Magsjuk?
jag vet inte vad jag ska göra snart. Har varit sjuk sedan i lördags och jag har spytt och spytt och spytt. 12 gånger samma natt och jag har gått ner snart 5 kg.
jag mår illa från och till. På kvällarna och mornarna så är jag alldeles tjock i halsen och jag vaknade med halsont i morse och ont i öronen. Men det har avtagit nu och jag mår illa igen.
jag äter så normalt jag kan och har inte kräks sedan natten till söndagen. Men jag har varit på god väg att kräkas ett antal gånger både igår och idag.
vad har jag gått på egentligen? magsjuka eller är det vinterkräksjukan? jag har förövrigt svårt att bli sjuk och det var lääänge sedan jag ens var förskyld eller bara snorig.
suck..
Vinterkräksjukan härjar och man kan vara dålig i tre dygn och sedan väldigt matt ett par dagar. Jag tror du kan avvakta lite. Du har ju bara varit sjuk sedan i lördags.
Halsont är inget ovanligt när man har kräkts såpass mycket. Oftast vill man inte ta emot patienter med förmodad kräksjuka på vårdcentraler och det är inte mycket de kan göra i alla fall.
Du ska framförallt tänka på att dricka mycket. Magen klarar sig mycket väl utan mat när man är så dålig men vätska förlorar man ganska snabbt.
Är du orolig tycker jag absolut du ska ringa sjukvårdsupplysningen. De är så duktiga och kompetenta.
Hoppas du kryar på dig.
/Maria
Håller med bumbleboo, sålänge du får i dig vätska och får behålla det samt inte har flera dagars ihållande hög feber så klarar kroppen sig ganska ok utan mat, det du tappat tar du snabbt igen när du blir frisk.
Men som sagt, vätskan är mycket viktig. Ju mörkare och mer illaluktande urin är - ju mer uttorkad är man. Ett bra sätt att hålla koll på kroppens vätskeläge alltså.
mvh Martin

ceciliaolucifer , jag har haft det du har 3 gånger den här vinter, och det har varit hemskt, men det går över lika fort som det kom , först gången började jag spy på torsda kväll och senn spydde jag hela natten till och från , samma hela fredagen och lördagen och nästan hela söndagen ,på måndagen så var jag kräkfri ,men matt, så jag åt bara barn mat några dagar, för att inte magen skulle få en chock, sen fick jag igemn det 1 månad senare och ytterligare en månad senare , något mildare ,så nu har jag ätit upp mig och väger mer nu än innan,men snart ska jag börja träna igen. det viktigaste är att du kommer igång med ditt ätande igen sen och drick mycket vatten ,undetr den här tiden , taväl hand om dig