Dessa pormaskar
Ja, jag är invaderad och har varit det i evigheter. Diverse olika rengörinsprodukter, plåster och ordentlig renhållning har provats. Jag ger snart upp, vad ska jag göra för att slippa vara svartprickig?
Kan tillägga att min hud förutom mitt feta ansikte är snusstorr… samt att jag är 22.
Här är en till ;/
Du kan ju alltid gå till VC om du anser att du har tillräckligt stora besvär och i bästa fall får du pencillin…
Med vänliga hälsningar
Chess

Pencillin? Det utvecklas int till några mängder av finnar, är bara skit…
Med vänliga hälsningar
Chess

dom kommer inte att skriva ut pencillin om du inte har akne. vilket är bra eftersom man ska undvika det i största möjliga mån. Men du kan säkert få ngn kräm, det bästa är att ta en sväng till hudläkaren. Om du vill lägga ner lite pengar så gå och gör en ansiktsbehandling en gång i månaden så anpassas just efter din hudtyp…

Du har provat rengöring av alla möjliga slag utan önskad effekt. Då är frågan vad du äter. Kan det vara något inifrån som uppmuntrar produktionen av pormaskar?
En pormask är: "Pormasken är talgkörtelns mynning på hudytan, den mörka pricken är oxiderat pigment och resten är talg och avlagrade hudceller som bildat en "plugg". Denna tilltäppning är en del av orsaken till att akne bildas." Källa
Alltså är det bara att rengöra, rengöra och sedan rengöra. De kommer tillbaka lika snabbt igen och lär göra så resten av livet. 
Sara
FASS defination av en pormask:
"Beror ej på oren hy! Det svarta på toppen av pormaskarna är ej smuts utan en blandning av horn, talg och pigmentämnet melanin."
En nyfiken fråga, hur ska det då hjälpa att rengöra om det är talg som kommer från hudens fettkörtlar som är pormasken? Det produceras ju konstant och behövs i huden, knappast något som går att göra rent utifrån, eller? 
Med vänliga hälsningar
Chess
När man gör rent försvinner talget och det som ser svart ut, sen kommer det tillbaka igen.
Om man inte rengör så kommer det ju ändå nytt.
Sara
Har lärt mig en sak om detta problem som även jag dras med: använd alltid produkter ur samma serie. Kör inte en rengöring och en creme från olika tillverkare/märken, huden arbetar långsamt och tycker inte om att utsättas för snabba svängningar vilket kan skapa obalans.
Min syster jobbar som konsult för Mary Kay och jag har precis börjat testa deras produkter för "problemhy" (microdermabrasion, två sammanhörande produkter som motsvarar den behandling du kan få hos en hudterapeft fast mycket billigare eftersom de räcker länge) samt "vanlig" rengöring och dagcreme. Hade gjort en beställning men fick allt i julklapp istället och prövade dem första gången igår. Det har ju inte hunnit ge ett resultat än men det var nog första gången jag kände mig riktigt ren i ansiktet utan att ha varit hos en hudterapeft, underbart! Återkommer gärna med resultat om någon är intresserad.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Hur ofta rengör ni erat ansikte?
På morgonen så tvättar jag av mig med vatten och lite vanlig tvål och på kvället tar jag servetter med nån rengöring på.
När jag var yngre typ gymnasiet så använde jag bara vanlig tvål och vatten, dessutom så sov jag ofta med sminket på. Hade bara enstaka finnar då och då.
Jag har rosacea och rengör jag för mkt så blossar det upp.
Jag undrar om vi kanske rengör för mkt?!
Sara

jag rengör morgon och kväll, speciellt på kvällen då den finns smink och föroreningar på huden. Sedan återfuktar jag huden med en kräm, det är det är många gör fel för de tänker "men jag är ändå så fet i hyn" men om du låter bli att smörja så producerar kroppen ännu mer fett…

#10 Varför tvättar du med tvål och vatten på morgonen? Är du smutsig efter en natts sömn? Normalt är man inte det, om man rengjort sig ordentligt kvällen innan.
Bor man någonstans där det är kyligt utomhus, ska man inte tvätta med tvål på morgonen, utan vara rädd om det naturliga skyddet. Annars kan man få man mikroskopiska hudsprickor, som smuts och föroreningar i luften sätter sig i.
För övrigt lutar jag åt att du äter något, som är olämpligt för huden och uppmuntrar talgbildning och pormaskar. Har hört talas om att viss ost anses olämpligt, men jag är inte alls kunnig ifråga om mat på det sättet. Någon annan här kanske kan den biten?
# 12 Det känns helt enkelt bra. Jag är däremot jättenoga med att kräma in mig.
Sara

dom har väl inte vetenskapligt kunna bevisa att ngn speciell kost skulle ge mer pormaskar eller akne. typ att "jag kan inte äta choklad för jag får finnar." Dock spelar det väl roll hur man lever och äter i största allmänhet kan jag tänka mig, liksom håret blir sprött om man inte äter ordentligt.
Min läkare sa dock att om man hade mycket pormaskar vid kinderna så kunde det tyda på laktosintolerans, och det har jag ju…
Man tvättar sig ofta för mycket och pormaskar kan man även få av föda av olika slag
så det är inget lätt problem att lösa
Jag har också funderat över hur sant det egentligen är det här med att man får finnar och pormaskar av maten.
Vissa säger att man får det, vissa att det inte har någon betydelse så länge du inte är allergisk. Nu pratar jag om läkare osv och inte vad "vanliga" människor säger.
Vet ni några säkra källor som säger att maten kan ge akne osv?
Sara
#16 Vad jag har läst (nu kommer en till och säger ;)) så finns det inget bevisat att maten påverkar finnar och pormaskar.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag vet personer där det bevisligen påverkar och det är choklad som påverkar
Så det enda är att prova sig fram och se vad som händer
Om man gör sådan här portömning hos någon kunnig, kan det hjälpa? Förstår ju att det kommer komma tillbaka om det nu ens fungerar men det kanske hjälper att få bort "korkarna" så det blir lättare att hålla rent?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#13 Vad är det för kräm du använder då? Vet du vad den innehåller? Täpper den till dina porer, är det kanske en förklaring till din problem med pormaskar.
#16 Acne av mat? Var det inte problemet med dina pormaskar frågan gällde?
Intaget av föda har i alla fall betydelse i båda fallen eftersom det gäller hudens väl och ve. Hud, naglar och hår stärks av jäst, t ex öljäst. Du kan alltså ha en brist i ditt intag av föda och därmed är väl frågan om matens betydelse för hur huden mår avgjord. Om du får i dig överdrivet mycket av något visst ämne, bör det också påverka. Tänk om du faktiskt är överkänslig för något som t ex kryddig ost?
# 20 Jag har inte speciellt mkt problem med varesig finnar eller pormasker, vilket jag aldrig skrivit i tråden. Naturligtvis har jag det precis som alla andra men inte så jag stör mig på det.
Om nu man kan få värre promaskar/akne av mat så är det en relevant fråga i den här tråden.
Jag skulle gärna vilja se något medicinskt underlag för det här med mat och pormaskar/akne.
Sara

Tja.. problemet är väl att oavsett hur mycket jag tvättar så försvinner det aldrig helt. Att man mmåste underhålla det förstår jag och tvätta regelbundet men eftersom dom aldrig försvinner helt så finns dom alltid och jag ser alltid skitig ut i ansiktet. Får väl sätta mig ochskramla pengar i centrum så jag får råd att göra en riktig ansiktsbehandling någon gång..
Kosten, njae. Jag tror inte det men man kan ju aldrig vara säker. Vad eller bristen på vad skulle ge extrema mängder pormaskar som vägrar försvinna?