Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 2297 ggr
[SvenA]
0

Blodfetter

Ni som alltid propagerar för LCH kost hur är det med era Kolestreolvärden ?

Har ni lika bra kontroll på dessa som ni anser er ha på blodsockervärdena och som ni alltid talar om ?

För det är ju så att antalet mäniskor som har förhöjda blodfettvärden ökar och även dessa påverkas av vad man äter

Ulf-S
0

Självklart påverkas våra blodfetter av kosten, men även av sjukdomar och våra gener. De som har familjär hyperkolesterolemi har exempelvis svårt att pressa ned kolesterolet till normala nivåer via kosten. Sködkörtelproblem, det metabola syndromet och diabetes är några tillstånd som ofta ger höga kolesterolvärden.

Ett effektivt sätt att minska på triglyceriderna och öka HDL-kolesterolet (det "goda" kolesterolet) är att minska ordentligt på kolhydraterna och äta rejält med mättat fett som smör och kokosolja. Det viktiga är inte att pressa ned totalkolesterolet så mycket som möjligt eftersom vi faktiskt behöver en hel del kolesterol i kroppen. Hjärnan består av mycket kolesterol, det används i våra cellväggar, det behövs som transportör i blodet, som förstadie till hormoner och så vidare.

Det är balansen mellan de olika typerna av blodfetter som är viktigast och den blir i allmänhet bättre på LCHF-kost. 

Jag personligen har testat mitt kolesterol för länge sedan och det var skyhögt: drygt 11 totalt. Sedan dess har jag ätit strikt LCHF, så det ska bli intressant att ta nya prover på torsdag. Jag rapporterar gärna resultatet efteråt.

Frågan jag ställer mig är varför mitt kolesterol är (eller var) så högt? Kanske det helt enkelt är genetiskt, alltså familjär hyperkolesterolemi? Högt blodsocker och enorma mängder insulin? Problem med sköldkörteln?

Det känns i alla fall som en dålig idé att börja knapra statiner för att sänka ett provsvar, istället för hitta och om möjligt åtgärda grundorsaken.

Halvdansken
0

Min mamma sänkte sitt totalkolestorolvädr från 6.6 till 6.1 på ett par månader med LCHF kost.

Jag har ingen aning om vad jag har.

Hatar cancer och älskar vårlökar.