Kan man få råd.
Hej. Jag är en kvinna som har ont i axlar och nacke. Det kommer och går. En ortoped säger att jag har inklämningssydrom och förslitning.
Hur tycker Ni skall jag få upp min kondis OCH bli lite smärtare Och minska lite i bred över axlar och bröst.och lite mage,
Annars är jag ok.
Var rädda om varandra
Går det inte att operera inklämningen?
Simma lär ju vara bra och milt för kroppen…
/Maria
Man undviker ju alltid operativa ingrepp tills det alldeles är akut.
Många människor tror alltför hårt på "kniven"
Det är väl sista alternativet…
/Maria
Det stämmer. Ortopeden sa att om det går så långt så att jag behöver en spruta till då rekomderar han att man opererar och då även förslitningen.
Men jag tycker inte jag är där. Först vill jag pröva allt annat. Kan jag genom att röra mig rätt och ha lagom kondis hålla det i schack ett tag till så är det bra. Och det har varit bättre efter sista kortisonsprutan. Har bokat hos ett företag som har både friskvård och sjukgymnast . Men det är ju bra med alla förslag på vad man kan göra hemma
Var rädda om varandra
Jag har en roddapparat som jag tycker mycket om. Kan ställa in motstånd osv. Jag har förslitningar i nackkotorna och jag upplever detta som om jag stärker min rygg och kotor. Tar det ganska fösiktigt dock.
/Maria
#3 Jag ska själv ta till kniven mot min inklämning, det är inget man bara tar till.. Är det bättre att vara sjukskriven och äta tabletter, som hjälper för stunden, när man kan slippa smärtan, och kanske även få tillbaka rörligheten? Tänk att få sova en hel natt?
Den som har ont i axeln, och sprutorna inte hjälper, har nog inget emot att få det åtgärdat. Och det är sista alternativet.
Man ska aldrig jämföra smärtor, jag har haft detta i tre år, så jag är glad om jag kan börja träna, gymma mm.. det går inte nu. Bara att hålla i en penna och skriva några rader är svårt, värken strålar ner i fingrarna.
Du har väl din tro, jag tror ju "hårt" på kniven, eftersom jag vet att jag kommer att bli bättre, och kan jobba min fulla tid igen!
Det finns alltid en risk med ett operativt ingrepp som man ska vara medveten om
Nu missuppfattade du mig allt. Man undviker ju operativa ingrepp i det längsta men finns ingen annan utväg så är det ju givetvis den bästa lösningen.
Många som liksom jag själv har "lättare" förslitningar tror dock att allt går att operera bort men så fungerar det ju inte riktigt.
/Maria

simma är jätte bra , jag har ett tungt jobb men simmar mycket ,nu hade jag inte simmat på ett tag och började känna lite värk i axlarna , men så åkte jag till simmhallen och simmade en timme och nu känns allt jätte bra igen.
Tack alla för era svar.
Efter som jag först och främst blivit mycket bättre efter dens sista kortisonsprutan och dessutom har en bekant som opererat sig så tycker jag inte det är dags.
Hade man frågat mig för ett år sen eller vissa dagar nu, då hade jag gärna opererats. Förstår precis att inte få sova. Man kan inte ligga på något sätt utan att det gör ont och vaknar av smärta . SOm tur är har jag lätt för att somna om. Men det har ju inte alla. Blir nästan rädd av tablettrekomendationerna man har rekomenderats. ( men vägrat att ta). Har använt Cefar´s TENS apparat. Den stör det ona
Sen har det nog en väldig betydelse vem som ger sprutan i mitt fall gavs den sista av en ortoped, som var oerhört nogrann om vad han satte den.
I mitt fall kom det onda tillbaka när jag försökte med egen gymnastik här hemma, hade köpt en Wii Fit bräda. Var så glad över att det inte gjorde så ont längre, så jag tog väl i för mycket.
Lycka till med operationen Masamo.
Var rädda om varandra
#10 Tack, det var snällt av dig! 

Promenader, för att få igång blodcirkulationen. Kanske prova stavar. Ta det lugnt med stavarna med tanke på axlar & nacke. Använd stavar som du kan sänka, det underlättar. Lägre höjd, mindre börda på axlar/nacke.
Kanske lite massage skulle vara bra i musklerna runt om, det ger ju ökad blodcirkulation o kroppens egna endorfiner ger lite smärtlindring.. Inklämningar beror på att musklerna är spända så stretcha musklerna är bra, lätta rörelse övningar. Detta kan du få hjälp med hos en massageteurapeut.
Tänk på att när du får kortisonsprutor så försvinner smärtan men inte orsaken till den (bra för inflammationen o smärtan men hjälper inte på inklämningarna o förslitningarna). Var bara försiktig att inte överbelasta dig då du har smärtlindring för den blir värre då sprutan gått ur om du överanstränger dig.. Man får heller inte behandla dig i området då du tagit sprutan pga känselnedsättningen..
Lycka till o hoppas du får bra hjälp med övrig träning!