra sig utan fett. Annars kan hon mycket väl äta en sådan kost om hon trivs med den och mår bra av den. Frågan är hur man påpekar vikten av fett utan att "predika". Ta det varligt.
Om man försöker "omvända" någon är bara risken att det får motsatt effekt.
Det är mina matvanor han försöker ändra på, men jag håller mig till grönsaker och fisk. Förutom att jag ännu inte vet vilka grönsaker jag inte tål så mår jag bra av grönsaker, fisk och träning.
Var positiv -må bra
Det handlar väl om hälsa och välmående, ev. vikt.
Jag skulle kunna äta fisk och grönsaker och få en lite slankare figur, men jag tar hellre pasta med gräddsås och tar något extrakilo - under förutsättningarna att jag mår bra.
Sen finns det ju vissa som måste äta så, det kan handla om sjukdom t.ex. cancer (vilket det inte handlar om nu då).
Enda argumentet är väl att det är bra för hälsan!
Jag tror man får lida när man blir äldre av för ensidig kost.
Jag vet många vegeterianer som har blivit väldigt gamla och utan krämpor så det går alldeles utmärkt att bvara grönsaksätare hela livet och det finns ju en uppsjö av olika grönsaker
Och även fisk är bra mat
Man får i sig de mesta näringsämnen genom vegetarisk mat och äter man dessutom fisk så är det ju ännu bättre. Ägg är också otroligt nyttigt om man nu äter det.
B-12 vitamin är det något som ibland speciellt veganer kan få brist av men det går ju att kompletera.
/Maria
Fisk innehåller ju bl.a. Omega 3. Bra för koncentrationen och även för magont vid mens hos kvinnor!
Fast du behöver kanske inte Omega 3 för att lindra magont. ;)

Så länge hon mår bra…..låt henne tro på sitt…. MEN när mår dåligt av något slag…stötta henne !!
Lägg in eran respektive kost på "minmat.se" kolla vad ni får i er av dagsbehovet…rdi…(rekomenderat dagligt intag)
#10 Du menar minmat.net väl?

Tack, kaninisen
….Absolut!!
Alltså "minmat.net"….
#12 Där vågar inte jag gå in med mina matvanor!

Det går nog utmärkt att leva på fisk och grönsaker då det ger alla essentiella näringsämnena….vilket t ex inte pasta med ostsås gör.
#14 Men det är himla gott…
/Maria
Tycker nog bättre om pasta och köttfärssås (inte ostsås, ost ska ligga på smörgåsen) än fisk och grönsaker. Smaken är som baken. Däremot tror jag fisk och grönsaker är nyttigare, men kan ju ta tomater till pastan
#14 Toppen då äter jag rätt trots att killen säger annat. Tack!
Var positiv -må bra