Sockerberoende
Jag har nu fått tillbaka mitt sockerberoende. Jag började gymnasiet i höstas och bor nu på internat. jag har gått upp 5kg sen jag började, har fått ett förjävligt beroende. ALLA har godis, chips, glass o läsk i mängder o alla bjuder. De blir mycket småätande och jag går så klart upp i vikt. Jag har för svårt att stå emot.. Det går inte.
Någon som har något bra tips?
Fick höra om Hoodia Gordinii, funkar det ?

Jag är i samma position som du. Be dem som bjuder att inte bjuda dig, eftersom man inte kan tacka nej :P Det är lättare att inte ta något om dem inte frågar.
Det är jättesvårt i början och då måste man verkligen kämpa för att stå emot att ta godis eller liknande. Men köp t ex söta frukter som kan vara alternativ till godis

Jag tror att du kan hitta bra alternativ att fylla dina fickor med. Då blir det lättare att tacka nej till sötsakerna som dina kompisar bjuder på. Kolla olika nötter, grönsaker, rotfrukter och vanlig frukt i affären. Du kan t ex blanda russin och nötter i en påse. Små morötter, blomkål och selleri kan du ha i en annan. Gott att knapra på.
Slutligen gäller det väl att äta ordentligt till frukost, lunch och middag, så att du inte går hungrig. Frukt passar fint som mellanmål.
hoodia har de slutat sälja på hälsokosten det går bara att få tag på på internet, det är en varning signal, vet ej varför hälsokosten slutat sålt det, men de har säkert en bra anledning.
jag är sockerberoende och har varit det läng, jag äter nu krom sedan en månad tillbaka och jag har gått ner 5 kg för jag är inte sugen varje dag längre, visst faller jag tillbaka ibland, men absolut inte vajre dag som det var förut.
lycka till och var tjurigare än sockerberondet så vinner du!!
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Det värsta är att man tillsätter så nycket socker i maten också numera det finns i det mesta nu för tiden
#3 oj då
då blir det nog inget sånt.. Får köra på naturlig sett. Det är bara så svårt att stå emot.. Speciellt när man fått tillbaka sötsuget.
Har även ett jobb där ja har tillgång till glass, läsk, saft, godis, chips kakor m.m i mängder ! Det är redan klart att ja ska misslyckas…
köp med dig lite frukt och lägg i en skål.
vad ärd et för något jobb du har? kan du inte gå till chefen och säga att dte rä väl dax att börja bli lite nyttigare på jobbet så att det alltid finns tillgång till frukt och nyttigt bröd med bra pålägg?
//Maria
Jag jobbar på en äventyrslekplats för småbarn. Vi har en cafeteria som vi säljer massa fika i. sen har vi kalas för barn..
aha, då förstår jag, men ta med dig bra mellan mål så kanske du kan stå emot.
//Maria

#8 Jag blir förvånad över utbudet på den äventyrslekplatsen för småbarn. Inte ska man väl servera övervägande sötsaker till små barn? Vad tycker föräldrarna om det?
Vad skulle chefen säga om du föreslår alternativ med juice, frukt, grönsaker, youghurt och små snittar? Det här är bara några exempel, som jag kom på i all hast. Man kan ju prova och göra en kundundersökning samtidigt.

Jag blev av med mitt sockerberoende genom att skära ner på kolhydrater och sluta med lightprodukter och i stället använda helfeta produkter. Har dessutom gått ner i vikt.

Ett gått råd är att tänka sig för när det gäller frukt om man har sockerberoende. Jag själv har inget beroende längre för jag äter minemalt med kolhydrater och mera fett men äpple kan jag då inte äta och har aldrig kunnat för det triggar igång ett sug efter mera. Så tänk att frukt är inte särdkilt bra då, prova dej fram. Köp tex GladaKossans ostkuber och ha med dej i väskan.