Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 2910 ggr
Ylva-Li
0

Börjar tröttna..

Har försökt gå ner i vikt nu sen i vintras. För några månader sen tog jag tag i det rejält, började ta dagliga promenader och uteslöt snask och söt dryck. Väljer dessutom lättare alternativ till frukost etc. Smalare ost (eftersom jag bor i Tyskland så är det ju viktigt då vanlig ost är lättpå 50%.. Den lätta på ynka 17%)
För några veckor sen inköptes även ett wii-fit och jag har tränat varje dag sen dess. Men inte sjutton händer det nåt!
Jag är väl medveten om att muskler ska byggas upp och tar vikt, men jag tycker att jag borde se något resultat nu. Men icke..
Jag äter antidepressiva piller vilket jag förstått kan göra att man har svårare att gå ner i vikt. Har även p-stav, men vet inte om det gör något.
Vad mer kan jag göra? Jag vill inte ge upp. Jag KAN inte ge upp. Sitter på 123kg, så det är kraftig övervikt dessutom vilket känns i min kropp och mina leder.

Kan inte dra ner så mycket mer på det vi äter, då vi äter bra mat. Hemma-lagade middagar som är rätt fettsnåla. Steker inte i smör, utan olivolja.
Sambon har dock fått för sig att även olivolja är "farligt". Jag hävdar att det är bra mycket bättre än smör. Givetvis ska man inte överkonsumera, men nog kan jag droppa lite över potatisen (egengjorda klyftpotatisar) utan att få superdåligt samvete? Vet inte om jag missförstått där.. 1 cm lager är kanske inte världens bästa dock. ;-)

Nu blev det långt, men det här är mycket jobbigt för mig.. Så alla tips mottages.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

siberlina
0

prova att  simma  .jag simmar  1  timma   iveckan  ibland  2   och promenerar  ca  1  timme    i veckan, det  bästa  är att  göra fler saker   typ simma    promenera. och   gå  på  crosstrainer    på gymmet, jag  jorde  det  i  höstas    och rasade i vikt , nu  simmar  jag bara.det låter  jobbigt  men  det är   efffektivt

Åsa S
0

Skaffa en stegräknare och se hur mycket du rör på dig ofta rör man sig mindre än man tror. Vanliga promenader är lätt att få in mera i vardagslivet, man måste inte byta om, passa öppettider el dyl. försök sedan gradvis öka antalet steg och försök hålla det. Sätt realistiska mål även om det ofta står att man ska gå 10000-12000 steg per dag så behöver man ju inte starta med det målet ifall det visar sig att man hittills bara går 3000-5000steg per dag utan man kan ju gradvis trappa upp antalet steg.

Sedan får man ju även kolla över storleken på portionerna för även om man försöker äta nyttigt innebär det ju inte att man kan äta hur stora portioner som helst. Om man lagar efter recept och det står att maten ska räcka till 4 port och det bara räcker till ex. 2 har man troligtvis för stora portioner.

+Försök unvika snabba kolhydrater då brukar man lättare gå ner. OBS! Detta innebär inte att man ska ta bort alla kolhydrater utan istället ex. byta ut vitt bröd mot mörkt bröd gärna surdegsbröd. Minska på mängden potatisrätter öka på med baljväxter och dyl. +Undvik halvfabrikat med en massa tillsatser.

Ylva-Li
0

Tack för lite tips. :)
Vi promenerar rätt mycket. Ska vi ner på stan så går vi, vilket tar ungefär en halvtimme ner. Ofta går vi även hem också då. Och sen så tränar jag ju som sagt varje dag ungefär en halvtimme. Svetten rinner iaf om mig så det borde ju ta.
Jag äter mindre än min sambo och han är rätt liten i maten. ;) (för att vara man dessutom.) Dessvärre lagar vi inte så mycket efter recept. Men jag har redan dragit ner mycket på portioner.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Betty
0

#3 Kanske borde kolla upp att få en tid till dietist eller liknande? hoppas det löser sig och kämpa på, en dag lossnar det…kram

siberlina
0

prova   att  gå  med stavar  , av  nån undlig anlednig    så   gör man av  med fler kalorier   när man    går med sånna

Ylva-Li
0

Tack. :) Hm, gick med stavar tidigare. Att man bränner mer kanske är för att man orkar gå lite till. ;)

Ska nog ta kontakt med en läkare i framtiden iaf. Det känns inte riktigt normalt det här. Men tills dess fortsätter jag som nu, tränar och äter bra..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Mariana-clarissa
0

prova med katrinplommon och få igång magen..

Kanske koka plommonen och även dricka spadet…

Jag har hört att det är bra mot uppsvälld mage iallafall..

Har du provat att fasta i en vecka varje månad..?

Då rensar du ur kroppen…

eller bara en dag i veckan..

Tex äter du vanligt hela vecka

och en av dagarna hoppar du över en måltid..

Mariana

Ylva-Li
0

Hm, det vet jag inte om det låter så sunt? Jag äter dock inte så mycket, så att ta bort en måltid så blir det typ ingen mat alls på en dag. ;) Försöker bli bättre, men jag har inte så mycket hunger helt enkelt. (Värre blir det ju nu när det är varmt också)
Magen är det inga problem med.. snarare tvärt om. Jag har lite problem med min mage att jag lite nu och då får diaree, så jag vet inte om katrinplommon är sådär jättelyckat. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Tina-A
0

Eftersom du säger att du knappt äter någonting, och tränar varje dag så borde du ju gå ner i vikt.. Kanske någon medicinsk grund till varför det går tungt?

Börja äta mer regelbundet för att få igång ämnesomsättningen - frukost, lunch och middag. Mellanmål ska man väl äta, men ta då bara ett äpple eller dylikt. Portionerna ska vara som en knytnäve har jag hört.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]