Uppsvälld mage
Jag har uppsvälld mage som inte vill gå bort….
Har ni nåra tips på vad jag kan göra..?

samma här! tyvär så har jag inga tips :(
prova dricka proviva på morgonen =) har hört att de ska hjälpa! men vet inte :P
Kan vara såkallad Mjölkmage, har du kollat det?
För lite fibrer kanske? Äter du mkt vitt bröd, pasta eller liknande?
Annars är ju mjölkmage som #3 säger, väldigt vanligt.

Vad gör man åt mjölkmage da…
#5. Låter bli mjölk! Det finns laktosfri eller låglaktos mjölk-produkter. Kan ju vara värt att testa! Men uppblåst mage kan ju ha andra orsaker oxå… Jag kan få det av stress.

ibs är en orsak till uppblåst mage, den diagnosen har jag. Men enda gångerna som magen inte är uppblåst är när jag utesluter all mjölk ur kosten, så det verka som om jag är komjölksprotein-överkänslig också.
ja det verkar som det var mjölk och gasmage
Såg en reklam igår om mjölkmage, Valio har visst låglaktos/laktosfria produkter, och då kan ju det hjälpa :)

hm, inte alla som har mjölkmage är överkänsliga bara för mjölksockret, är man överkänslig för proteinet, som jag är så är är det: rismjölk, sojamjölk, och havremjölk som gäller.
Hårdostar har inte heller funkat, men ost på får eller getmjölk går bra, numera.

Jag har också ibs. Så om jag tänker på vad jag äter (det är ju individuellt vad man reagerar mot när man har det), dricker Proviva på morgonen så är min mage ok. Jag är även laktosintolerant.

Jag hade förut jätteproblem med uppsvälld mage men sedan jag ändrade om kosten och drog ned betydligt på kolhydraterna (inget socker, ingen pasta, potatis, ris eller bröd) och började äta mer fett fick jag betydligt lättare att hålla vikten och den uppsvällda magen försvann helt. Så platt som min mage är nu har den aldrig varit och jag mår bättre än någonsin!
Lycka till!
om du slutade helt att äta ingen pasta eller potatis och ect ect…
vad åt till istället då?

Frågan är väl inte om du äter tillräckligt med fibrer, utan - som Charlotta är inne på - om du äter för mycket. Det finns massor med människor på Kolhydrater i Fokus som blivit av med sina besvär när man drar ner på kolhydrater och fibrer.
Vad man "äter till"? Tja, lite grönsaker, men man ersätter kolhydraterna med fett. Biff, bearnaissår och sallad, tex.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

jag åt för mycket fibrer och fick en hemsk mage. Nu äter jag havregryns gröt till frukost (dock inte fiberberikade) max en skiva bröd om dagen. äter ingen pasta,ris el potatis och ju närmare kvällen jag kommer desto mindre kolhydrater….
detta funkar för mig…

Vetebröd är sällan lyckat. Det ger lätt uppsvälld mage hos en del.
LCHF-kost kan vara en lösning vid IBS/irriterad tarm/magbesvär. Gå in på forumet "kolhdrater" och läs! :)