Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3334 ggr
Mandysan
0

Högkostnadsskydd

Vad ingår i högkostnadsskyddet? Är det mer än läkemedel (vilka)?

Tatsja
0

Högkostnadskort på apotek är bara de mediciner du får på recept. Den är på 1800 och då räknas det från första gången du hämtade ut och ett år framåt. Så hämtar du idag och låt säga att du är uppe i *frikort* i dec, så gäller det till 20090818. blev du klokare av det här?

samma sak gäller med läkarbesök, fast där är summan 900 och du får räkna med sjukgym. Se till att du får stämpel i kortet. Det är jättenoga.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mandysan
0

#1 Okej :)

Mandysan
0

…så ortoser räknas inte in? Obestämd

Tatsja
0

menar du ortoped?

Väl mött, Tatsja

Mandysan
0

#4 Nej, en ortos, ett ortopedtekniskt hjälpmedel tex ett knästöd, en ryggplatta osv…

mongu
0

#5 Då du har remiss från VC så tror jag inte du ska betala nåt för ortosen. Skriver tror för jag är inte helt säker. Men när jag fick min så kostade den inte nåt just för att jag hade remiss.

Sen för läkarbesök du är så ung så för dig ska det inte kosta nåt. För visst är det väl fortfarande 20 år i vår region?

Läkemedel som är receptbelagda får du betala precis som #1 skrev tills du är uppe i 1800 kr,

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mandysan
0

#6 Läkarbesök betalar jag inget för, inte heller (privat) sjukgymnast ;) Hoppas innerligt att den inte kostar ngt då, finns roligare saker att lägga pengar på :/

Tatsja
0

Jag får mina hjälpmedel från arbetsterapeuten. Där kan du nog få dina också. vissa ställen tar de lite betalt. Andra ställen helt gratis. Prova där. Tror det krävs remiss. Men ring och fråga. Fråga sjukgymnasten om det om du inte ´vill ringa

Väl mött, Tatsja

Sara
0

Borde inte det oxå vara gratis när du är under 18 år?

Sara

Tatsja
0

Jag har för mig det ska vara det. Fast det är olika på olika landsting.

Väl mött, Tatsja