Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 8614 ggr
Sehvrin
0

Överansträngda ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra måndagen var jag hos en sjuksköterska på Studenthälsan efter att haft ont på framsidan av smalbenen ett tag och fick veta att jag överansträngt mina ben, men det inte gått så långt som benhinneinflamation ännu.

Troligaste anledningen till att  de blivit överansträngda är att jag tränat väldigt mycket i januari, direkt efter juluppehållet…

Jag fick rådet att dra ner på träningen från fyra till två gånger i veckan, vilket jag, trots stor motvillighet, har gjort och det känns bättre nu, dock känner jag fortfarande av benen när de ansträngs som mest.

Jag skulle vilja ha råd om vad jag ska göra för att kunna träna, men samtidigt inte slita ut benen, för ett längre träningsuppehåll är det sista jag vill ha.

Jag tränar kendo, en kampsport där man får utöva japansksvärdskonst i närkontakt (utrustningen gör att det sällan blir värre men än blåmärken). Man tränar utan skor (så köpa sig bättre träningsskor är inte mycket lönt, för min del) och på hårt golv. Det tar förmodligen en hel del på benen, då vi har en rörelse som kallas attacksteg som går ut på att man ska skjuta ifrån med vänsterbenet och hoppa runt en meter framåt. (och även en uppvärmningsövning där man tar mindre hoppande steg, men rätt snabbt och rätt många)

Så om någon har råd om hur jag skulle kunna göra mina ben mer hållbara så skulle jag bli väldigt tacksam, för jag älskar verkligen att träna kendo och skulle gärna vilja ha upp träningstillfällena till fyra gånger/vecka igen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Mandysan
0

Jag skulle nog försöka jaga rätt på en sjukgymnast, de kan ge dig mkt mera konkreta råd. :)

Martin
0

Som Mandysan sade så kanske det är en bra idé att ta kontakt med någon sjukgymnast eller liknande.

Andra tankar jag har, vet inte riktigt vad det är som gör att du blir överansträngd - om det är att benen är för svaga i förhållande till påfrestningen de utsätts för eller om det är det hårda underlaget - det är att testa massage för att mjuka upp ben/muskler lite?

Och är det så att de är för svaga, så kan jag tänka mig att simning (kanske delvis bara "benspark" med "flytbräda" som du håller i armarna eller ligger med överkroppen på?) kan vara en träningsmetod? Annars om det är så att ni hoppar mycket så är ju även vader osv viktigt att träna, för att kunna skjuta ifrån samt landa dämpat (inbillar jag mig, kan inte direkt länka till någon källa jag hört det här ifrån) hoppet, så träning för vader kanske skall köras lite oftare?

Sist men inte minst, så kolla med andra kendoutövare som tränar 4 pass i veckan (om det nu finns någon som gör det?) hur deras uppbyggnadsträning ser ut?

En sak till: Om du är överbelastad/överansträngd, så ta det på allvar och låt den överansträningen lägga sig ordentligt innan du ökar träningen igen. Jag var för dåligt förberedd för Sthlm Marathon och överansträngde båda knäna, vilket innebär att jag inte kunde ta ett enda löpsteg eller på annat sätt träna benen under 4-6 månader, och i praktiken blev det längre för jag tappade all motivation osv. Så, se till att bli frisk, innan du sätter igång ordentligt igen!

mvh Martin

Sehvrin
0

Tack för råden =)

Tog mod till mig idag och ringde en sjukgymnast som faktiskt hade tid idag, så jag har fått lite konkreta råd nu. Jag kan fortsätta träna 2 ggr i veckan om  jag tar det lungt och jag ska se till att hålla benen varma. Dessutom ska jag se till att skaffa skor som är uppbyggda för hålfoten nästa gång jag skaffar skor, fast inte till träningen, såklart (mina fötter var tydligen inte riktigt så mycket under mig som man skulle kunna önska) Jag fick även två övningar som ska träna upp benens förmåga att bromsa när man hoppar/gör attacksteg.

Orelaterat till mitt problem fick jag även lite bannor över min hållning ^^' Jag hänger på mina knän när jag står, vilket i längden kan slita ut dem, så jag är glad att hon påpekade det.

Hon trodde att mina ben skulle bli bra på 2-3 veckor om jag såg till att följa råden, så nu är det bara att göra det och vänta och se om det blir bättre.

Martin
0

#3 Just det där med att hänga på knäna är ett problem som många tjejer har, och jag har flera kompisar som fått det sagt till sig att de kan/kommer att få problem om de inte funderar över sin hållning.

Själv är det mina axlar som jag har en förmåga att skjuta fram som jag skall åtgärda med min hållning (genom bland annat mer fokus på styrketräning för skuldror/nacke/rygg.

mvh Martin

Mandysan
0

Vad är "hänga på knäna"?

Bra att du fick råd av en sjukgymnast så snabbt!

Martin
0

#5 Förvisso inte säker på att det är samma som Johanna gör (gjorde, för du har väl slutat? Flört) men att man … hmm, svårt att förklara, men står så att det blir en översträckning i knäet, nästan så att det blir böjt på fel håll.

Om nu den beskrivningen gick att förstå?
Johanna, så din sjukgymnast menade för dig också?

mvh Martin

Sehvrin
0

#6 Jo, precis så

Mandysan
0

#6 Aah, nu är jag med i matchen ;) Det var ju det som orsakade mina knäproblem från början.. Fast då sa sjuksköterskan bara "översträckning"…:)

Tywysoges
0

Vad sa sjukgymnasten att du skulle göra för att inte hänga på knäna?

Sehvrin
0

#9 Bara att jag skulle tänka på att inte göra det (att se till att böja knäna lite)

Jag har fortfarande en del problem med mina ben så nu ska jag kosta på mig att åka till ett "fot-laboratorium" (eller vad man nu ska kalla det) för att få ett specialanpassad skosula (om det behövs) och ett par bra sko. Jag hoppas att det hjälper något, för det börjar bli riktigt tröttsamt att ta hänsyn till sina ben hela tiden, trots att jag gärna vill springa och skutta omkring.

Mandysan
0

#10 Förstår att det är jobbigt :) Du får gärna rapportera när du har provat ut skor! :)

Sehvrin
1

#11 Ja, en liten rapport kanske vore på sin plats Flört

Jag fick min undersökning och det visade sig att jag var i stort behov av specialinlägg då min fötter var felställda. Fick även reda på vilka krav jag skulle ställa på skor:

1. De ska inte gå att "vrida som en disktrasa"
2. De ska ha en stabil hälkappa
3. De ska ha uttagbar sula

Dessutom skulle jag undvika gummistövlar och skaffa mig ett par kängor att ut och gå i naturen med (är ju biologstudent, så mycket natur blir det) samt skulle jag skaffa mig ett par bra innetofflor (vilket jag gjorde samtidigt som undersökningen)

Jag fick också reda på att även om ortopeden som gjorde undersökningen inte tyckte att det var bra att gå barfota, så var det bättre att träna barfota på hårt golv (vilket jag gör) än på mjuka mattor där fötterna kan sneställa sig ännu mer.

Jag skaffade bra skor och ett par kängor och efter en tids användande av sulorna blev jag faktiskt bra och började träna lite mer och hårdare. Större delen av terminen har jag tränat 7,5 timmar per vecka, även om många pass inte varit så fysiskt ansträngande för mig.

Allt gick bra tills för ett par veckor sen, ungefär samtidigt som kylan kom, för då kom smärtan i vänster smalben tillbaka. Så nu har jag fått minska ner min träning till 3,5 timmar i veckan, där 2,5 timmar är juniorträning där jag är hjälptränare och en timmes kata-träning och inget av det är särskilt fysiskt ansträngande. Dessutom gör jag de övningar jag fick på  mitt besök hos sjukgymnasten: Minst 50 av varje varje morgon och kväll.

Jag planerar att gå på ett fortsättarpass denna vecka för att se om benen håller, för det har blivit bättre. Om de inte håller så ska jag ta och söka hjälp igen, men då är frågan om jag ska försöka få en tid med en läkare för att få antiinflammatorisk medicin eller hos sjukgymnasten igen.

(Jag är i alla faall nöjd med mina nya skor och inlägg, utan dem hade det nog varit mycket värre har jag en känsla av)

Chestnut
0

#12 Skönt att det gick åt rätt håll till en början iaf :)

Fortsätt gärna att rapportera hur det går!

/Amanda (fd Mandysan)

Med vänliga hälsningar
Chess