Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3287 ggr
Mandysan
0

Tips på smoothie?

Hej!

Har någon här ett smarrigt smoothie recept som ska vara helt mjölkfritt (fixar ej mjölkprotein) då jag ska komma bort från smörgås-träsket =)

/Amanda

Martin
0

Gissar att det finns mjölkprotein även i yoghurt osv? Annars kan man ju blanda på det kanske.

Jag har vid något tillfälle gjort smoothie, om man nu kan kalla det för det utan mjölk/yoggi, på enbart mixade bär.

Gäller då att försöka hitta lite saftiga bär, vid något tillfälle pressade jag ner en apelsin för att få lite vätska att blanda det på.

Jordgubbar, hallon, blåbär - olika kombinationer av det är mina favoriter. Ibland med banan, men oftast inte.

Det finns ju också sojamjölk (kollat lite recept på Tasteline), vet inte riktigt vad det är men är kanske något alterntaiv till mjölk utan mjölkprotein?

mvh Martin

Martin
0

Och om det inte hjälper dig, kolla på www.matlust.ifokus.se, där brukar det finns resurser att hämta av.

mvh Martin

Mandysan
0

Marnyman, Tack! Sojamjölk och havremjölk är inget jag direkt gillar men ibland kan jag få i mig lite vanlig yoghurt (typ 2 msk) utan att få ont i magen =)

Du har inget ungefärligt recept, känns som om jag inte har så bra koll på hur mkt av allr som blir lagom?^^

Martin
0

I #1 har du direktlänk till Smoothierecept på Tasteline.

Men ett ex, 2 portioner:

Sojasmoothie med hallon
4 dl soyayoghurt
1 dl sojamjölk
100 g frysta hallon
1 st banan

Sist jag gjorde en så gjorde jag på halvtinade frusna bär.

Hade ett paket jordgubbar, ett paket hallon (tror de paketen är på 200-250 gram?) tror det var en halv banan och sedan en apelsin som jag pressade ner för att få vätskan. Eventuellt hade jag lite björnbärsyoughurt också, max 1 dl isf. Inte säker på det sista. Jag brukar höfta ganska rejält, och sedan smaka av efter hand. Då blev det drygt en halv tillbringare, som räckte till flera smoothies.

mvh Martin

lightseeker
0

hm, jag brukar höfta när jag blandar till mina mjölkfria drinkar, tofu-glass, havremjölk, banan, hallon och florsocker, den blir så god så tom. min son, som inte gillar mjölkfritt, delar den glatt och  villigt med mig.

Tesan
0

2 advokado

frysta bär

tranbärsaft!

Låter inte gott men é kalas gott!

Bären ska vara frysta!

Martin
0

#6 Skall testas, låter väldigt gott - faktiskt. :D

mvh Martin

[Quellii]
0

Hm.. Jag måste ju prova med detta.. :) Passar det som frukost? Jag är ju nämligen sån som inte får i mig nått speciellt på morgonen, men kanske en frukt/bär smoothie skulle gå ner? ^^

gyllenehjartljuset
0

En mjölkfri variant till: 1 banan, i dl bär valfri sort (frysta jordgubbar är gott, om det ej finns färska) 1/2 dl apelsin eller äppelljuice, eller så mycket det bhövs för att få rätt konsistens.  Mättande. lycka till

Mandysan
0

#9 Den låter riktigt god, ska testa ngn gång i veckan! :D

Zandra---83
0

Jag har en som extremt god, men den innerhåller yoghurt. Men men.

1 dl lättyoghurt

1-1/2 dl fun light

1 dl frysta hallon (sen vill man kan tillsätta is också på sommaren)

Den är verkligen super god!