Laktosintolerant
Tänkte fråga lite om laktosintolerans. Jag har senaste två veckorna haft problem med magknip och tycker att det blir bättre av att skippa produkter med laktos men det kan lika gärna vara det att jag förväntar mig en förbättring när jag utesluter laktos.
Hur är det, kan man sluta tåla laktos väldigt plötsligt? jag har alltid druckit mycket mjölk och aldrig haft problem tidigare. och går det att bevisa på något annat sätt än att självdiagnosticera genom att plocka bort laktosprodukter
Min mamma är laktosintolerant och jag tål inte mjölksocker alls.
Min mamma blev laktosintolerant för bara någon månad sen, hon började få magknip av mjölkprodukter. Hon provade att utesluta det och magknipet försvann. Sen tog hon något prov på sjukhuset som visade att hon var laktosintolerant.
Jag tål inget som innehåller mjölksocker i större mängder. Men jag har aldrig tyckt om mjölk så det är ingen fara med det :) Kommer dock inte ihåg vad det var för något prov de tog, var 6 år sedan..

Hmm, det kan alltså komma bara sådär pang bom. Mystiskt. Får väl hoppas på att det inte är det då mjölk är det bästa jag vet.
Efter att jag opererat bort blindtarmen blev jag känslig mot mjölkprodukter och dricker idag inte ren mjölk samt äter inte grädde, smör med mjöl. Däremot ost och youghurt går bra.
Man får nog prova sig fram lite. Min lillebror var laktosintolerant vid födseln men nu fem år senare så har det nästan helt växt bort. Ingen annan i min familj känner av mjölk.
Läkare hittar dock ingen mjölkallergi hos mig, men jag har slutat att lita på läkare och deras prover för länge sedan :P
Hanna

#2 det finns en mjölk från valio som smakar gott, men vad du än gör så köp inte låglaktosmjölken från arla. Den e hemsk. Vil du festa till det ibland med glass och så så finns det tabletter på apoteket som du kan ta innan…lycka till!
Jag är laktosintolerant, varit det ända sedan nyfödd!

#4 been there done that=P den funkade nästan i te om man tog lite, väldigt lite.
Men, man kan alltså i stort sett från en dag till en annan bli laktosintolerant?
jag börjar också misstänka laktosintrolerans nu! Min syster har det och det finns i släkten…
Jag vet inte om det är värmen eller mjölken, men min mage mår verkligen inte bra nu! Det är inga problem om jag bara dricker eller typ äter något som isglass eller så. Men äter jag något lagat eller dricker typ yoghurt osv. Då blir min mage inte glad! När vi var på semester så skulle vi äta lunch, jag som älskar pannkakor tog pannkakor och vaniljglass, jag ångrade det ganska snabbt, den kommande shoppingturen var då förstörd p.g.a riktigt jobbig magknip :/

Hej! Man kan också vara känslig eller tillfälligt känslig mot laktos..Läste att du prövat o ta bort mjölk..kände du då någon skillnad? Vill du inte ta bort mjölken helt så kan du ju välja laktos mjölk och andra produkter om du skulle vara laktos känslig..Dom smakar lika gott som dom vanliga..MIn dotter fick som liten problem med mjölk,grädde,glass,osv. vi tog prover på henne men inget visade på att hon var laktos intolerant bara tillfälligt känslig..så jag fick rådet då att en hel sommar utesluta allt med laktos i så även mat..det blev bättre också och hon kunde sen igen gå tillbaka lite försiktigt till det ordinarie.Nu har hon förvisso problem ändå emellanåt nu som vuxen och har även IBS (collon irretable syndrom) och då kan man också vara känslig mot mjölk o få gasig mage m.m så nu håller hon sig till laktos varianten..
Kram Eva

Skulle kunna tänka mig att det varit tillfälligt. Laktos är ju rätt jobbigt att ta hand om. Jag har haft stora problem med en medicinutsättning och värmen tar helt kål på mig så jag skulle gissa att min kropp helt enkelt har svårare för laktos periodvis. Just nu går det helt ok.
Att det smakar likadant är inte min upplevelse, iaf inte laktosfritt, helt ok kan det smaka men inte lika…
Om man har IBS och inte är laktosintolerant så kan man ändå vara känslig mot laktos. Dom flesta som mig med IBS håller oss till laktosfria produkter. Och så är vi även känsliga för fibrer för det jäser i tarmen. Om man får ont i magen av gluten så är det inte det som spökar utan fibrerna. Sök på Non Gluten Celiac Sensitive. Glutenkänslig får man likadana symtom men det skadar inte tarmen. Glutenkänslig är ofta dom med IBS om man inte har en påvisad celiaki. Läkarens glutentester visar enbart för celiaki. Det som inte påvisar något på testerna kallas för Non Gluten Celiac Sensitive NCGS Glutenkänslighet.