J@vla, rygg :(
Jag söker era erfarenheter och råd…
Sen en tid har jag varit ovanligt trött i höfter och rygg, men inte ont. Men för några dagar sedan så skulle jag hämta upp något från marken och fick en stöt, mer våldsam en smärtsam, men jag tappade allt jag hade för händer. Lika snabbt försvann smärtan.
Nu återkommer den så snart jag böjer mig, ett kort hugg i ryggen som får mig att tappa andan. Men sen när jag väl kommit ner till marken är allt ok. Jag kan ha händerna i marken utan att det gör ont, tills jag ska upp igen…
Jag är lite fundersam hur jag ska hantera det är, ska jag jobba på som vanligt och hålla mig i rörelse, eller ska jag ta det så lugnt jag nu kan… Jag har hästar, hund och en massa saker att göra.
Jag skulle vara tacksam åt alla tipps eller goda råd?
Jag har två veckor på mig tills min semester tar slut, sen måste min rygg vara återställd!
Det är inte någon lättare form av ryggskott?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Hej! Av någon händelse så gick jag in här och fick se ditt inlägg om din rygg. Jag arbetar med healing på heltid. Vill du att jag ska skicka lite healing till dig? Självklart kostnadsfritt. Det kan ju vara värt ett försök eller hur? Har du ett foto så skulle jag vilja att du mailar den till mig om du vill
Ljusa hälsningar Erika

Jag har aldrig haft ryggskott, men trodde nog att det var mer "ligger i soffan och kommer inte upp alls" snarare… En "någon zappar mig med elektricitet i korsryggen".
Hm, jag läste just sjukdomsrådgivningens hemsida och det är nog inte helt omöjligt att det är det jag har… irriterande.
Men då kan jag jobba på som vanligt, Jippi???

#2 Tack, jag tar gärna allt hjälp jag kan få. :)
Låter som ryggskott eller på gränsen. Du ska i så fall försöka att röra på dig så mycket du kan (beroende på smärtan) Att vila gör det oftast inte bättre. Det brukar gå över av sig själv annars kan en kiropraktor göra under…
/Maria

PROVA ATT SIMMA ,det stärker muskler i ryggen

Promenader är bra, som #5 säger ska du försöka röra dig så mycket du kan. Var försiktig med framåtböjningar, undvik dem helst så mycket det går tills du känner dig bättre. Om du har väldigt ont kan du ta t ex Voltaren. Ryggskott brukar gå över på ett par veckor. Var rädd om dig och tänk på hur du gör när du lyfter osv, så att du inte skadar dig än värre. Själv har jag en förskjuten kota i ländryggen, inflammerad ischiasnerv och runt ett års rehabilitering att se fram emot - så kan det gå när man ignorerar smärta och vägrar lyssna på sin egen kropp. :-/
Hoppas du mår bättre snart!
Se även till att vara försiktig med "sidlyft" (t.ex. bära hem kassar från affär osv).
Även att böja sig i sidled för att plocka upp något osv. Böj i benen - inte i ryggen om du måste bära.
mvh Martin

I dag jobbade på i halvfart. Gick min morgon promenad ca 1tim, jobbade jag i trädgården, höll mig i rörelse…
Allt gick bra tills jag skulle mocka åt hästarna då strejkade tryggen. Jag blev skitförbannad, men lommade hem och tog en värktablett. Senare försökte jag rida, men jag fick ge upp.
Jag inser nu hur bortskämd jag är med att vara frisk. Jag oror mig över hästarna och jobbet… Jag har inte tid att han ont i ryggen. Märkligt va tillvaron är bräcklig.
#7 Jag lider med dig, nu som aldrig förr. Jag hoppas du blir frisk snart!!! Det är inte alltid lätt att lyssna till sin kropp och se när det är dags att tänka om.
Så snart jag är bättre så ska jag börja yoga, det sägs vara bra komplement för att hålla kroppen "stark och flexibel". Det står så i alla fall i broschyren.
#6 Simma är sååå monotont, (gnäll, gnäll :) det går ju inte ens att lyssna till musik meddans man simmar. Jag rider och har nog sett det som min ryggstärkare. Men jag ska försöka larva iväg till badhuset i veckan, för att basta om inte annat. :)
Mitt råd blir- gå till en kiropraktor! Jag gjorde det misstaget att jag lät mitt första ryggskott "gå över" av sig självt, och det gav mig permanenta skador på en disk i ländryggen. Vid en låsning blir trycket på diskarna otroligt högt och du kan få en skada. Har fortfarande problem nu 11 år efter det där första ryggskottet, har just nu ett akut ryggskott för säkert 20:e gången.
En kiropraktor tar bort låsningen- kanske behöver du gå ett par, tre gånger- och när muskler och ligament återigen har ett normalt rörelsemönster så kan du börja tänka på att stretcha rätt muskler och träna upp dem. Innan låsningen är borta så sitter musklerna "fast" som i kramp för att skydda ryggen, därav de "elektriska" huggen/stötarna. Och då fungerar det följdaktligen heller inte att träna dem. Lycka till!
PS: "Böj på knäna, vrid inte ryggen…" Mina mantran.

Jag har gått till en kiropraktor för några år sedan. Kiropraktorn ville inte röra mig. Jag har revben som sitter konstigt och han visste inte varför. Så Kiropraktorn bad mig att gå till doktorn för att få ett utlåtande samt en rönken.
Men doktorn tittade på mig och sa att det var slöseri med pengar och att det ändå inte var något att göra åt. Så var det med den saken.
Men jag ska gå till en massör i veckan. Jag ser fram i mot det.
Jag hade ryggskott för ca 2 månader sedan det tog ca 2-3 veckor innan ryggen var okej. Jag försökte med värmedyna och värktabletter och så vila när det kändes för j---t .Men om det kommer igen ska jag gå till en kiropraktor så kanske det går över snabbare.
#11: Vad synd att du inte kunde bli hjälpt den gången! Men det betyder ju inte att det måste bli likadant nästa gång, vid ett nytt tillfälle och med en annan kiropraktor? Jag har gått till flera läkare med min rygg, och det enda det gav mig var bortslösad tid och en mindre summa bortslängda pengar- men ändå så söker jag läkarhjälp igen om jag tror det behövs…
Ett tips är ju annars att det ju även finns kiropraktorer som har vårdavtal, och då kostar det 80 kr/besök. Jag var till min kiropraktor i fredags med ett akut ryggskott och idag känner jag mig riktigt bra igen, från att ha gått dubbelvikt och snett med smärta långt ned i låret från ryggen. Hoppas att det vänder snart för dig också, det är verkligen inte kul att ha ryggont!!