"Generande hårväxt"
Jag lider av ett allt för hårigt ansikte, och riktigt hårig kropp med för den delen. Benen kan man fixa armarna får jag acceptera, men ansiktet är skit jobbigt, får ta bort hår dagligen, har kraftigare skäggväxt än maken. Tar jag bort på morgonen har det kommit fram innan jag är hemma på kvällen hakan är vass.Det är inte roligt utan en psykisk påfrestning.
Jag har grovt hår och kraftiga ögonbryn också, även min bror, men han är ju kille det är mer accepterat.
För ett antal år sedan var jag ner på gyn och fick göra flera tester om det var en hormonrubbning, de hittade inget konstigt och skulle skriva ut något preparat som kanske hjälpte efter ett halvårs ätande. Det skulle inte försvinna utan minska, men det var inte säkert att något hände. Så jag tog aldrig emot något recept.
Har tänkt länge att jag ska gå på någon behandling för att ta bort det mesta. Men det kostar pengar och det finns ingen som gör det på orten.
Läste i veckan att det har kommit ut något nytt som inte gör så ont, kostar 1100:-/behandling och vanligast var 10 behandlingar.
Jag med min kraftiga hårväxt lär väl få gå minst det dubbla.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Hjälper behandlingarna eller är det bortkastade pengar.
Annars är det väl lika bra att det får växa så kan jag vara med på Tivolin och Cirkus som den skäggiga damen. Då kan jag ju tjäna pengar på eländet, för det är vad det är ett riktigt elände.
Vet precis vad du går igenom. Lider själv av PCOS och därav lider jag av samma sak.
Dock kommer landstinget betala min behandling. Ska bli så skönt att komma igång då livet blir ett helvete med detta. Man vill inte visa sig ute bland folk.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
vad jobbigt det måste vara, hoppas det ordnar sig!
#1 Hur gjordes det en diagnos av PCOS, genom blodprov? eller annan test. Jag har för mig att man kan ha övervikt och ev andra symptom. Jag är överviktig också. Skulle vara intressant att veta om det kan vara PCOS jag också har.
#3 Nu minns jag inte riktigt hur de gjorde det. Pga så mkt krångel för mig med sjukvården så jag har nog förskjutit en del.
Har för mig att det har med äggstockarnas storlek att göra. De kollade iaf på dem med ultraljud.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Då kan det inte vara det jag har, har opererat bort allt för 3 år sedan.
Jag har gjort två behandlingar, den ena med laserteknik 2001 och den andra med högenergiljus 2005.
Man behöver göra behandlingarna upp till 5-7 gånger, alltså ända tills håranlagen i hårsäckarna är bortbrända. Sen är håret borta för alltid! En behandling kostade för mig 1700 kr för hals och överläpp.
Precis som du får jag raka mig varje dag eftersom jag inte har råd med fler behandlingar.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Kan man inte prata med kommunen eller något likande?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#6 Har du fått någon "diagnos" vad det beror på?
Hormonrubbning eller annat?
#8 Nä, ingen diagnos är ställd, det är nog "bara" gener för min syster har samma problem, fast inte lika mycket. Problemet har jag haft i hela mitt vuxna liv, se'n 20-årsåldern (är nu 43).
Gjorde dock en utredning för 15 år sedan när jag började tappa hår i samband med andra sonens födelse. Det enda de kom fram till var en lätt förhöjning av testosteron, vilket kan förklara den generande hårväxten. Vet alltså inte om jag ska skylla på hormoner eller gener. Jag tappar fortfarande hår men det växer ju ut igen så jag har accepterat det. Men det är en helt annan historia!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"