sluta röka?
Jag hittade ingen särskild sajt för detta ämne, så jag tänkte jag skriver här. Det har ju med hälsan att göra i första hand.
Jag har inte rökt nu på 1 ½ dygn. Det började lite lustigt faktiskt. Jag hade slut cigg och orkade inte handla. Sedan sov jag i 12 timmar och då jag vaknade hade affären stängt. Och nu har det gått 1 ½ dygn alltså. Jag har hört att de tre första dygnen är som värst. Och jag har ju liksom redan klarat av hälften av det, utan svårigheter.
Nu suger jag på ett nikotintuggummi och det känns som att detta var ju hur lätt som helst. Ändå rökte jag ca 15-20 cigaretter / dag.
Men jag vill ändå ha stöd. Hur ska jag göra då suget blir som värst? Hur ska jag låta bli att handla cigaretter då jag handlar mat?
Finns det någon här som slutat röka eller funderar på det? Hur gjorde ni? Hur planerar ni att göra?
Det kom ju så hastigt detta, inget jag planerade. Utan det var mer, att jag passar på nu när jag ändå varit utan cigaretter så länge. :)
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

Jag har slutat röka efter 14 år. Jag bestämde mig för att sluta under en period när ciggen inte smakade gott. Nu har jag hållt upp i 2 månader, visst finns det många tuffa situationer men jag försöker hålla mina tankar sysselsatt så jag inte tänker på en rök…
Jag säger till mig själv och till alla runtomkring att jag håller upp för tillfället. Hoppas att det håller. Men då slipper jag känna tvånget från mig själv och min omgivning vilket i sig gör det lättare att hålla upp.

änvänd dig av nikotinhjälpmedel, tänk inte att du aldrig kommer att röka igen, då blir du bara stressad….och tänk så onödigt att börja när du har hållt uppe så länge ;) och första ciggen kommer ändå att maka skit…
på detta sätt har jag hållt uppe i 1 år efter 8 års rökande…

Åh, tack för era svar och goda råd!
Ska tänka som du, Betty skrev att inte tänka att jag aldrig mer får röka. Utan att jag bara gör uppehåll nu.
Jag använder mig av nikotintuggummin då suget blir för stort.
Jag har inte sagt till så många att jag "slutat".. vill inte ha den pressen att så många blir besvikna på mig om jag misslyckas. Även fast jag läst på många sluta-röka-sajter att man helst ska säga det till så många som möjligt, för då minskar risken att man börjar röka. Men jag vill ändå ligga lågt med att inte berätta för så många. Och om någon frågar så säger jag som er, att jag bara gör uppehåll. :)
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

Hej
Jag har faktiskt slutat röka 3 ggr. )Jag har åkt dit igen när jag haft en tuffare period i mitt liv, typ, skilsmässa.)
Jag tycker det är lättare att bara sluta - utan nedtrappning. Jag fann att nikotinet och suget var en sak men vanorna var värre. Ex. när jag öppnade posten så tog jag den till balkongen, tände en cigg och läste posten. När jag slutade blev jag sugen så fort posten kom. Eller så fort jag kom ut, så fort jag hade rast, efter maten osv…
Man måste hitta en annan vana som gör att man inte tänker på cigaretterna. Läste någonstans att det tar 2 månader att bryta en vana. Gör något för att hålla fingrarna i styr och bli inte fanatisk om du går upp i vikt. En del börjar igen av rädsla för övervikt. Nikotiet hjälper ju till att öka förbränningen i kroppen - tar du bort det så kan man öka i vikt. När du sedan är rökfri så kan du fokusera på vikten - det finns bra metoder för det med :-)

Jag här hört att ämnesomsättningen ökar om man röker 60 cigg om dagen. Det som gör att man ökar i vikt är att man ofta använder mat som substitut för cigg….

Hej
låt mig citera lite från netdoktor.se (läkare - ingen privatpersons åsikt eller rykte):
Vanligen ökar man något i vikt när man slutar snusa (eller röka).
Orsaken är bl.a. att nikotin, som finns i all slags tobak, ökar utsöndrigen av stresshormoner, t ex adrenalin, i kroppen. Stress leder till att ämnesomsättningen ökar och att kroppen förbränner mer energi. Under det första halvåret efter nikotinstoppet återgår ämnesomsättningen till den normala, och då kan kroppsvikten öka något.
= Högre ämnesomsättning
Nikotin bidrar även till att höja blodsockernivån, genom att öka frisättningen av socker. När du använder tobak medför det att hungern minskar. Om man sedan slutar kan man därför uppleva ett större "sug" och en ökad hunger. Risken blir då att man börjar småäta.
= Tröstäter
Spelar ingen roll hur det går till - ATT man går upp i vikt är vanligt men om man ignorerar det - satsar på att sluta så kan man jobba med vikten efter. Det kan bli för mycket att göra båda samtidigt. Det var bara så jag menade :-)

Min sambo rökte när vi träffades, men han sa att han ville sluta men han hade svårt. Då sa han att om han fick ett nytt spel till PS2, ett han verkligen ville ha så skulle han sluta röka på heltid och bara feströka (fest rökning blir max varannan helg, nu sista två månaderna har han nog bara rökt två eller tre dagar och då ca 8 cigg) Han rökte 15-20 ciggaretter / dag innan. Men han har också sagt at den dagen jag blir gravid så ska han ill och med sluta feströka. Men det är jag som får hjälpa honom att sluta med det (han vill att jag hjälper honom och verkligen säger ifrån att han inte få köpa ciggaretter). Så han slutade är han fick ett PS2-spel.

*fniss* detta var nog det lustigaste jag hört - men det fungerade. Såvida han inte smygröker när du inte är i närheten.
Att inte ha pengar är bra - det gjorde jag en av gångerna. Jag såg till att jag inte hade så mycket som en pantflaska hemma :-) Fungerade genom värsta abstinensen.

#8 Nej då ciggaretterna som han har till när han ska feströka ser han till att ge mig så att jag få gömma undan dem plus att när de frågar honom på jobbet om han vill ha en ciggarett tackar han nej, och det har till och med hans kolleger sagt till mig och frågade hur jag lyckades få honom att sluta. Han säger själv att han nu inte har något behov av att röka och att han inte ens saknar morgonciggaretter som han gjorde i början. Att det är mer naturligt för hom att inte röka än att röka. Han är faktiskt så stolt över sig själv att ha kunnat sluta nu. Han snusar också men det slutar han inte med. Han til och med frågade tandläkaren och tandhygienisten om snus var skadligt för tänderna, men de sa att det inte var det, men att han måste byta sida ibland och att snuset har tagit död på bakterier som i vanliga fall skulle skapa hål i tänderna. Så snus är inte skadligt för tänderna. Då blev han jätteglad när dem sa det.
Och jag litar på honom, samt att han vet att om jag kommer på honom med att tjuvröka så blir det aldrig någon mer ciggarett. Inte ens till feströkning. Nu ska han ju bara feströka fram tills jag blir gravid.

men det lilla ciggen höjer ämnesomstättningen är en piss i nilen enligt många forskare oxå. det som sabbar vikten är tröstätandet som kommer som ett brev på posten när du slutar röka….
visst att nikotin stressar kroppen men vid längre stress blir du fetare, speciellt runt buken…
själv gick jag ner 5 kilo när jag slutade eftersom jag valde att träna ist för att äta…