Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 17865 ggr
bosse
2008-06-17 15:49
0

Spetälska.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

spetälska, lepra kronisk infektionssjukdom med stora hudförändringar och svåra kroppsdeformationer.

Troligen såg jag många med denna sjukdom, när jag jobbade i Sudan. Det fanns många med svåra kroppsdeformationer som tiggde på gatorna. Jag fick detta foto av en kvinna, som jag träffade där och som har vigt senare delen av sitt liv åt att hjälpa dessa människor. Hon har en klinik i Khartoums systerstad Umm Durman. Hon jobbar helt ideelt endast resor och uppehälle betalas av en stiftelse. Allting är relativt, men när man tänker på dom sjukdomar vi i väst klagar över och sen ser en bild som denhär, så förefaller många klagomål banala. Likadant här i Uganda för dom som har HIV/AIDS. Dom kastas ut ur sin familj och samhället och lever i små byar för sig själva. Åker man dit, så bör man inte berätta om det for dom lokala. Liksom spetälska är det tabu att umgås med såna människor.

bosse
2008-06-17 15:49
0

Och ett foto på ett barn med spetälska.

bosse
2008-06-17 15:52
0

Och till sist ett spädbarn.

Tina-A
2008-06-18 14:34
0

Är det inte spetälska som man kan tappa fingrar och sånt av? Eller är den någon annan fruktansvärd sjukdom?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

EmmaG
2008-06-18 17:49
0

Det finns 2 former av spetälska, och i den ena så tappar man lemmar, ja.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2008-06-18 17:52
0

_"Den ena formen av spetälska drabbar nervsystemet & leder till att kroppsdelar trillar av. Den andra visar sig som stora bakteriefyllda bölder i ansiktet. Båda varianterna slutar i en plågsam död."

_Källa; Världens Historia #9-08

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Martin
2008-06-18 18:08
0

bosse, bilderna berör. Inte ofta man tar sådana bilder - men sådana bilder är också viktiga att ta. Dokumentera, visa för omvärlden.

Tack för att du delar med dig.

mvh Martin

magma
2008-06-26 02:41
0

Jag instämmer med Marnyman. Det vi i väst kanske inte tänker på är att spetälska långt ifrån är en gammal utdöd sjukdom, även om det var länge sedan den grasserade i t.ex. sverige. Jag valde spetälska som specialarbete när jag läste till undersköterska på gymnasiet, det var både intressant och skrämmande.