Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 7980 ggr
IdaS-A
0

huvudvärk

Hej, är ny här.

Har en fråga:

Har på sista tiden haft näst intill konstant huvudvärk, vissa dagar har jag ont i huvudet från det att jag vaknar tills jag går och lägger mig. Idag har varit en riktigt jobbig dag, har haft mkt ont i huvudet, sett suddigt i perioder (kollat synen och har bra syn) tappade ord vid ett tillfälle och sa fel ord men kom på mig själv hela tiden att det här är ju inte rätt.

Har pratat med vårdcentralen men de säger att det är många som har ont i huvudet pga. förkyldning osv. vid den här årstiden. Oftast hjälper huvudvärkstabbletter, men endast i ett par timmar för att sedan övergå till kraftig huvudvärk igen.

Någon som har något tips om vad jag kan göra?

Mandysan
0

Det låter ju inte alls bra =( Min mamma får oxå väldigt lätt huvudvärk och migrän, tydligen beror det på lågt blodtryck. Hon äter några tabletter som heter Ezee, de ska tydligen vara effektiva.

Maria
0

Huvudvärk brukar oftast inte vara "farligt" utan kan bero på väldigt mycket. Stress är en stor faktor. För lite sömn. Oregelbundna matvanor. Lågt blodtryck. Förkylning med mycket mera. m.m. Migrän är oftast en huvudvärk som är ensidig. D.v.s sätter sig på ena sidan i huvudet. Ex. över ögat. Kan ge illamående.

Brukar man aldrig ha huvudvärk och detta har pågått en tid så tycker jag absolut att de ska ta dig på allvar hos läkaren och kanske gå igenom din livssituation.

Sedan finns det olika varianter på huvudvärkstabletter så du måste kanske hitta någon som passar dig. Med "vanliga tabletter går effekten, precis som du säger, över efter ett par timmar.

Att ha huvudvärk påverkar hela kroppen. Det är så jobbigt.

Hoppas att det löser sig för dig.

/Maria

plang
0

Visst är det många som har ont i huvudet vid den här årstiden och orsaken är oftast inte så farlig. En receptfri värktablett, god mat på regelbundna tider och att försöka ta det lite lugnare hjälper oftast.

Dock; när du skriver " sett suddigt i perioder (kollat synen och har bra syn) tappade ord vid ett tillfälle och sa fel ord men kom på mig själv hela tiden att det här är ju inte rätt "  så tycker jag att det är något du bör prata med en läkare om. Beställ tid på vårdcentralen!

Krya på dig!! :)

[Quellii]
0

Putt

Maria
0

Kommer att tänka på mina egna diffusa symtom när jag fick borrelia som satte sig på nervsystemet. Det kan man kolla ganska lätt med ett blodprov. Du kan ju alltid ta upp det med läkaren på vårdcentralen.

/Maria

IdaS-A
0

Tack så mycket allihopa, kommer att ligga på lite bättre så jag får komma in på vårdcentralen.

Rosaparaply
1

Hej Ida,
Jag är också ny här… vet inte varför jag inte har hittat den här sidan tidigare?!?

Själv lider jag av migrän som ju kan ge de mest konstiga symptom. (Precis som # 2 nämner) T.ex. synrubbningar, talstörningar, illamående.
Själv har jag inte synrubbningar men det är väldigt vanligt att man ser "blixtrar". Däremot så blir jag väldigt ljuskänslig och så drabbas jag själv av talstörningar i form av att jag tappar ord. Det är jättejobbigt och kan bli väldigt pinsamt. Jag blir också enormt illamående och tar jag inte medicin i tid så spyr jag helt enkelt. Signifikant för migrän är dock att det för det mesta värker på en sida av skallen i taget, efter ett tag kan det dock byta sida och börja värka på andra sidan av skallen.

Känner du igen de här symptomen så kan du misstänka att det är migrän du har fått. Stå isåfall på dig och se till att du får bra medicin hos din läkare, för det finns bra medicin att få (även om den är dyr).

Lycka till med att få en tid hos vårdcentralen!

ElinH
0

Det kan ju vara spänningshuvudvärk också..

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

mammaru
0

Jag tycker att vårdcentralen gav dig ett mesigt svar när de började dilla om förkylningar. Du ser suddigt och säger fel ord. Det är ingen vanlig förkylningshuvudvärk tror jag.

Jag tycker att du ska gå till läkaren.