Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3309 ggr
Sehvrin
0

Silvriga streck i synfältet

Detta är egentligen inte ett inlägg om hälsa, utan snarare fysiologi och nyfikenhet från min sida.

Ibland så händer det att en massa silvriga streck flyger omkring i mitt synfält, vanligtvis rör sig strecken inåt mot mitten. Min fråga är vad det beror på, liksom vad händer rent fysiologiskt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[SvenA]
0

Det är svårt att svara på men jag skulle nog kontakta en ögonläkare och låte denne kontrolera dina ögon för man kan inte få några nya ögon

Chestnut
0

Oj, har nyligen haft prov på detta så borde kunna svara på din fråga egentligen men står helt still i skallen nu. Återkommer när jag kommit på något. Flört

Händer detta i någon speciell miljö (starkt solljus, mörkt, halvmörkt eller liknande)?

Kan ju vara bra att kolla upp, som SvenA säger man har bara två ögon…

Med vänliga hälsningar
Chess

Sehvrin
0

#2 Senaste tiden så kommer det rätt ofta i samband med att jag tränar, men det kan dyka upp vid andra tillfällen också. Men det är inte varje träning jag ser dem. och jag tror det sker i olika ljus också, men aldrig när det är mörkt och sällan halvmörkt.

Jag misstänker starkt att det är ofarligt, för det är nåt jag sett länge, typ över tio år, och det sker inte så ofta, för tillfället en gång var eller varannan vecka.

Har jag rätt när jag tror att stavarna är involverade?

Chestnut
0

#3 Är ganska så säker på att det har med stavarna att göra och ljuset infallning samt att hjärnan försöker kompensera… Ska bara sätta ihop bitarna med Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Tycker du ska kolla upp detta. Så du inte har nåt som kan bli komplikationer av.

Det kan va helt ofarligt men ögon det har man bara två o kan inte ersätta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
0

Stavar och tappar har med synskärpan att göra

Även om du haft det i 10 åe sp är det dags att låta en läkare titta på det

Jag själv väntatade för länge och gick med en ifektion i flera år och tappade synen i stället

så uppsök en ögonläkare och låt denne avgöra om det är något fel

mongu
0

Ibland kan detta va tecken på allvarliga ögonsjukdomar så du ska absolut inte gå med detta längre. Sök för det!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

Jag har själv dessa symptom och kollade upp med ögonläkare. Fick veta att jag håller på att utveckla en allvarligare form av synfel och nu avvaktar vi för att se vad som händer. Säger som övriga, var rädd om synen och kolla snarast.

Maja
0

#0 - Så har jag också haft så länge jag kan minnas. Det ser lite ut som "maskar" som rör sig över synfältet, väldigt suddiga dock och glider mer än att "åla" sig som maskar gör. Haha, förstår du?

Men ja, detta händer oftast när jag kommer ut i starkt solljus eller sådant och försvinner efter ett tag. Har som sagt haft detta så länge jag kan minnas och tittar på ögonen i samband med min diabetes och de har ju inte upptäckt något fel, utan det är mer när jag reagerar på solljus..

Sehvrin
0

#9 förstår vad du menar.

Pratade om detta med två vänner i helgen som håller på att utbilda sig till  sjuksköterska respektive röntgensjuksköterska. Vi kom fram till att det antingen berodde på blodtrycksfall, vilket passar när jag tänker på det eftersom strecken dyker upp ibland när jag reser mig ur sängen, eller vätskebrist, vilket bekräftades då jag såg streck efter sista passet på träningslägret i helgen. Vi kom också fram till att det är helt normalt. Skulle jag se dem oftare än vad jag gör nu så skulle jag nog dock söka upp ögonläkare.

mammaru
0

Det kan också vara migränaura. En del får aura utan att ens ha migrän!