Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 5792 ggr
tjoffsa
0

endometrios någon???

Känner mig allt mer sjukare..Nyss var det uretrit, nu tvekar min läkare om att det också kan handla om endometrios. Jag hade hoppats på att behandligen jag fick skulle få min akuta värk som kommer en gång i månaden att försvinna..Det gjorde den minsann inte!! Jag förklara för läkaren att den akuta värken i blåsan alltid kommer samma tidpunkt varje månad vid ÄL..Fruktansvärt ont! I vanliga fall brukade jag hälla i mig litervis med vatten som dämpade smärtan. Eftersom jag nu under 5 veckors peridod (5 behandlingar med kortison) skulle jag då sluta med att ta till alternativa smäerlindringar och vätska..Nu har jag haft ont i snart 1 vecka!! Knappt så jag kan gå ut..=(

Vid ultraljudsundersökningen såg läkaren inget konstigt på äggdtockar livmoder men en vätskeansamling mellan tarmväggen och bakom livmodern som han sa då kan vara ett tecken på endo. Nu måste jag vänta till den 23 juni för att vänta ut så jag får ÄL och jätteont igen för att göra en cystoskopi, om han inte hittar nå skulle det bli en lapraskopi..Jag känner inte igen ALLA symptom på endo, men samtidigt vet jag att man inte behöver ha de heller. vid mens upphör smärtan men kommer tillbaka vid ÄL igen. Jag är sjukt orolig för nästa helg kommer jag börja sommarjobba och jag vill verkligen inte sjukskriva mig!! så ont och ledsen är jag..less på skiten dessutom!

isa
0

Jag har mycket svår Endometrios. ( det finns olika grader av sjukdomen ) .Jag har svåra smärtor i buken, korsryggen som strålar ut i benen. Jag vet inte riktigt, vad du vill ha svar på men fråga mig gärna så ska jag svara så gott jag kan.

med vänlig hälsning isa

ps. Jag har skickat ett PM till dig! Jag hoppas det var ok.

mvh isa

tjoffsa
0

jag har än inte konstaterad endo, men vid vissa punkter kan jag känna igen, tex smärtor från ÄL..som alltid har återkommt sen jag slutade med minipillren jag tog. sen märker jag inte av smärtor vid samlag eller under själva mensen…som många ser är karakteristiskt med endometrios. Jag håller bara på att bli galen på detta och försöker själv hitta tänkbara diagnos. Har haft besvär med urinvägarna sen 9 år tillbaka.

Men kan man ha endo fastän man inte har smärta under mensen?? min smärta ligger lokalt i blåsan..det licksom knyter sig ordenligt..jätteont gör de och tidigare kände jag stark sveda som uvi..(vilket jag inte har) men något lugnare med svendan är det nu men inte krampen/värken i blåsan.

tjoffsa
0

de har gjort bakterieodlingar också och de hittades inget konstigt.

isa
0

#2 Ja, du kan ha Endometrios, fast du inte har ont vid samlag och menstruatión. Kanske sitter det endo.-härdar runt din blåsa? Och det kan endast upptäckas vid en titthålsoperation.

mvh isa

ps. I början av min sjukdom, trodde jag att jag hade urinvägsinfektion hela tiden, för det kändes så. Istället hittade de stora cystor. Jag har opererats 2 gånger. En titthål och en stor bukoperation. Tyvärr så "gillar" Endometrios-härdarna att även växa i operationsärr…………………så ibland är det bra med en op. om  man har cystor.

mvh isa

tjoffsa
0

å tack för infon..jag har så ont!!! mådde hyffsat bra nån stund på dagen men så känns det som om nå trycker i blåsan. åh så har dom stängt imorgon så jag kan inte boka en tid fören på måndag. Trodde de skulle lugna sig, men nu känns det värre än nånsin! Gråter värktabletter hjälper inte mycket…mest trött blir jag.

isa
0

#5 Just det där trycket över blåsan känner jag mycket väl igen!

Hittade du något bra/värdefull information på Endometrios-hemsidorna som jag pm:ade till dig?

mvh isa

tjoffsa
0

jo det var intressanta inlägg på forumen där. Och hur andra upplever smärtorna och hur det påverkar jobb förmågan. Jag ska börja jobba nästa helg, men jag bara måste få tag på nå bra smärtlindring innan dess. Igår var jag så nära på att fara in till akuten bara för att få hjälp med smärtan. Samtidigt kan jag inte göra det för jag måste ju ha ont när doktorn ska göra skopin på mig. Som han sa iallafall. Men jag funderar om man kan komma till jourcentralen och höra med dom om det är verkligen är kris. Tillfällig smärtlindring iallafall.

isa
0

#7 för mig var det"bra" att det syntes i mina journaler, hur många gånger jag blivit tvungen att åka in akut för smärtlindring.

Hoppas det ordnar sig för dig och att det finns en någorlunda lösning på problemet.

mvh isa

tjoffsa
0

men kan de onda komma och gå lite över dagen? jag var dålig på morgonen men nu har det lugnat ner sig. Oftast är jag hyffsat bra på morgonen men eskalerar mer och mer under dagen.

eller är det så att smärtan bara försvinner under/efter mensen?

isa
0

#9 Smärtan kan komma och gå - helt oregelbundet vid Endometrios.Oavsett om du har mens eller inte . Det är därför denär så lurig denna sjukdom. Svårt att planera saker, t.o.m för några timmar framåt, för jag vet aldrig hur jag mår.

Jag kan bara planera just för stunden och alltid vara beredd på att få avbryta det jag gör. Eller få gå och lägga mig och vila - när jag är bortbjuden ( inte kul, känns oartigt, men de förstår som tur är. ) Svårt att planera in resor. Arbetet kan jag inte planera alls, får ta dagen som den kommer.

Det kan vara svårt att få vissa människor att förstå denna sjukdom då "hon såg pigg ut, alldeles nyss", är ingen ovanlig kommentar. Men med tiden så lär sig de flesta hur opålitlig denna sjukdom är och att det inte är jag som person som är opålitlig.

tjoffsa
0

ok då är jag inte helt ute ur sjukdomsbilden iallafall..ibland tänker man ..Äh..jag klarar mig nog, jag ringer doktorn nästa gång jag har ont, eller så är det också så att man ringer då man har svinont och när man kommer dit är det inte alls så som det var tidigare. Det känns eller är rädd att doktorn inte ska ta en på så mycket allvar. Mestadels har det varit hyffsat lungt idag, men inte på eftermiddan. Kanske bäst jag ringer på måndag iallafall. Jag antar att det är detta som jag får min uretrit samt ofta UVI av. då det är inflammation och att man lättare får infektioner. Inte konstigt medicinerna inte har hjälpt längre stund för de jag hade mot UVI. Den tidigare doktorn på vårdcentralen frågade mig om jag hade smärta vid samlag och nu när jag tänker efter så är det bara den detaljen som han uteslöt sjukdommen endo. Som tur är har jag en MYCKET bättre och kunnigare läkare nu som verkar ta detta mer på allvar och verkligen VILL lösa problemet. Oftast får jag känslan att man sopas undan. Tom att de påstod att detta hörde ihop med mensen då man är känsligare mot infektioner..Jag som inte ens hade nämnt om vilken perios i cykeln det handla om…Då blir jag ju lite förbannad!!

isa
0

#11 Tjoffsa, du får gärna skicka PM till mig i stället, ang. Endometrios för jag är i princip aldrig inne på den här sidan. Jag var det bara nu, för det var en person som frågade mig, på en annan sida, om jag inte kunde hjälpa dig med din Endometrios.

Bara så du vet, jag kollar aldrig härinne, så skicka gärna PM istället. Hoppas du kom till läkaren i Måndags, och hoppas verkligen att du fått hjälp av någon som tar dig på allvar!

ps. Jag kan ha sex utan att ha ont vid samlag, och ändå så har jag diagnosen "mycket svår" Endometrios. Det beror helt på var någonstans Endometrioshärdarna sitter. I mitt fall sitter de utspritt över hela buken, b.l.a på tarmarna.Endometrios kan även, i  sällsynta fall ,uppstå i andra delar av kroppen, t.e.x på lungorna.

mvh isa