Uppstötningar..
..eller hur jag nu ska förklara det.. Har varit så rätt så länge nu (3-4 år)..
Efter att jag äter (inte alltid, men ofta, kommer och går i perioder) så känner jag någon slags äckel-känsla i halsen/magen.. Det känns som om att all mat har "fastnat" i matstrupen (det har den dock inte) och jag kräks/stöter självmant upp en del av maten.. Det är inte så att jag kräks upp den utan anledning utan jag känner att jag "måste" få ur mig den och i stort sett bara av att jag tänker så så kommer det upp.. Men ibland så känner jag ju dock "Nu måste jag kräkas" och ja, då kommer det bara, men det är inte lika vanligt..
Har ingen aning om varför det är så eller vad det är, men det är ju lite jobbigt, framför allt obehagligt och äckligt..
Jag lider inte av undervikt alls, så något sådant problem har jag inte, jag känner bara att jag måste få upp maten som har "fastnat" och spänner magen/strupen så att jag kan få ur mig det..
Äcklig tråd, ja, men jag vet inte.. Har ni någon aning om vad det kan vara? :/
Är inte sjukvårdsutbildad men det låter som antingen ett bråck på matstrupen eller att det är något fel på övre magmunnen - att den inte sluter tätt (reflux).
Har du halsbränna? Om inte så borde det tyda på att maten inte kommer upp igen från magsäcken - reflux uteslutet.
Du känner det som att maten "fastnat" - tuggar du ordentligt? Tuggan ska vara flytande innan du sväljer den.
Det låter obehagligt men inte som något stort problem för dig eftersom du haft det så länge. Prova att tugga maten längre innan du sväljer - det kan ju vara så väl att det är den enkla lösningen.
Lycka till!
/Anna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Du har väl diabetes juve? (eller är jag ute och cyklar?) Kanske kan ha något med det att göra? Hur vet jag inte ^^
Låter rätt jobbigt iallafall..
ingen aning om vad det kan vara, men de måste vara jobbigt! det bästa är kanske att gå till en läkare och förklara hur det känns =)
Hoppas det går över!
Har du kollat upp detta tidigare? När du haft det så länge menar jag.. För det låter ju inte alls bra.
#1 - Ingen halsbränna, pappa har det däremot.. ;) Joo, jag tuggar som jag alltid har gjort och anser att det fungerar bra.. ^^ Hmm, jag äter dock sjukt fort, stressar ofta när jag äter, kanske inte är det bästa? Kan det vara kopplat så tror du? :) Tack för svaret!! :)
#2 - Japp, det har jag.. =) Men det har inte nån koppling till det, jag har frågat läkare och de sa nej.. :)
#3 - Jaa, snart ska jag söka läkare tror jag.. Jag mår ju inte såligt av det, mest bara en "äckel-känsla" av att gå omkring och kräkas upp det man äter med jämna mellanrum.. :/
#4 - Nä, jag har ju pratat med min diabetesläkare och han sa att han inte hade någon aning om vad det var, så han kunde inte säga något. Det kommer ju och går i perioder så ibland kan det gå några dagar utan något alls, men sedan kommer det flera dagar i sträck då jag får uppnågot efter varje måltid.. :/
Jag kan även ofta stöta upp något tjockt slem eller hur man nu ska beskriva det, inte så mysigt.. :/ Hmm, sedan så antar jag att det jag stöter upp kommer från magsäcken (om jag minns rätt från biologilektionerna ;)) eftersom det är blandat med någon syra för det blir några gånger (= sällan) helt äckel-syra-sträv-sur-känsla i hela munnen som man kan få när man har varit magsjuk.. :/
Hej igen! Jag tycker att det låter som att kan vara problem med övre magmunnen. En liten fråga som du inte får ta illa upp över att jag frågar: är du överviktig? Överviktiga kan ofta få problem med uppstötningar pga sämre funktion i övre magmunnen.
Jag själv är överviktig (115 kg till 163 cm längd) och går omkring med ständig sur mage och matstrupe men har trots det sällan halsbränna. Inte bra. Jag äter fel och rör mig inte så jag får skylla mig själv.
Ett tips: prova att ta magsyrehämmare varje dag under en dryg veckas tid - det kan göra susen! Du köper dem på Apoteket. Det rekommenderas att om man fortfarande har problem efter två veckor trots att man tagit tabletterna, ska man kontakta läkare.
Åter igen - lycka till!
/Anna
#6 - Okej.. :) Njae, jag är 175 cm lång och väger runt 65, så det ligger väl ganska bra till.. :)
Hm, jag har ju haft detta i 3-4 år som sagt och är 18 år nu.. Jag hade alltså detta innan jag fick min diabetes (typ 1), men jag kan kolla upp de där tabletterna!! :D Tack!!
Juve - hur har det gått med din mage?
Det är bättre, men det händer fortfarande att jag får "kräks-känsla" och stöter upp någonting.. Det har däremot minskat, en framgång!! =) Tack för att du frågar! :)