Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3884 ggr
Anna_Sv
0

Migrän av lax?!

Maken fick ett av sina få migränanfall för ett par veckor sedan, några dagar efter att vi ätit färsk lax. Försöker komma ihåg om förra anfallet också utlöstes av lax och vi båda vill minnas att så faktiskt var fallet.

Att hans migränanfall är histaminrelaterade är självklart. Har du känt av något liknande när du ätit lax, eller utlöses din migrän av något annat?

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Mandysan
0

Jag har aldrig hört tidigare att lax skulle utlösa migrän :) Men där ser man :). Min mamma får dock migrän av för mkt socker och nötter.

ChristinaSylejmani
0

Nu äter jag i och för sig inte lax men har inte hört något om att migrän skulle utlösas av lax men omöjligt är det väl inte att det gör det. Jag får oftast migrän av att ha sovit för lite, om jag stressat (för mkt)…

tokfrans
0

Det är nog individuellt. Jag brukar har migrän och äter lax varje vecka… har inte sett något samband.

annalina
0

Jag brukar oftast mår bättre när jag äter lax eller annan fisk om jag har migrän. Fast jag brukar köpa laxen fryst. Vet inte om det kan vara någon skillnad om laxen är färsk eller fryst.

Däremot får jag migrän av citron som man ju ofta har till laxen. Kan det vara det som gett migränen? Eller såsen till? För omega-3 som finns i fisk ska hjälpa mot huvudvärk.

Kanske har han druckit någo till laxen som utlöst anfallet?

Själv får jag migrän av:Fil,citrusfrukter,vin,banan och choklad.

Dessutom måste jag äta var tredje timma om jag inte ska få migrän

Anna_Sv
0

Jag tror att det berodde på att laxen inte varit fryst. Har hört efteråt att man alltid bör frysa in färsk lax innan man tillreder den men eftersom den skulle ätas två dagar efter inköpet och låg vacuumförpackad tyckte jag inte att jag behövde frysa den. Nästa gång däremot…

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"