Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4097 ggr
Mitralis
0

Apoteket

Hej!

Det var hänt flera gånger att jag fått komma fram till kassan med mitt recept på penicillin och sedan fått gå och sätta mej och vänta i 12 minuter innan jag får komma fram igen och få mina stackars tabletter. Det jag inte förstår är om det är lite av ett lotteri för en del får mängder med medicin på en gång medans jag sitter och väntar.

Värst var det när jag kom in på ett tomt apotek med penicilinreceptet och när jag står i kassan så kommer det in tre till. Då tittar hon upp och säger att jag får gå iväg och vänta medans hon tar dom före. Då frågade jag om det inte går fortare att göra klart mitt först. Det gick inte för det hade dom sagt på HK. Så jag kom sist i kön fast jag var först.

Vad har ni för erfarenheter?

[SvenA]
0

Det är tyvärr rätt så vanligt

man kan inte beskylla apoteken för att vara kundanpassade

Normalt ska man ta hand om sina kunder i den ordning de kommer in i butiken men det verkar inte gälla apoteken

Chestnut
0

Konstigt, har jag aldrig upplevt. Brukar få mina mediciner direkt i luckan, behöver bara vänta på att få komma fram.

Med vänliga hälsningar
Chess

moondancer
0

Jag är sjukt trött på apoteket. Nästan alltid är det lång kö, med två kassor öppna (av fyra) medan tre står och para småpratar med varandra. Kön växer och växer, folk klagar och ingenting görs.

Man kan tycka att dom borde bry sig om sina kunder mer, men har man monopol så har man

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Karmatarerskanise
0

Har aldrig varit med om det. Jag har alltid fått hjälp i den ordning som man tagit lappen. Brukar vara många kassor öppna då det är mycket kunder.

mongu
0

Har inte varit med om att få vänta om jag har en medicin att hämta. Men när jag har alla och det är kö så brukar jag få vänta sittande medan dom gör iordning.

Det tycker jag är bra då jag har svårt för att stå länge. Visst finns det några kassor med stol men inte vid alla.

Det verkar flyta på bättre så.

Att dom gör så tror jag också är att det är lugnare när dom gör iordning det man ska ha. Mindre risk för fel och kunden kan sitta eller handla receptfria varor.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ANNIA
0

När det gäller apoteket så har dom infört nåt nytt men det är nog inte alla apotek som faktiskt gör så.

Man tar en nummerlapp och kommer fram till disken. Talar om vad man ska ha. Sen får man sätta sig och vänta. Och så gör dom så med nästa också. Sen är det nån annan som gör iordning medicinen och sen får man komma fram igen och hämta sin medicin. Sen har vissa apotek infört att när man väl fått sin medicin så får man ställa sig i en annan separat kö för att betala.

Sen finns det en grupp som får gå före. Dom som har ringt till nåt huvudkontor och beställt sina mediciner så dom har förtur när dom kommer in på apoteket. Så dom har bara att gå fram till en kassa och hämta sina mediciner, spelar ingen roll att det redan står en person vid disken. Fast då är det ju redan färdigpackat och bara till att hämta.

Och sen finns det ytterligare en grupp som har förtur (men det är nåt som även funnits förut) och det gäller  inte bara på apotek utan kan gälla även vanliga matvaruaffärer. Och det är hemtjänstpersonal. Dom brukar alltid ha förtur eftersom dom kommer å arbetes vägnar så att säga.

Det där med receptfria varor. Om jag har recept så kan jag alltid handla det receptfria samtidigt med recept, behöver inte handla dom separat.

Och det här är då så det funkar på dom apotek här omkring jag bor i södra dalarna.

Mitralis
0

Konstigt att det inte är fler som upplevt det. Det kanske bara är i Sundsvall som dom gör så här. Både jag, min pojkvänn och grannen har råkat ut för det flera gånger, fast vi bara ska ha en ask som det inte är några konstigheter med.

Sist vi var där så tyckte apotekspersonalen att en gammal dam inte skulle ha medicinen som hon hade recept på, som hon ätit i flera år. Hon hade kommit in före oss, och när vi fått vänta våra två gånger och var klar, så var dom fortfarande inte klar med henne. Hon hade varit där dagen före också, men då sa dom att hon skulle komma nästa dag. Dvs dagen vi var där. Damen sa att hon kunde stå över dom två som dom inte ville ge ut, för hon hade ändå kvar av dom, och bara ta den andra medicinen. Men det verkade strula ändå. Vet inte hur det gick för den stackars damen, men jag hoppas dom fixade lunch åt henne, för det tog tid.

Får apotekspersonal ta bort mediciner som man har recept på?

[SvenA]
0

#7 Nej de får inte ta bort men de får byta till ett billigare preparat

mayolica
0

Tycker att det låter jättesnurrigt med allat olika turer. Här är det nummerlappar.en lapp för recept och en för receptfritt,om man ska ha receptfritt samtidigt som recept så kan man ta på en gång. Det blir då bara en tur,där man oxå betalar medicinen.

Att hemtjänstpersonal har förtur tycker jag att man får ta hänsyn till, annars kan hela hemtjänsttiden gå åt till att stå i kö.

#7 Har aldrig hört att apotekspersonal själva tar bort läkemedel om det finns ett giltigt recept,ett recept är giltigt i ett år kanske receptet var för gammalt. Kan ju oxå vara så att dom ville byta ut till ett billigare märke,eller att det var något som inte fanns längre.

~ mayolica ~

mongu
0

# 6 Det jag menade med receptfria varor är att jag plockar till mig den under tiden jag väntar på min medicin och sen betalar jag det ihop med mina receptbelagda mediciner.

Hemtjänstpersonal och även de som jobbar inom andra områden och  hämtar medicin på Apoteket är självklara att få gå före tycker jag.

För på många ställen finns ingen annan möjlighet för dom att få tag på medicinen än att hämta. Det skulle gå alldeles för mycket tid från patientkontakt annars om dom skulle stå i kö också.

# 7 Det kan ha varit så att medicinen fick beställas och inte hade kommit eller nåt. Sen är det en del sorter som är slut hos tillverkaren. Det finns nog många orsaker till varför det blev så för henne. Hoppas bara det löste sig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

I Sundsvall så har vi två kölappar, men tre kassasystem. Ibland fyra, beroende på vilket apotek man går till. När det är fyra så är det som #6 säger att man får gå till en sista kassa och betala.

En kölapp till receptfritt och en för recept. Om man har receptfritt så får man ta det i recept kassan. Helt okej för mej, så det klagar jag inte på.

Men när man har tagit en lapp för recept så ska man först gå till kassan där det lyser grönt för att ge receptet till den i kassan. Sedan får du gå och sätta dej och vänta tills samma nummer som du har på din gamla lapp kommer upp igen, fast på en röd siffra, ibland ropar dom namnet oxå. Det tycker jag inte om.

Det kan vara fyra kassor (grön siffra) som tar emot recept och två (röda) som ger ut. Om man har tur så får man medicinen på en gång i den gröna. Ibland utan logisk förklaring så blir man slussad vidare till den röda. Det kan vara någonting så enkelt som tex en ask penicillin, så det är inga tunga grejer eller någonting som tar tid att plocka ihop.

#3 beskrev även väldigt bra hur personalen beter sig även i Sundsvall. Det var folk som väntade på sin tur och då försvinner dom tre gröna kassorna iväg bakom och filisoferade 1,5-2,5 minuter (låter inte så länge, men när man väntar…) och sedan kom dom tillbaka och fortsatte som inget hänt. Det blev ingen ökning på utlämningen i den röda kassan, så dom hade inte plockat recept vad jag förstod. Jag har arbetat i butik i några år, och om vi skulle ha gjort så när det var kö så skulle vi ligga brunt till.

Givetvis så ska hemtjänstpersonal och personliga assistenter få gå före. Jag är själv assistent. Det jag har berättat om är när jag varit där privat. Har bara varit där en gång i tjänsten, men då gick det bra. Jag har svårt att se att alla som fått medicinen utan att behöva vänta två gånger varit där i tjänsten.

Det apotekspersonalen sagt angående damens medicin var att dom  tyckte att hon inte behövde den mer. Inte att dom ville byta den till billigare. Den hade inte kommit dagen före när hon var där och den var slut dagen dom sa att hon skulle komma tillbaka. Men dom insisterade ändå på att hon inte skulle ha någon sådan medicin, även om dom haft den hemma. Hon fick även vänta väldigt länge för att få medicinen som dom gick med på att ge henne. Receptet var nytt vad jag förstod. Jag satt och tjuvlyssnade medans apotekspersonalen förklarade för damen mitt bland allt folk som satt och väntade. Sedan frågade jag henne vad det var om, och då berättade hon och fyllde i luckorna.

mayolica
0

#7 Det kan oxå vara så att något läkemedel hon använt har blivit avregestrerat och inte används mer.

~ mayolica ~

mongu
0

# 11 Mycket dåligt av den personalen för dom ska inte avråda från medicin som läkare skrivit ut.

Sorgligt tycker jag men tyvärr så finns det olika personer och en del ska inte ha kontakt med människor i sina arbeten.

Ha en bra dag! Mongu.

[SvenA]
0

Det där med flera kassor verkar helsnurrigt tycker jag hur ska vi som inte ser kunna klara detta systen begriper jag inte

Och att vissa ska gå före tycker jag inte är riktigt det är ingen som vet hur brottom andra har och kan avgöra detta

Det som ska gälla är turordningen man kommer in på apoteket och inget annat

Detta med två olika kölappsystem är också av ondo för oss som inte ser man vet inte vilken kö man ska välja och at ständigt bejhöva be om hjälp får man nog av en då

mongu
0

# 14 Att hemtjänstpersonal eller andra som jobbar inom vården och måste hämta medicin på Apoteken direkt tycker jag är en självklarhet att dom får gå före.

För om dom ska vänta varje gång dom ska hämta nåt så går det alldeles för mycket tid till detta som kan användas mycket bättre.

Det gagnar alla som behöver hjälpen av dessa personer.

Ha en bra dag! Mongu.

mayolica
0

Tycker oxå det är självklart att vårdpersonal ska ha förtur,det är inte bra om hela vårdtiden tas upp för att stå i kö.

Här behöver man bara ta en kölapp(en för recept och en för receptfritt) och vänta till sin tur,då får man sin medicin och betalar den på en gång. ska man ha både receptfritt och recept,så köper man allt i receptkön på samma gång. altså inget spring på olika ställen och vänta i olika köer.

Har aldrig hört att apotekspersonal bestämmer att någon människa inte skulle behöva den medicinen som läkaren ordinerar. Hoppas det reder ut sej.

~ mayolica ~

Sara
0

Här i stan har de så att man max får ta ut 2 recept. Vill man ta ut fler hamnar man i en annan kö. Anledningen är att det ska gå snabbare för dem som bara har få recept.

Dock höll jag på att bli galen häromdagen. Jag skulle plocka ut ett recept till mig själv och ett till mina illrar. Alltså 2 recept. Djurreceptet stod på mig.

Då säger kassörskan att jag får vänta i den andra kön för att båda recepten inte är till mig. Jag bara tittar på henne och frågar om jag ska hämta en iller och skicka fram denne med receptet runt halsen. Självklart är båda recepten till mig även om medicinen ska ges till mina illrar.

Till slut så tar hon det receptet också (den andra kön var betydligt längre). Den tiden hon slösade på att diskutera en sådan idiotisk sak hade räckt till att expeditera mig och dessutom iaf en person till.

Ibland undrar jag om personalen på apoteken har andats in för mycket medicin…

Sara