Pulverdieter
Finns det något sätt jag kan värja mig mot alla er som kommer gå in på denna tråden enbart för att avråda mig? Kan jag säga, och få er att fatta, att jag redan vet vad som är negativt med en pulverdiet? Jag har ju alltid själv avrått alla andra från det, förespråkat kostomläggning, motion och andra naturliga varianter som finns.
Så var nu bara lite tysta på den fronten. Jag vill ha svar på mina frågor, inget annat.
Hur fungerar en pulverdiet, t.ex. nutrilett?
Jag läste någonstans att om man bara byter ut någon enstaka lunch så gör sötningsmedlet att man blir hungrig och kompenserar för det vid ett senare mål, och jag vet ju att sötningsmedel fungerar så, men hur är det då meningen att dieten ska fungera?
Ska man ersätta bestämda mål, och funkar det med sötningsmedel - sug då, eller ska man enbart dricka/äta pulverprodukterna och ingen vanlig mat?
Om han tränar och strävar efter kostomläggning, ska han då äta gå-ned-i-vikt-pulverdieter, eller finns det sådana som BARA är måltidsersättning (utan sötningsmedel)?
En anledning till att jag frågar är för att han äter så oregelbundet, och eftersom vi inte lyckats införa tillräckligt med frukt och grönt, så föreslog min mamma att det borde vara lättare att bara ta en såndär dryck på ett visst klockslag när han vet att han borde äta - alternativet är att han hoppar över måltiden helt och hållet. Och för att kunna gå ner i vikt och hålla kroppen i balans (och MÅ BRA, i både kroppen och huvudet), så måste han ju äta regelbundet, eller hur?
Så hjälp mig nu, kan detta funka i en övergångsperiod (inte som regelrätt bantning, utan för att bryta ett negativt mönster och skapa rutinmässiga måltider) , och hur ska vi i så fall gå till väga?
För er som tycker att det är en dum idé, läs min andra tråd, "När motivationen inte funkar" INNAN ni kommenterar, så att ni vet varför jag vill ta till denna åtgärd.
Dessutom skulle det vara en väldigt bra motivation om han kunde gå ner några kilo på att tappa vattnet i kroppen, för just nu har han haft en lång period där han tror att det inte går, och han hellre dör än lever som han ser ut och mår i sin kropp just nu.
Om han själv tror på dieten får det honom att vilja börja med den, börja träna, börja äta bättre… han tror inte längre på sig själv efter 5 år, utan han är intresserad av att ta till hjälpmedel för att BRYTA CIRKELN, inte som genväg.
Har själv ingen erfarenhet av pulverdieter men har haft människor omkring mig som använt det.
Jag tror absolut att det kan vara en hjälp på vägen (alla vet ju att det handlar om kostomläggning och livsföring) men har man ingen motivation så kan detta vara en bra början.
Märker man att man kanske har gått ner bara några kilo så kanske motivationen kommer automatiskt.
Jag har ingen kunskap om det här med innehåll av sötningsmedel men att byta ut den "måltid" på dagen/kvällen som man äter mest onyttigt på, är kanske ingen dum idé. Oregelbundenheten har ju lite med motivationen att göra också. Börjar man med att byta ut ett mål så är det ju allafall ett steg i rätt riktning..
Lycka till!!!
/Maria

Tack! :)
Utan att ha en aning, så kanske man kan hitta lite mer på t.ex. Nutriletts (som du tar som exempel) hemsida.
Här är deras hemsida, direktlänkad till deras Intense Pulver.
mvh Martin

Jag körde på 90-talet med Herbalife, som är en typ pulverdiet. Det funkade jättebra första gången. Sen börjar man äta vanligt och går tyvärr upp det samma som man gått ner och kanske mera.
Det är tveksamt att pulverdieten bara gör sig av med fettet. Troligtvis går man miste om muskler också. Om man sen skulle gå upp igen efter att ha kört pulver ett tag när man gått tillbaka till normal kost, så är det troligtvis mest fett och inte muskler som är orsaken till viktminskningen.
Cambridge-dieten är kanske också en pulver-diet (jag vet inte).
Man kan med lyckat resultat ta och börja med denna diet och sen eventuellt gå över till den kosten vi förespråker i Kolhydrater.ifokus, LCHF.
Då kan man fortsätta viktminskningen och också bygga på muskler även om man inte tränar.
Jag tycker också du kan gå in och läsa lite i kolhydrater.ifokus. Det finns mellan annat en översikt där över vilken typ av mat vi förespråker. Om han gillar något av det, så kan det också hjälpa till att få fart på en viktminskning om han äter det till andra måltider. Ägg och bacon t.ex.?
Att bygga muskler helt utan träning låter mycket spännande. :o)
mvh Martin
#5 Håller med :O
Vad enkelt det låter att bygga muskler utan att träna :P

Vem har sagt något om att bygga muskler utan träning? :S
Och det där att gå upp efter en pulverdiet… han ska ju inte gå på enbart pulver, och det är meningen att han ska lägga om kost och motion så att han INTE ALLS går tillbaka till samma dåliga mat som innan… precis som de rekommenderar på förpackningen förresten…
Vad är felet?
#7 Se inlägg #4 angående att bygga muskler utan träning.
Så som ni har planerat så kanske det är ett bra alternativ. En bra startpunkt som förhoppningsvis fungerar. Ni får gärna hålla oss uppdaterade och berätta hur det går :)

Jag kan intyga att man bygger muskler utan större ansträngning på LCHF! Gick ner och vägde 10kg mera än tidigare(till samma storlek) men kunde ändå ledigt ha samma storlek på kläderna!
hmmm…krångligt?
Tidigare 70kg och storl 42
Efter LCHF 80kg och storl 42!
Kan ju bara vara pga muskler som man kommer i samma storlek, som då man väger mindre. Och man var mkt fastare i kroppen, inte alls lika mkt lösfläsk som vanligt. Tyvär så ballade jag ur av många orskaker och gick upp en del igen…men nu har jag gått ner snart 7kg av bonuskilona och är snart i mina byxor igen….10kg tyngre än "normalt" för den storleken.
Däremot så gör ju promenader att man stramar till kroppen mkt fortare än om man inte tar dem
(-7kg på 2v!!!
)
Tyvärr kan man inte träna musklerna utan träning. Själva ätningen, att äta, bygger inte muskler. Inte heller en viss typ av mat kan göra dina muskler starkare, inte ens spenat :)
Muskler är muskler och behöver aktiveras för att börja jobba. Om dina muskler inte tränas och inte aktiveras kommer de att börja gå åt andra hållet, dvs bli minre och svagare.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#11: Javisst, mycket vardagligt man gör - som att prommenera tex, är ju träning.
Dock för att bli starkare, det vill säga bygga muskler, måste man träna mer än vad man gjort tidigare.
Om du alltid går 100 meter och aldrig ett steg längre, kommer dom där 200 stegen kännas tungt. Varför? För att du orkar inte. Man måste bygga på och ställa högre och högre krav på sig själv och sina muskler för att de ska bli starkare. Det är inte bara konditionen som blir bättre av att du går 1km längre, även musklerna blir starkare.
Äter du någon mirakelmat och alltid lyfter 5kg och alltid går 100 meter kommer du inte bli starkare, det håller jag fast vid.
Däremot om du äter din mirakelmat och börjar lyfta 10kg och sen 15kg och går 100, sen 500 och sen 1000meter så kommer du att bli starkare.
Det är inte helt oberoende på vad du äter, men jag skulle säga att om du äter vitaminer, mineraler och protein precis som vanligt blir du starkare och en mirakelmat behövs nog inte. Det är väl när du tränar extremt och musklerna behöver lite allt möjligt för att kunna orka de extrema övningarna du kör som "mirakelmat" behövs (typ något form av tillskott).
Vet att det inte är mirakelmat, förlåt om det låter som jag förlöjligar!! Det är inte meningen, jag kom bara ihåg vad det hette.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Och musklerna använder man ju alltid, såvida man inte ligger stilla!?