Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 3810 ggr
tokage
0

Träning hemma!

Okej, går rakt på sak!

Jag vill börja träna och bränna bort fett och så men jag har några problem.

1. Jag vägrar gå på gym för jag har sån ångest över min kropp att jag inte står ut med att andra ser mig träna)

2. Jag kan inte längre ta kvällspromenader eftersom det på senaste tiden har varit mycket stödler och sånt i mitt område och jag vågar inte längre gå ut själv på kvällen. (+ en sak som hände på bussen idag som har gjort mig mer skraj)

Men jag mår så illa. Har nyss käkat en hamburgare och kan verkligen känna hur allt fett bara åker ner i strupen.

MEN, till saken. Har ni några bra tips på övningar man kan göra själv hemma? Vi har inga redskap hemma, inga hantlar eller nånting…

Men finns det ändå nått jag kan göra? Främst vill jag bränna fett från magen och låren.

Skulle inte käkat en hamburgare egentligen, men min mamma gjorde en åt mig och jag får så dåligt samvete om jag inte tar den då. Mådde så dåligt att jag övervägded att gå och spy upp den, men jag har kräk-fobi så där går det lixom en liten spärr, hmm…

Jag ska börja äta nyttigare, har nyligen efter min styvpappas härliga kommentarer som löd ungefär "RÖD MJÖLK? det är ju bara fett!", kommit fram till att jag ska börja dricka grön mjölk istället.
Jag har slutat dricka cola, och jag försöker få mig själv att börja käka grönsaker, men jag vet inte, jag bara kan inte trycka i mig grönsaker!

Problemet är att jag är jättekräsen, jag försöker testa nytt och lite mindre fet mat, men är det något som inte smakar okej så tar det bara stopp!

Oj, nu trillade jag ifrån ämnet! Träning var det ja! Haha!

(brukar dock köra lite utfall, armhävningar, situps -massor av situps, de gillar vi- knäböj och plankan)

tokage
0

Ah jo så har jag också hört att genom att frysa, asså när man skakar, så kan man faktiskt bränna fett. Är det sant?

Jag kan gärna offra ett par grader från termostaten i utbyte mot en plattare mage! HAHA :'D

Betty
0

Det är ju jättebra att bygga muskler och det gör du ju genom situps och utfall tex. Men du kan aldrig punktförbränna fett. Du bör ägna dig åt ngn form av konditionsträning oxå, tex springa el promenader. Du kanske kan gå när det är ljust?

tokage
0

#2 Jo precis, jag försöker, det värsta är att jag har långa skoldagar, förutom nu på fredagar!

Men jag brukar gå hem från skolan, på morgonen tar jag bussen för att det är så kallt, men när det blir varmare så kommer jag även att gå till skolan :)

TerriZue
0

Ett mycket bra sätt att träna hemma (tycker jag) är ju Wii-fit. Det är hur kul som helst och man kan träna både styrka, baland, motion och yoga. Så om du har en Wii-konsol hemma rekomenderar jag defenitivt Wii-fit.

Det är en bra investering och den är verkligen rolig att använda. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

tokage
0

#4 Ah jo, det skulle vara bra! Men tyvär så bor jag i min lilla stuga där tv'n är uppe på loftet, så jag kan inte röra mig när jag spelar tv-spel :').

Har dock alltid velat testa wii, som den nintendo-nörd jag är :'D

abbis
0

Ta med träningskläder till skolan svida om på toan och spring hem varje kväll..Det går bra att springa med ryggsäck för då bränner du ännu mer fett…sen kan du alltid göra sittups och andra övningar hemma..Hantlar går bra att tillverka själv av petflaskor ,fyll dom med vatten så har du 1,5 kg att lyfta..

Skippa godis läsk och annat slask ska du se på resultat..Men tänk på att rom inte byggdes på en dag*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

kerre
0

bästa tipset med nyttigheter är väl att äta det man tycker om tex jag avskyr rå selleri därför undviker jag det och äter morötter istället. glass kan bytas ut mot frusna bär ihop mixade och omfrusna till en slags sorbe. ät de grönsaker och den frukt du gillar och testa konstiga och om du inte gillar en sak rå prova tillaga på olika sätt.

angående träning finns det ofta bra träningsguider i hälsotidningar gå till biblioteket och skriv ut från tidningarna som finns där, billigt och bra! + att man får se steg för steg. finns endel på internet man kan skriva ut också eller gå på en privatlektion på ett gym och be om ett träningspass anpassat efter dig som du kan göra hemma och kanske följa upp var tredje månad.

annars låter det ju bra med de träningsövningarna du gör så varför inte göra dem och se till att det blir av varje dag till att börja med någon träning är bättre än ingen om så bara aktiva tio min om dagen blir det 70 min i veckan =)

Åsa S
0

Själva hamburgaren är ingen onyttig mat det är snarare dressingen och det vita brödet + pommes fritten som är onyttiga. Så du kan fortfarande äta hamburgare men välj hellst lite mörkare bröd och minska ner dressingarna + ha en god sallad till istället för pommes frittes.

+en stegräknare som håller reda på hur mycet man rör sig under dagen är ganska bra att ha då kan man tävla lite med sig själv och försöka nå egna mål. Man kan ex. hoppa av bussen någon hållplats tidigare, gå en rask promenad på lunchen och råkar du få någon håltimme gå ut och promenera i friska luften.

Enligt en del nya rön är det de snabba kolhydraterna (ex. vetemjölsprodukter, socker, ris) och liknande man går upp i vikt av, inte fett så mår du bra av röd mjölk drick den. Jag undviker själv så mycket behandlat som möjligt å jag har sutat dricka homogeniserad mjölk eftersom den tydligen är sämre för hjärta och kärl så jag dricker den icke homogeniserade mjölken och den är på runt 4%.)

AstaL
0

#0 Har ingenting med träning att göra, men har du tittat in på http://kolhydrater.ifokus.se/?

tokage
0

#9 oh smart, ska titta in där!

Jag är ganska okunnig vad det gäller träning, matvanor och sånt…

Har inte behövt bekymmra mig för min vikt förut då jag har varit smal hela mitt liv. Men sen fick jag anorexia uns, och nu är jag frisk igen men känner att tillfrisknandet har satt sina spår lite väl x'D…

Men istället för att börja med självsvält igen så försöker jag få en finare kropp på ett mer hälsosamt sätt :)

signemo
0

Hej. Gå så mycket Du kan. Sen lite larviga tips. Att städa, ger lite motion, ( kanske jag själv borde göra lite mer). Det där gamla vardagliga som att bära hem mat, gå ut med sopor etc. ger ju också extra, sätt på dig en stegmätare.

Sen har jag själv gått till ett friskvårdscenter där det arbetar sjukgymnaster. De håller på att hjälpa mig lägga upp ett program med rörelser jag kan göra hemma och sen skall jag försöka åka in  till dem en gång i veckan. ( har värk i axlar och nacke)

När jag var där sista gången så var även några från en framgångsrik idrottsklubb (3-4 st) men alla är så koncentrerade på sitt ,inga klär upp sig vi går i vilka gamla brallor som helst. Hel bra för en gammal tant som jag. Jag var rädd för att sticka ut och utmärka mig. Men  vi är i alla åldrar och inte så många samtidigt.

Recpet kan Du kanske leta på nätet, eller hitta i någon tidning. Var inte rädd för att pröva. Det värsta som kan hända är att det smaka illa :-).

Jag funderar på att skriva en gympadagbok så jag inte glömmer av mig,. Kram och lycka till

Var rädda om varandra

mammiz
0

Hoppa hopp rep! Det är bra för uppvärmning och sen göra lite situps och armhävningar och utfall. Vi börjar alltid vår träning med att hoppa hopp rep, vi hoppar ca 10 min, och intervall, vanligt tempo snabbare tempo osv. Men vi gör inga mellan hopp utan hoppar hela tiden. ( Hoppas du förstår vad jag menar ) Sen gör vi situps, armhävningar osv. Jag går på kickboxning och kan varmt rekommendera den sporten! Jätte roligt och man får bättre självkänsla. Har aldrig tidigare tränat är 36 år, men ack så kul jag har på träningen!