Blåsor
Hej!
Jag har börjat få stora problem med blåsor, framförallt på fötterna. Finns det något slags plåster som är speciellt anpassat så att de läker snabbare? Vad brukar ni göra?
/Amanda
Compeed har jag använt mycket när jag t.ex. fjällvandrar och liknande.
Finns bland annat på apotoket.
Det fungerar som lite extrahud, det är dels tryckavlastande (känns som det iaf, för det gör inte ont när man satt på det) och dessutom sitter det bra och är följsamt. Har både läkande och förebyggande effekt samt är fuktavvisande.
Kan absolut rekommenderas.
mvh Martin
Ett tillägg: Är det stora blåsor brukar jag göra det som vissa säger att man absolut inte skall göra. Punktera dem… därefter såklart tvätta rent och torka, och därefter på med compeed.
Är det bara mindre blåsor utan mycket vätska i eller antydningar till blåsor/förhårdnader så brukar jag bara smälla på compeed direkt utan att punktera.
mvh Martin
Uppt'äckte ytterligare en blåsa idag, så ska nog köpa compeed och prova :)
#2 Jag punkterar alltid blåsor och ser till att tömma dem på vätska, tvättar rent och på med vanliga plåster som jag tar av på natten för att låta "såret" lufttorka. Blodblåsor ska man ju inte röra men jag har faktiskt aldrig förstått argumenten för att inte punktera vanliga blåsor.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#4 Det är väl infektionsrisken, men som sagt, sålänge man inte gör det med en slö rostig kniv samt gör rent och torkar och sätter på skydd så är det nog ingen fara.
mvh Martin