Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 11562 ggr
Maathilda
2009-04-06 19:49
9

samlar vätska...

Hejsan! Jo, det är såhär att jag samlar vätska i mina ben.. Ibland så kan det samlar mycket så att det spänns i benen… Kan inte sitta still länge, för då börjar det att samlas… Ibland hjälper det att ha benen högt upp…

Är 16, och ingen som jag känner i min ålder har dessa problem.. :/

Vet ni vad detta beror på.. ?

(vet inte riktigt i vilken grupp jag skulle lägga den i)

mongu
2009-04-06 20:54
0

Hur är det med din mamma och systrar(om du har systrar) eller mormor eller farmor?

Har nån av dom liknande besvär?

Äter du nån medicin som kan ha sån biverkan?

Det du ska tänka på är att inte korsa benen, alltså lägga ett ben över det andra för då stasar det ännu mer.

Men jag tycker att du ska söka för detta. Tycker du är för ung för att ha såna här besvär. Såvida du inte har nån sjukdom som gör det.

Men ta kontakt antingen med skolsköterskan så kan hon göra en första bedömning eller med VC för ett läkarbesök. För det är lite konstigt tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maathilda
2009-04-06 21:44
0

#1 Tack för svaret! =) Min mamma har också sånt, men inte någon utav mina syskon.. Äter ingen medicin, och ingen sjukdom heller..

Ska gå till skolsköterskan o fråga henne va det kan vara..

Chestnut
2009-04-06 22:26
0

Jag har likadant! (15 år)

Tror dock att det har med min kobenhet samt minaa knäproblem att göra. Men tycker som #1 att du ska söka för det.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2009-04-07 00:41
0

Men det är konstigt tycker jag att så unga tjejer har detta. Ofta brukar det va lite äldre som får det.

# 2 Hade din mamma det när hon var så ung som du?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Betty
2009-04-07 01:10
0

Gå till läkaren och få det undersökt. Så det inte är farligt. Om jag skulle börja samla vätska så är det förmodligen livshotande då jag lider av en njursjukdom. vet inte hur farligt det är för andra….

mongu
2009-04-07 07:51
0

# 5 Tycker också det ska kollas upp. För det känns inte alls rätt.

Ja, med njursjukdom är det inte alls bra att samla på sig vätska, beroende på vad det är för njursjukdom.

Om man sådär rent allmänt brukar svullna vid värme eller att man suttit mycket osv. då är det bra och nödvändigt att använda stödstrumpor. Finns i väldigt fina varianter nu och inte bara de trista som fanns förr.

Men man bör veta orsaken innan man börjar behandla sig tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Mitralis
2009-04-08 12:56
0

Svullna ben

Så gott som alla upplever ibland att underbenen och anklarna känns svullna och vätskefyllda. I synnerhet under varma sommardagar, efter en lång flyg- eller bilresa eller om man har ett jobb där man tvingas tillbringa dagen i stående ställning.
Det finns flera orsaker till att benen svullnar.

Långa flyg- och bilresor: när vi sitter länge i samma ställning trycker sätet mot kärl och nerver i benen, och försvårar återflödet av blodet till hjärtat. Trycket gör att vävnadsvätska pressas ut i underbenen och ger svullnad och en tryck- och tyngdkänsla. Om det är varmt ökar besvären, eftersom värme öppnar kärlen.

Blodpropp: Om du till exempel under eller efter en flyg- eller bilresa märker att bara ena benet har blivit tjockt och svullet sök läkare så snabbt som möjligt. Det kan vara en blodpropp i benet, en så kallad djup ventrombos, som behöver behandlas omedelbart på sjukhus med blodproppsupplösande medel.
För att förebygga blodproppar och svullna ben under resan, ska du inte sitta för länge i samma ställning. Åker du bil bör du göra paus minst en gång i timmen, och gå ut och röra på benen. Sitter du i ett flygplan är det också bra om du går upp och rör på dig med jämna mellanrum, gör tåhävningar, knälyft och nigningar! Att använda stödstrumpor är också en bra idé.

Hjärt- och lungsjukdom: Vid så kallad högersvikt på hjärtat (när högerhalvan av hjärtat har svårt att vidarebefordra blodet genom lungorna) får man ofta en typisk ankelsvullnad och vätskeansamling i underbenen. Om man trycker in ett finger i den svullna ankeln blir gropen kvar ett bra tag. Det här är vanligt hos personer med hjärtsvikt, och hos dem som rökt mycket och fått lungemfysem.
På sommaren är förstås bensvullnaden extra besvärlig, och förutom vätskedrivande läkemedel kan man rekommendera att lägga upp benen högt så ofta som möjligt.

Vissa läkemedel kan ge bensvullnad som biverkning: Det gäller exempelvis läkemedel mot högt blodtryck och kärlkramp i hjärtat (så kallade kalciumantagonister). Hormonbehandling (östrogen och gestagen) ger hos en del kvinnor vätskeansamling - både p-piller och de hormoner som ges efter klimakteriet.
Om du har svåra besvär av svullnad kan du diskutera med din läkare om att få pröva ett annat läkemedel.

Källa: http://www.apoteket.se/rd/d/3433/a/6340&t=2242&print=true

Eftersom det kan vara så mycket som är fel så måste du gå till en läkare som undersöker det hela.

mongu
2009-04-08 15:18
0

Särskilt då du är så ung ska du absolut kolla upp det. Man brukar sällan få svullna underben i din ålder.

Ha en bra dag! Mongu.

Maathilda
2009-04-08 17:01
0

Tack så mycket för alla svar! :D, ska snart till vårdcentralen och kolla detta

Maathilda
2009-04-19 18:13
0

Har varit på vårdcentralen nu.. Läkarn sa att han också tyckte att detta va konstigt att jag samlar vatten..  Dom tog blodprov.. De ska också se om jag har några brister, då jag tror jag har järnbrist m.m.. Kommer att få reda på var det är för fel om ungefär en vecka.

mongu
2009-04-19 18:40
0

Va bra att det togs på allvar. För du är för ung för såna besvär.

Sen kan vissa brister göra att man svullnar men nu är det taget prov så du frå snart besked om vad det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Mitralis
2009-04-19 18:49
0

#10 Vad glad jag är att du gick iväg till vårdcentralen, istället för att vänta på att det ska bli bättre av sej själv.

Hoppas att det är någonting som kan fixas, eller åtminstone lindras.

Håll oss uppdaterad =)

Maathilda
2009-04-19 22:07
0

#11 ah, det ska bli skönt att veta va det e för fel :)

#12 Jajjemen , det ska jag göra! Flört

Maathilda
2009-04-28 19:13
0

det va tydligen inget fel på mig, inga brister elr ngt.. Har 118 i hb-värde. Men jag ska få nån remiss till barnavdelningen? på sjukhuset pga av mina ben och min trötthet.

Maathilda
2009-04-28 19:17
0

oj det pluppades dit ett frågetecken.. det ska inte va där xD