Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1905 ggr
Martin
0

Nytt år - nya mål

Så här på årets näst sista dag så kan konstateras att året som gått har varit ganska mycket upp och ned.

Några av årets mål har nåtts - andra har inte ens varit i närheten av att nås. Kanske för höga mål? Man skall ju sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna brukar det heta - samtidigt så är orealistiska eller för högt ställda mål förödande. Man måste känna att man kan nå dem.

Året som kommer har jag inga större planer för, träningsmässigt, mer än att jag skall förbättra konditionen. Året som gick har jag blivit starkare, som ett av målen var men det har tyvärr skett på bekostnad av kondisen.

Målen för 2009 blir:

• Löpning: I genomsnitt minst 4,2 mil / månad, dvs ca en mil i veckan. Inte på något sätt orimligt.
  • Löpning: Skall springa milen på under 50 minuter i slutet av året. Ligger idag på 53-54 minuter, och det utan speciell träning. Bedömmer målet som fullt realistiskt.
  • Löpning: Minst en halvmara (ej nödvändigtvis i tävling), dvs 2,1 mil under ett pass. Maxtid 2 timmar.
  • Styrketräning: Inga direkt kvalitativa mål utöver att träningen skall såklart bedrivas med kvalitet, inte bara lyfta för lyftandets skull. Målet är framförallt uthållig styrka och smidiga muskler, snarare än att bli "stor".
  • Styrketräning: I genomsnitt (minst) 2 pass / vecka.
  • Rörlighet: Jobba med någon form av yoga/stretchövningar för ökad rörlighet.
  • Mental hälsa: Minst 30 min yoga/avslappning per vecka. I alla moment, även utanför träningen, fokus och medvetenhet om att mental träning och förberedelse gör allt lättare och minskar stress.
  • Mat: Dra ner på Coca Cola, och i övrigt äta sunt men även unna mig lite onyttigheter.
  • Vikt: Inget mål i sig, men jag tror att jag med ovanstående kommer att minska i vikt. Väger idag ca 93 kg och tror att runt 85-87 är ganska optimalt för mig.

mvh Martin

Chestnut
0

Mina mål för 2009 är:

1. Ta det lugnt och ta en dag i taget. Inte stressa upp mig över petitesser (som jag är expert på).
  2. Ta tag i mina matvanor och vidga mina matvyer, våga prova nya saker!
  3. Lära mig att leva med mitt krångelknä. Inse att läget är som det är och kommer vara så ett tag till, anpassa vardagen därefter.
  4. Komma iväg på sjukgymnastik 2 ggr i veckan, just nu kommer jag iväg 1 g oftast, ibland 2.
  5. Unna mig kvalitéts turer med hästen.

Det mesta av mina mål är alltså psykiska, mår jag bättre psykiskt kommer jag att gå ner i vikt och må bättre fysiskt :) Så därför har jag inget direkt viktmål…

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

zabelle
0

Mina mål är att få tillbaka kondition och muskler efter ett halvårs uppehåll i träningen. Jag är liten och smal och skulle vilja gå upp några kilo, då gärna i muskler ;0)

Årets första veckor har varit motiga och det har tagit emot ordentligt men jag har tagit mig i kragen och genomfört:

3 pass styrketräning, 

3 pass crosstraining/löpning och

2 (korta) pass pilates

Dessutom går jag 2 långa promenader med hunden varje dag.

Försöker ha någon sorts "resultat bild" i huvudet för att hålla motivationen uppe när det regnar och blåser som värst. Längtar till våren…

Zabelle   

Karmatarerskanise
0

Mina mål i år är:

1. Dricka alkohol mer sällan - Får helt enkelt undvika fester
  2. Gå på gympan minst 2 pass i veckan - Kommer inte vara några problem
  3. Förbättra konditionen genom raska promenader, jogging och motionscykling - Känns tungt, men kan andra kan jag
  4. Åtminstonde dra ner kraftigt på rökningen, helst sluta helt för att få bäst resultat med flåset - Har redan nu dragit ner en massa
  5. Fortsätta äta som jag gör nu för att gå ner i vikt till min normala vikt - Äter nyttigare nu, och ska bannemig hålla det!
  6. Se till att hålla kontakt med alla vänner och inte bli en enstöring bara för att jag är singel igen - Ska verkligen försöka att inte gräva ner mig