Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4657 ggr
Maria
0

Vad är hälsa för dig?

WHO:s (FN:s världshälsoorganisations) definition av hälsa: "Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och ej endast frånvaron av sjukdom eller skröplighet. Hälsa på högsta nivå är en av de fundamentala rättigheter som tillkommer varje människa utan åtskillnad av ras, religion, politisk åskådning, ekonomiska eller sociala förhållanden."

Vad är Hälsa för er andra? Det skulle vara roligt att veta hur ni tänker om detta "breda" ämne…

/Maria

[Quellii]
0

Hälsa för mig är att må bra, både fysiskt och psykiskt. Det behöver inte vara att man sportar varje dag, och äter precis exakt som man ska eller så, nää det är när man själv, som individ mår bra och trivs med livet. :)

Martin
0

Alexandra har formulerat det mycket bra.

Mentalt och fysiskt välbefinnande, det är hälsa för mig.

mvh Martin

Maria
0

Tycker att WHO har missat den sexuella biten i sin definition. Många sexuellt avvikande HBT (homo/bisexuella/transsexuella) känns som de är utanför. Visserligen kan man tolka in det i fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande men i resten av definitionen finns de inte med eller hur?

Tänk att ca 10 % eller rentav mer  tillhör denna grupp.

/Maria

siberlina
0

hälsa för mig är att    träna  på ett sätt   som  för mig  är  skönt, jag simmar 1 timma i veckan ibland mer´ibland   är  jag ute och promenenrar    och ibland   går jag på gym. och  inte   bli beroende av  medeciner   och  inte  dricka  för   mycket  alkohol, men ibland    måste man  få  släppa  loss   och strunta  iallt  som  är farligt,,,

Tesan
0

Svårt att säga, det är väldit ifrån person till person!

Men vad jag tycker själv så é det när man mår bra psykiskt o fysiskt!

Att man tar hand om sig själv o sätter värde på sitt liv!

Sedan finns det ju dom som har sjukdomar men som ändå kan ha "god hälsa". Att man ändå tar vara på sitt liv!

Att våga leva!

Martin
0

#3 Det är väl kanske så helt enkelt att WHO inte anser att sexualitet har med hälsa att göra?

Själv tycker jag inte att själva det sexuella har med hälsa att göra. Men av bra sex ökar mitt välbefinnande, så det är en del av det hela. Men - av att umgås med vänner och familj, av att vistas i naturen osv ökar också mitt välbefinnande, och det står inte heller något om det i WHOs definition. Man kan inte lägga in allt, helt enkelt. Det tror jag är en av anledningarna.

mvh Martin

Maria
0

#6 Jag tänker närmast på WHOs sista mening:

Utan åtskillnad av ras, religion, politisk åskådning, ekonomiska eller sociala förhållanden."

Det är många människor i världen som är förföljda p.g.a. sin sexuella läggning och inte kan leva fullt ut. Även i Sverige. Då tror jag att det påverkar hälsan i allra högsta grad.

F.ö håller jag med dig…

/Maria

Martin
0

#7 Det är jag väl medveten om, men kan det inte gå in under sociala förhållanden där kanske?

För övrigt förstår jag inte riktigt varför de lagt till den raden du citerar. Om man definierar något (t.ex. hälsa) så att det skall vara en gemensam definition för alla, så skall man väl inte behöva skriva in att det är oavsett ras, religion osv…

mvh Martin

Maria
0

Det är precis det jag menar att när man definierar det så, i grupper så har man missat det sexuella.

För mig är hälsa ett slags vardagligt välbefinnande som både har med kropp och själ att göra. Att somna på kvällen utan att känna någon oro, känna att inget är osagt. Att kunna leva i den grå vardagen med tillfredställelse och inse att även dessa dagar tillhör livet.

/Maria

[Quellii]
0

Fler som har någon definition på Hälsa?

Maria
0

Puttar en gång får vi se om någon tycker något mer…

/Maria

Mandysan
0

Det är för mig när man helt enkelt mår bra =)

[HeartQueen]
0

hälsa för mig är att helt enkelt vara lycklig och trivas med sig själv och sin tillvaro. att må bra både fysiskt och psykiskt.

Karmatarerskanise
0

Hälsa för mig är välmående.

Linda72
0

Hälsa för mig är att må bra. Att slippa ha värk en dag betyder så mycket .

ciss
0

Att må bra.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

sputtnick_plexus
0

Hälsa för mig är att må bra.