Problem med att springa i grupp
Jag har ett problem när jag ska springa i grupp/på led, till exempel i uppvärmningen på mina kendo-träningar: Jag hamnar så gott som alltid efter, vanligtvis 3-5 meter. Det största problemet med detta är att jag blir väldigt nedslagen av det faktum att jag hamnar efter och att det sitter ibland i resten av passet också.
Anledningen till att jag kommer efter är troligtvis att jag tar kortare steg än de andra, för jag vet att jag håller samma takt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt mitt problem, för det känns som om jag inte kan länga mina steg. Någon som har några förslag på vad jag kan göra? Jag vill ju kunna springa på uppvärmningen utan att känna mig nedslagen.
Jag hoppas att du tar mitt svar på rätt sätt nu, men om det är så att ni ska springa i grupp och du hamnar efter skulle jag antingen säga att du tränar på att ta större steg eller helt enkelt försöker springa i snabbare takt än de andra för att komma i samma tempo. Tror du det skulle funka?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 Jag har svårt att pressa mig till längre steg, då det redan nu tycker det är väldigt jobbigt (fysiskt) med springandet, annars vore det den självklara lösningen och kanske det funkar när det gått lite längre på terminen och jag fått bättre kondis. Att springa i snabbare takt funkar däremot inte, då vi springer till en ramsa.
Jag har funderat på att börja löpträna, men vill inte göra det förrän till våren då jag:
1. Hade problem med benen i våras och har fortfarande lite problem, även om det blivit bättre.
2. Inte har tid just nu.
Om du känner att du inte kan förlänga stegen så skall du inte heller göra det - då känns det som att risken att skada sig ökar och då du redan haft lite problem så är det dumt att riskera det.
Jag skulle jobbat lite med den mentala förberedelsen. Att fundera/tänka innan träningen och ställa in dig på att du kommer att vara de där 3-5 meterna efter. Att du tänker positiva tankar om dig själv och att du inte skall deppa eller liknande.
Dessutom är det så - att många tycker det är jobbigare att springa på led/i grupp just för att de funderar på var de ligger i förhållande till de andra, det blir en sorts tävling. Fundera på det också, om det kan vara en av anledningarna till att du blir nedslagen, att du känner dig sämre än de andra.
Sist men inte minst, du säger att du ligger 3-5 meter efter de andra. Jag vet inte hur länge ni springer, men är du inte mer än 3-5 meter efter de andra så känns det ju inte som att du direkt är långsammare, för då skulle du ju komma längre och längre efter hela tiden. Kan det var så att du upplever det jobbigt att ha någon för nära framför dig när man springer? Och att det därför lite undermedvetet blir så att du sackar efter de där stegen?
Mitt tips är att inför nästa träning tänka på det jag sagt ovan, och att försöka tänka på din egen uppvärmning, och inte att ni springer i grupp. Lycka till och hör gärna av dig med hur det går!
mvh Martin