Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1301 ggr
Martin
0

Efter träningen...

…äter/dricker ni något då? Vad?

Själv är jag noga med det 9/10 gånger. Oftast blir det en Gainomax Recovery direkt efter eller i alla fall inom 10 minuter efter träningen.

Ibland testar jag något annat, men oftast blir det ovanstående.

Om jag inte tar någon återhämtningsdryck så blir det ofta en banan eller två (även om bananas is for monkeys and Gainomax for people eller hur reklamen nu går…) :o)

Efter träning försöker jag äta inom 1-2 timmar, ett lagat mål mat.

Jag är noga med att dricka (i princip bara vatten) under träning, ibland på sommarhalvåret om jag springer längre sträckor så tar jag någon sportdryck för att få i mig sockret. Efter träningen är jag också noga med att dricka ordentligt under de kommande timmarna, för att fylla på vätskedepåerna igen.

Hur gör ni efter träning?

mvh Martin

Ulf-S
0

Om jag tar något direkt efter träningen brukar jag skaka ihop en proteindrink på rent proteinpulver, alltså utan aromer/sötningsmedel. Ibland häller jag i 1 dl ekologisk grädde, ibland tar jag 1-2 msk ekologisk koksolja till.

Sedan äter jag en rejäl måltid med mycket protein + fett senast två timmar efter träningen. 

Eftersom jag äter LCHF är Gainomax och i princip alla andra "sportprodukter" svartlistade.

Räcka ut tungan

Martin
0

#1 Jag förstår svartlistningen med tanke på din kosthållning :o)

mvh Martin

Rickard07
0

Nah, fått för mig att det där inte ger någon effekt…. Så inget speciellt.

Ulf-S
0

#3: Jag tror också att effekten av att äta något precis direkt efter träningen är ganska liten, men jag ser i alla fall till att alltid äta inom två timmar eftersom kroppen tar upp protein särskilt effektivt efter träning.

Om det verkligen underlättar muskelbyggandet eller inte kanske kan diskuteras, men protein är ju en viktig byggsten i kroppen.

[Quellii]
0

Jag har faktiskt inte tänkt på det, men däremot är jag noga med att dricka vatten när/efter jag motionerat :)

Pasi
0

Klart man ska dricka vatten när man är törstig men det finns nog ingen anledning till att vara extra noga efter man tränat…en frisk kropp säger normalt till när den vill ha vatten….och mat….inget religiöst i det.Glad

marika-J
0

haha när jag nu har vart ute på en joggingrunda brukar jag ta ett glas vatten när jag kommer hem, o en dusch ;)

Carlton77
0

Ta en banan så ni återställer glukosbalansen i kroppen.
Behövs inte mycket mer än så.

//Macke

Sehvrin
0

Jag är väldigt dålig på att äta inom kort tid efter att jag tränat, något som jag känner att jag måste ändra på.

Jag ser till att dricka vatten före och efter träningen (och under, om vi har vattenpaus, men inte för mycket då) Ibland händer det att jag tar en läsk direkt efter träningen, men det beror på om det finns i dojon och om jag är sugen på det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Frida
0

Jag brukar oftast äta lagad mat så fort jag kommit hem efter träningen eller ta någon knäckemacka om jag åt innan jag åkte hemmifrån. Sen är jag typen som älskar vatten och dricker lite hela tiden och under träning är inget undantag.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft