Ny och kall
Hej!
Jag är ny här och jag tänkte be om några råd eller tips.
Det är nämnligen så att jag är enormt frusen av mig och dennaa vinter har det varit riktigt extremt. Jag fryser fortfarande riktigt ordentligt fast att det är 23 grader inomhus.
Är det någon som vet vad det kan bero på? Finns det något man skulle kunna göra för att hmm frysa mindre. Spelar ingen roll om jag har raggsockor på mig heller :D
Du bör uppsöka en läkare och kontolera blodcirkulationen
Har man dålig cirkulation så blir man frusen
Men det kan finnas andra orsaker också så ring och beställ tid hos läkaren så at det blir utrett vad det beror på
Är det verkligen så att man måste kontakta läkare? Jag har alltid varit frusen men senaste året har det varit värre…
#2 Det är ju upp till var och en att bestämma om man vill kontakta läkare eller inte
Men man bör ju ta reda på grundorsaken till det man upplever konstigt i kroppen och det är väl bara läkarna somi regel kan ta reda på grunden för eventuella fel i kroppen
Frusenhet kan tyda på hjärtsjukdom. Nu säger jag verkligen inte att det behöver vara så, men det kanske är bäst att gå och kolla upp varför du är så frusen?
Har själv alltid varit lite små frusen. För lite över en månad sen vaknade jag upp med en vänster hand som inte ville fungera, iden var iskall och orörlig. Ont gjorde det med. Blev inlagd på sjukhus i fyra dygn, först misstänkte de hjärtfel (vilket jag inte ville acceptera - 15 år med ett dåligt hjärta?), sedan infektion, sen reumatiskt, sen nervskada i rygg eller armbåge. Till sist hette det att det var psykiskt och jag fick åka hem. Handen funkar numera okej men den är fruktansvärt känslig för kyla, måste ha vantar på mig konstant utomhus. Har även förlorat en del finmotorik.
Lite utanför ämnet kanske, men tycker att du ska kolla upp din frusenhet 
Med vänliga hälsningar
Chess
Kolla din sköldkörtel.

Håller med alla som skrivit. Men det första jag tänker på är, samma som #5 skriver, sköldkörteln.
Har man låg ämnesomsätting brukar man även känna sig trött, gå upp i vikt och tillexempel få en sprödare kvalitet på håret.
Ökad och regelbunden motion förbättrar alltid cirkulationen både direkt och på sikt.
Men som alla redan har skrivit så skriver även MåBra-doktorn att man ska vända sig till vårdcentralen för att ta prover.
Står lite mer om detta i MåBra nr5 2009
Lågt blodtryck kan också ge frusenhet har jag för mig.
#7 Det stämmer och även dålig cirkulation
Blodtrycket är det inget fel på i alla fall. Det har jag kollat :)
Finns det någontinig man kan göra för att öka blodcirkulationen? Utom att träna (det gör jag redan 6-7gg i veckan).
På hälsokosten finns det produkter med Ginko biloba.
Det ökar mikrocirkulationen och kan hjälpa vid kalla händer och fötter.
Du kan också prova att äta mkt värmande kryddor så som chili, ingefära, cajenn mm
#9: Om du tränar så ofta som du gör kan det hända att du har väldigt lite fett på kroppen och fettet isolerar.
Fryser också alltid, och det börjar bli jobbigt.. :/ Men har precis vart hos vårdcentralen, och kollat blodprov och så för brister med mera och sa också att jag alltid fryser, så man får se va dem säger om det :)
Jag har varit frusen i hela mitt liv (47 år) men det är inget större fel på mig. Har alltid kalla händer och fötter t.ex.
/Maria