Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 23029 ggr
[Quellii]
7

Huskurer?

Har ni några bra huskurer? Mot förkylning.

Tänkte slänga in en artikel om det, och jag vill ha lite fler huskurer att fylla upp med :)

siddelina
0

Mot halsont: saliva (torkad går bra)+ citron. Ska inte drickas i mer än en vecka för att det är starkt. Men det hjälper garanterat!

Hosta: honungsvatten

[Quellii]
0

#1 Har du recept, eller är det bara att ta lika delar salvia och lika del citron? Hur mkt vatten?

Samma på honungsvattnet :) Ska vattnet vara varmt eller kallt?

Tina-A
0

Pressad vitlök + honung. Rör runt och låt det stå och dra några timmar. Sen tar man en tsk några gånger om dagen. Typ ^^,

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Quellii]
0

#3 UUuuusch xD Är det bra mot förkylning i allmänhet då? :)

Ulf-S
0

#3: En dunderhonung i samma stil som skrämmer bort allt:

Ta en burk och fyll med honung plus en vitlök i klyftor. Låt stå några månader.

Sedan räcker det med att öppna locket för att allt som lever ska fly…

siberlina
0

en tesked  ingefära med  vatten  att  skölja ned  med, wisky. starkt   kaffe,  echinafortse

EmmaG
0

- Drick rooibosthe med honung
- Drick aloe vera (den "ordentliga", inte "bluffdrycker"!!)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tina-A
0

#4: Jepp!

[Quellii]
0

Puttar lite.. ^^ Fler?

Maja
0

Vid halsont - ta en tugga "rå" ingefära!! Dödar alla bakterier och halsontet försvinner direkt!! :)

Tina-A
0

#10: Det har jag också hört ska vara jättebra. Och en skred eller två av riven pepparrot ska tydligen också göra susen mot halsont!

Frida
0

Lägg 2-4 halstabletter (Vicks är att föredra) i en mugg och slå på hett vatten, fungerar även att ha tabletterna i sitt te om man vill. Rensar upp ordentligt i både hals och näsa och så är det riktigt gott.

Fick rådet från en vårdcentral att koka upp vanligt vatten med lite salt i. Sedan låter man det svalna och därefter gurglar man halsen någon gång i timmen med lösningen. Hjälper väl mot vanligt halsont också men rekomendationen fick jag när jag hade smärtor och beläggningar i klass med halsfluss och lite till.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Quellii]
0

Jättebra tips! :)

Maria
0

När min man känner att han är på väg att bli förkyld/sjuk. så tar han alltid en "teknekt" En stor kopp starkt te med socker och brännvin (typ renat) innan han lägger sig för natten. Han brukar då svettas och påstår att han svettas ut allt under natten.

Gissa vad jag fick som liten mot halsont? Jo, svart kaffe med en stor klick smör i som fick smälta. Detta skulle lena det onda i halsen. Jag vågade aldrig säga att jag hade ont i halsen efter det…

/Maria

[Quellii]
0

#14 Fungerade det då, eller blev du bara avskräckt? :)

Maria
0

Jag minns inte faktiskt. Minns bara att jag tyckte det var äckligt.

/Maria

Frida
0

Pojkvännen brukar även trycka i sig en eller två hela vitlöksklyftor mot förkylning. Han luktar inte så gott efter det men det verkar fungera för honom.

Värdinna på Fantasy

Martin
0

#17 Säg till han att han skivar vitlöksklyftorna över en macka (och sedan kan han slänga över lite ost och in i micron i 20-30 sekunder så har han en snabb-varmmacka). Luktar mycket mindre än om han pressar vitlöken.

mvh Martin

Joossse
0

Bra tips som ska prövas! =)

Frida
0

#18 Pressa?! Om det vore så väl. Han sväljer dem hela (eller halverade) med lite vatten Förvånad

Värdinna på Fantasy

Martin
0

#20 Men då luktar det väl nästan ingenting, eller?

mvh Martin

Frida
0

#21 Jodå, andedräkten gör allt det kan jag intyga.

Värdinna på Fantasy

[Quellii]
0

Jag kan tänka mig att vitlök fungerar bra, då det är/har varit en välanvänd läkeört förr. Men lukten :S Det är något som jag inte klarar av i för stora mängder :P

[Quellii]
0

Någon som provat te på Hallonblad? Det ska visst vara bra när man är förkyld.

Mandysan
0

#24 Nope, men har även hört att det ska underlätta mensvärk :)

Kanske ngt att prova?

[Quellii]
0

#25 Jasså ^^ Två funktioner då alltså :)

Tywysoges
0

en del av en vitlöksklyfta (inlagd i lite papper) om man har ont i öronen. Sov med det om nätterna när jag var liten