Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1650 ggr
Lina
0

Kroniskt trött

Vad ska jag göra åt saken?
Jag är alltid trött. Jag sover minst 8h på nätterna men är ändå så trött att jag måste sova middag, jag sover då 1-2h.
Jag går sista året på gymnasiet och är ledig 2-4 dagar i veckan utöver helgen. Jag har mycker kvar i skolan som jag måste göra men jag orkar inte. Vad jag vet så äter jag okej mat, mycket hemlagat och väldigt sällan snabbmat. Jag har en egen häst som jag är hos och aktiverar på så sätt kroppen fysiskt. Jag är så fruktansvärt trött på detta och vill få ett slut på det. Jag börjar jobba heltid om tre veckor och kommer dö av utmattning om det fortsätter såhär…

Mitralis
0

Min första tanke är fel på Sköldkörteln.
Sök på Google så kommer du att få upp en hel del. Du kan även söka på den här sidan också.

Hoppas det löser sig =)

Jenny7744
0

Min sambo är lika dan o han har sömnapné, sömnuppehåll, han kommer aldrig ner i djupsömn på nätterna då han sover.. Sover bara på ytan.. Kan hjälpas med en maskin som blåser in luft då han inte andas själv.

Bara en idè!!

Lycka till!!

Chestnut
0

Tycker att du har fått bra tips ovan, det kan vara både fel på sköldkörteln såväl som sömnapné. Men även järnbrist. Tycker att du ska boka tid hos någon läkare på vårdcentralen och se till att de utreder varför du är så trött. För jag förstår att det inte är kul att vara konstant trött.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lina
0

Nu gjorde ni mig lite smått orolig Förvånad Men jag ska ringa vårdcentralen imorgon och boka in en tid.

Chestnut
0

#4 Det finns bra mediciner mot allt ovan och det behöver ju inte vara något sådant! Vi är ju bara lekmän Glad

Men tycker absolut att du gör rätt i att boka tid på vårdcentralen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mitralis
0

#5 Håller med dej. Det låter alltid mer dramatiskt när man får svar så här eftersom det är skrivet och det är svårt att få med allt så att det blir nyanserat.

Men det är ofta inte så illa som man kan tro.

Nu har jag pratat med en bekant som var trött hela tiden.
Hon var trött hela dagarna och gick och la sej vid 20 tiden. Detta höll på i ca 2 års tid för henne.
Nu gör hon/eller har gjort en "pulverkur" (som jag i princip är emot eftersom man oftast går upp mer i vikt sedan) och hon slutade helt med smörgåsar, godis, kakor och dricka och hon blev mycket piggare. Vi får hoppas att det håller i sig för hon gjorde "kuren" helt nyligen eller håller fortfarande på.

Jag vet inte om det var viktnedgången (hon vägde inte många kilo för mycket och har väll gått ner ca 5-6kg) eller om det var uteslutandet av socker som gjorde att hormonerna eller insulinet rättade till sig, eller vad det var som hände.

Men det är en bra idé att gå till vårdcentralen i alla fall.

En annan bekant hade fel på sköldkörteln så hon fick medicin.
Det kan även vara som någon redan skrivit att det är järnbrist eller sömnapné. Det finns lite att välja på =)

Lycka till!

[SvenA]
0

Man blir även trött av att blodsockret går upp och ner väldig fort

Så det gäller att försöka hålla det så konstant som möjligt

Så det finns en mängd olika saker som trötthet kan bero på så dörför bör man utreda vad det beror på