Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3224 ggr
johan86
0

Ryggvärk

Har gått med ryggvärk i snart ett halvår börjar bli jobbigt! haft tider hos kirro med men de har bara gjort nytta för stunden! Vet inte vad ajg skall göra någon som har bra förslag?

[SvenA]
0

Se till att komma till en ortoped som får kontrolera vad det kan bero på

Det finns en mängd saker det kan bero på

Mabbiz
0

Vänd dig till vårdcentralen, du kanske får remiss till ortopeden, och/eller till röntgen.

Engla
0

Jag går hos en sjukgymnast som använder sig av Feldenkraismetoden. Jag tycker att det fungerar bra. Kanske värt att testa?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

johan86
0

#1,2 riktigt bra tips kanske skulle göra de får tänka över de men de låter ju vetigt!

johan86
0

#3 känner inte till metoden men kollar gärna upp vad de är för en metod hehe

mongu
0

Tycker du först ska kolla ryggen  innan du ger dig på olika metoder. Med det menar jag inte att det är fel men då du haft det en längre tid så bör du kolla först vad det är.

För om du skulle felbehandla så har det betydelse för resten av livet med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mabbiz
0

Om du ringer vårdcentralen så säger frågar de säkert dig om du varit i kontakt med sjukgymnastiken. Ring dit och beställ en tid, nuförtiden behöver man ju inte har remiss. De är duktiga på att kolla ryggen. Och läkarna brukar ändå skicka dit dem som har ont i rörelseapparaten..

De kan hjälpa till med träningsprogram m.m.. förhoppningsvis är det bara det som behövs! Om man har ett stillasittande arbete - som jag - så får man ofta ont, och då hjälper träning bra. Men det ska ju göras på rätt sätt, och sjukgymnasterna är jätteduktiga på sånt! Lycka till! Cool

[SvenA]
0

Jag har själv hafr problem med min rygg i 50 år och jag anser att en läkare ska titta på dig så att man vet var felet ligger och vilka åtgärder som behövs eftersom du har haft dina problem i 6 månader

Man ska alltid ta reda på orsaken till ryggproblemen innan man sätter in en behandlig för vi hat bara en rygg och den fgår inte att byta ut

Sen beror det på var i ryggen din värk sitter ochhur den känns och hur det startade och vilken typ av arbete du har

Ett bra sätt att vila ryggen på om det är i ländryggen det sitter är att ta en stooloch lägg den på sidan och lägg en kudde iner benen som du lägger upp å¨stolems ben du ska ha benen i 90 gtader i förhållande till stolen och ingen kudde under huvudet

Åsa S
0

Tror det finns lika många sätt att bota ryggvärk som det finns människor med ryggvärk. För mig gjorde sjukgymnnasterna bara saken mycket värre, de konstaterade att min rygg var lite sned och istället för att fixa orsaken tyckte de att man kunde anpassa musklerna till snedheten Förvånad. Allt blev bara värre.

Till sist efter några månader kom jag knapt ur sängen då tog mina föräldrar mig till en kiropraktor och nästan all smärta försvann och jag kunde gå därifrån utan problem. Sedan har jag hållit smärtan och problemen borta genom en bra säng, (för mig funkar tempur), +en spikmatta + motion (minst 10000steg per dag), numera behöver jag inte en gå till kiropraktorn flera gånger varje år som jag gjorde ett tag efter att min rygg blev fixad, utan det kan gå flera år mellan besöken.

johan86
0

´#9 de låter ju jävligt bra de där man skall jh8u faktiskt ha bra säng o kunan ta sig up ur den osv man kan ju inte gå o ha smärta jämt ihäller de tär verkligen på en…ryggen är lite bättre idag men de smärter till lite då o då…

Chestnut
0

Tycker absolut att du ska uppsöka en läkare, ryggen är knepig att få rätt på och väldigt viktig att må bra i.

Med vänliga hälsningar
Chess

johan86
0

#11 skallt a tag i de men måste fina o ta tiden men mitt jobb hindrar mig hela tiden med allt jag gör:(

Henrik70
0

Spikmatta verkar funka för en del. Jag har också en problemrygg och tänker nu testa en osteopat för att se om det hjälper. Kiropraktik hjälper bara för några veckor eller månader.

siberlina
0

jag läste i tidningen om spikmattan  , den ska hjälpa    mot allt  möjligt  och ryggvärk, men sen läste jag en annan grejj , en man var ute  i skogen   och jick  och  hade   ont i ryggen ,han ställde sig  mot  ett   träd   och ryggvärken jick  över,,,träd  har massor av energier    i sig , det kan ha  berott   på det, 

lite  ovanliga tips    från    lilla  jag. prova   , lycka  till  , kramar

Maria
0

Tycker som flera andra att när man gått såpass länge med värk så ska man försöka utreda orsaken innan man börjar med olika behandlingsformer (som säkerligen är jättebra). Bättre att ta det säkra före det osäkra.

/Maria