Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 4473 ggr
Ljuset
2009-03-11 23:21
0

Allergitest

Imorgon ska jag iväg och testa och se om jag är allergisk mot något ämne. Min mage är alltid i obalans. Detta test tar 1,5 timme och jag får veta på en gång om jag är allergisk. Dom ska ta 700 provtester för olika ämnen. Ska bli intressant att se vad som ska hända imorgon.

Dojdan
2009-03-11 23:29
0

Ett pricktest?

På mig visade det ingenting, det har tydligen en tendens att inte göra det på de som har haft/har eksem. På blodprov visade jag huuur mycket som helst på kvalster och pälsdjur. skumt det där..

Ljuset
2009-03-12 08:16
0

Ja, hon sa det. Men jag hoppas att det visar något hos mig så jag får bukt på min mage.

Dojdan
2009-03-12 11:55
0

Om det inte visar någonting, stå då på dig så att du får bli testad genom blodet!

Ljuset
2009-03-12 12:25
0

Jodå, det visade en hel del. Mjölk, vete, hyacint, tall, bensin, lök, spenat, pellets, potatis.

Så nu är det bara att börja ändra på min kost och se om jag blir bättre i min mage.

Dojdan
2009-03-12 12:33
0

Oj oj oj… Både Laktos & Gluten… :(

Lök och potatis?? Det har jag aldrig hört talats om att man kan ha en allargi mot!

Ljuset
2009-03-12 15:47
0

Så nu måste jag ut och leta makaroner utan vete och det blir svårt att inte dricka mjölk. Hittat kakor som inte innehåller vetemjöl som jag ska prova.

DesireEsmeralda
2009-03-12 19:59
0

Är också allergisk mot väldigt mycket och borde testa (de flesta frukter tex). Sist jag var hos läkaren angående det, hade jag skrivit upp ungefär fyra A-4 sidor med saker jag vet, saker jag tror och saker jag skulle vilja veta om jag är allergisk mot. Det läkaren sa var typ att "det är bättre om du provar dig fram själv, om du har så där mycket allergier skulle du behöva ha pricktest över hela ryggen och armarna".

Sa att det väl är något jag skulle behöva diskutera med en allergi-läkare isf, men hon vägrade. Var riktigt nedlåtande och verkade inte tro på mig alls. Ja ja. Ska ta mig till en annan läkare snart.

Tänkte bara fråga en sak. Du skrev "700 provtester". Ä det pricktester? Hur kändes det? Låter så himla mycket bara…Obestämd

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Dojdan
2009-03-12 22:49
0

Numer så finns det enormt bra produkter inom främst laktosfritt. Laktosfrimjölk som smakar som vanlig mjölk! Så idag behöäver man inte lida så mycket.

Ljuset
2009-03-13 09:06
0

Jag har köpt havremjölk och sojamjölk, får testa mig fram och se vad jag tycker om. Måste ut och titta vad som finns på hyllorna när jag vill göra såser och så.

#7 Jag provade Bicom BioResonans Terapi. Sök gärna på detta namn och läs om den. Det är svårt att förklara vad tjejen gjorde. Men jag behövde inte ge något blod under detta test. Jag bara satt i en stol och hon kollade flera ämnen.

Tatsu
2009-03-15 12:43
0

När de tar blodprover testar de allt möjligt som man kan vara allergisk mot eller är det bara det som man tror sig veta att man är känslig mot?

Jag skulle vilja göra ett test för min mage är också känslig för lite olika saker,samt på sommaren blir jag allergisk mot gräs och vissa växter. Parfym och nu har jag börjat känna av när hundarna kommer för nära mig.

I fredags blev en praktikant riktigt dålig på jobbet, hon är från ett annat land men kan hyfsad svenska. Det tog ett bra tag innan vi förstod att hon hade ätit räkor till lunch och inte tålde det.
Vi skjutsade henne till vårdcentralen där de turligen inte hade gjort kväll så hon fick hjälp.
Det var riktigt otäckt och vi skulle ha skjutsat henne direkt om vi vetat vad det var frågan om. Men ibland svarar hon ja när de ska vara nej osv. Hon höll t o m god min hos läkaren och skull inte visa hur dålig hon var tills hon bokstavligen "kollapsade".Inga mediciner hade hon trots att hon reagerat liknande tidigare utan en doftflaska som hon hade med från sitt hemland.
Nu fick hon med sig mediciner och jag hoppas att hennes man ser till att hon blir riktigt undersökt och får uträtt vad hon är allergisk mot eftersom det tydligen är flera saker som hon blivit sjuk av.

mayolica
2009-03-15 16:20
0

Allergitest gav inte något alls för minn del,dom saker jag har problem med fanns inte med på testen.

~ mayolica ~

Dojdan
2009-03-15 18:11
0

#10 Om man tar allergitest i blodet kollar de bara efter specifika saker. Det är ingen test som går igenom allt..

Tatsu
2009-03-15 18:59
0

Man måste i stort sett veta vad man är allergisk mot i så fall.

Pricktest, är det bättre, som #0 skrev 700 provtester, kan de verkligen ta ut  så många olika på ett test.