Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 14266 ggr
marias777
16

tappar hår...

Hej

Jag har ett litet problem(eller stort),det är så att jag tappar stora mängder hår varje dag. Och jag har kollat upp lite vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Saken är väl den att jag har levt som i koma de sista fyra åren men så för ca ett halvår sen vaknade jag till liv så att säga.Har under tre och ett halvt år förlorat sex familjemedlemmar och har haft allt för svårt att känna nåt känslomässigt utan har i stället tryckt ner allt och i stort sett enbart existerat tills då som sagt för ett halvår sen. Nu har livet och verkligheten kommit ikapp mig och jag känner en massa känslor som bara kommer hur som helst och har väl en inre stress,om ni förstår.Har nu ca tre fyra veckor tappat en massa hår och skulle hemskt gärna vilja ha lite råd och tips över hur eller vad jag kan göra….Äter extra B vitaminer…..vart finns det peruker om det skulle bli så illa etc etc…//kram Maria

lightseeker
1

hm, kanske är det så att du har ätit väldigt dåligt eller ensidigt, under dessa år, så att det skulle kunna vara en förklaring till ditt hårbortfall, så var det i alla fall för mig.

Jag valde att klippa av mig håret, ändrade stil helt enkelt, Om det skulle ha blivit värre, så hade jag bestämt mig för att hellre raka mig, än att bli deppad för det också.

Karmatarerskanise
0

Du kan kolla upp det hos en läkare, så det inte är brist på ngt ämne i kroppen.

Jenahbella
0

Jag skulle gissa på stress :) jag tappade massor av hår när jag stressade som mest (när min pappa dog hastigt)
gör något spontant och roligt som gör att du stressar ner :)
kramar!

Jenah
0

någon jag känner har tagit tabletter mot det, fast jag vet inte vad dom heter. lycka till :)

CarolineJ
0

Köp ett schampo med mycket b-vitamin. och ät gärna mat som innehåller b-vitamin.

Det är den vitamin som stärker hår och naglar. För vissa så fungerar det bättre med både B och C-vitamin.

Kanske äta en fruktsallad då och då? Innan du börjar med tillskott i form av tabletter så hade jag kollat upp vad man kan ändra i dieten.

Sen som någon längre upp sa så kan det även vara stress.

Magster
0

Jag tappade mycket hår nu i sommar och under hösten, nu har det dock lugnat sig men då var det verkligen läskigt mycket som försvann.
Dock berode det nog på att jag hade genom gått en hjärtoperation den 2 juni och pga nedsövningen och alla de mediciner jag var tvungen att ta så försvann en del av pälsen så att säga.
Det känns dock inge vidare, håret är det finaste man har tycker jag.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Sehvrin
1

#5 Håret kommer inte ta upp något utifrån, utan det kommer bara lägga sig som en hinna tills nästa gång man tvättar det, så att köpa schampo med b-vitamin är onödigt. Däremot kan vitaminerna i kosten påverka håret.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

HannaM
0

Min mamma började tappa hår, fick helt kala fläckar. Något var fel, kommer inte ihåg vad men hon fick medicin och det löste sig.

Men som andra säger, det kan vara lite av varje, stress, dålig sömn, dålig kosthållning… 

Ett läkarbesök sitter nog inte fel.

marias777
0

Tack så hemskt mycket för alla tips…

Äter idag extra vitamintablett med bland annat extra B vitamin och gör annars inget annat men håravfallet slutade tack och lov av sig själv ,det berodde förmodligen på omständigheter….

kram på er alla…//MariaGlad

Jenahbella
0

va bra att de löste sig :D

lightseeker
0

har fått reda på att jag har hypovitaminos, grav D-vitaminbrist, kan DET vara förklaringen till håravfallet tro?

Buttercheek
0

Hittade detta på nätet, men om det verkligen är orsaken till ditt håravfall kan inte jag bedöma.

http://searchwarp.com/swa74115.htm

http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm