Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1925 ggr
Madde
1

Benhinnorna.

Tänkte höra om det är fler än jag som har ont i benhinnorna?

I januari i år tog jag tag i min träning och verkligen kom igång och jag tycker det är jättekul.

Nu har jag tränat i snart 5 månader och redan från dag 1 tror jag att jag fick känningar i mina Benhinnor? Vet inte om det kommer av att jag använde fel skor inomhus?

Har jag gått ut för hårt i min träning?

Nu har jag oxå börjat löpträna och de första 10 meterna känner jag av benhinnorna men efter det så känner jag inte av dem.

Är det någon som vet vad man kan göra för att få bort det onda?

Eller måste jag sluta träna helt? (vilket inte känns så motiverande nu när jag äntligen efter 10 år har kommit igång)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
0

Hittade precis att man kan få ont av för hög hålfot. Och det har jag. Så vet inte om det kan bero på det.

För så intensivt gick jag inte ut i min träning.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sehvrin
0

Mitt första tips är att gå till en ortoped eller en riktigt bra skoaffär och göra en undersökning av din fotställning.

Jag har haft mycket problem med benhinnorna det senaste 1,5 året och jag har förskräcklig fotställning men efter att jag fick mina specialinlägg förra sommaren så har det blivit bättre. Nu i vår så har mina ben hållit nästan helt trots vissa veckor då jag tränat cirka 10 timmar.

Jag fick dock ett litet återfall och då gick jag till en sjukgymnast, eftersom jag var rädd för att den skulle kunna bli kronisk. Hon sa att det inte var nån fara att träna trots att det gör ont, så länge kroppen får återhämta sig mellan träningarna. Vilket jag tolkar som: Har jag inte ont innan träningen är det ok att träna (men jag skulle nog ta en längre vila om jag hade ont dagen efter en träning).

Men mitt första och bästa råd är att kolla fötterna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Jenny7744
0

Vila o ev antiinflammatoriskt (salva el tabl) kan hjälpa..

Träna inte för hårt o ont i benhinnorna har ofta med felställnigar med skor el olika långa ben att göra.. Nya skor? Varmt - kallt, ute o inne träning mm..

Lycka till!!

Branneli
0

Sportaffärerna brukar ha kunnigt folk som kollar dina fötters behov av skor & ev. inlägg …där började jag !!

Sluta träna är ju inget bra alternativ Obestämd, när du kommit igång !!

Betty
0

Fixa riktigt schyssta skor, lägg verkligen pengar på dem…något som är väldigt viktigt är att stretcha ordentligt. Speciellt långa vadmuskeln, korta vadmuskeln och framsidan av benet…detta samt voltaren gel vid behov har hjälpt mig otroligt mycket. Variera din träning, tex cykling eller spinning tar inte lika hårt på benhinnorna.