Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 3286 ggr
annie
0

detox/GI/gasmage

Har insett att jag behöver göra något åt mina magbesvär men vet inte riktigt hur.

Jag har otroligt dålig koll på GI-maten men försöker. Nu har jag äntligen införskaffat 2 GI-böcker (familjevänliga) och kommer att använda dem. Tycker att magen fungerar lite bättre med GI-mat men det känns lite som att precis när jag hittat något som fungerar så kommer besvären tillbaka, eller så faller jag själv tillbaka i mina gamla vanor … Ingen konsekvens och struktur alls!Rynkar på näsan

Nu känner jag att jag verkligen måste ta tag i detta, inget kul att gå omkring och se ut som om jag är i 5:e månaden längre… barnafödandet är över!

Någon som har tips på var jag kan läsa lättförståelig om GI, allt från VAD jag ska handla hem till recept osv. Internet eller böcker. Jag behöver handfasta tips och mycket lättförståelig information - så att jag INTE kan fuska. Oskyldig VILL göra detta men tycker det är en djungel!

Funderar även på detta med detox. Fattar inte riktigt vad det är… Vissa säger att man ska använda piller/pulver etc en period (typ fasta), andra bara att man ska undvika vissa saker i sin kost. Hmmm. Någon som detoxat här inne? VAD innebär det egentligen?

Jag är INTE ute efter att gå ner i vikt utan behöver komma i balans med min kropp och få min mage att må bättre. Har aldrig bantat och detta med "specialkost" är en helt ny värld för mig - men jag vill gärna testa för att kunna må bra!

Motion består av att gå promenader några ggr/vecka.

Alla tips mottages tacksamt! Glad

Halvdansken
0

"Äter du som en ko, så skiter du som en ko. Äter du som en räv så skiter du som en räv".

Ursäkta språket.

Dvs, att om du äter ko-mat, så ska du ha 4 magar som tar hand om det. Tar du bort allt spannmål (nä, fullkorn är inte bättre), bönor och rotfrukter så borde dina problem bli bättre. Så lite fibrer som möjligt, och glö inte att lägga till fett. Så kommer magen att rätta till sig.

Det är många som gått över till LCHF-liknande mat som upplevt detsamma. Kolla gärna påKolhydrater i Fokus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.