Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 5591 ggr
ciss
0

För mycket vatten

Såg på tv idag och en tjej berättade att hon istället för att äta hade druckit fyra liter vatten i några dagar och hon blev jättesjuk.

Vad händer om man druckit såpass mycket och inte ätit?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Martin
0

Vatten innehåller inte vitaminer, inte energi och inget annat av det kroppen behöver. Exakt vad som fysiskt händer kan jag inte svara på men eftersom att man inte fyller på med energi så kommer man att bli trött, immunförsvaret lär försvagas vilket innebär att man lättare blir sjuk.

Vid svält så sväller ofta kroppen/magen (jämför bilder på svältande barn i katastrofområden).

Dricker man för mycket vatten så kan man dessutom dö av det - detta beroende på att salthalterna i kroppen förändras (eftersom att dricker man mycket så springer man också på toa mycket)… :o) Länk till artikel om detta: Aftonbladet

För att kroppen skall må bra måste den få den energi och näring som finns i mat, man kan inte leva bara på att dricka vatten.

mvh Martin

[Quellii]
0

Det är absolut inte nyttigt..! Som #1 skriver så får inte kroppen den energin som behövs, den orkar inte med helt enkelt, och så försvagas imunförsvaret vilket tar ännu mer energi och man blir lättare sjuk.

ciss
0

#1: "_Dricker man för mycket vatten så kan man dessutom dö av det"

_Hur mycket vatten dör man av då? Måste väl vara ganska mycket?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Martin
0

#3 Man kan inte säga någon specifik mängd, beror ju på hur stor man är osv och framförallt - vad man gör.

I värme (på sommaren t.ex.) och om man tränar eller gör något ansträngande måste man fylla på vätskeförrådet och då kanske man måste dricka 3 liter på ett dygn. På vintern, om man en dag bara sitter inomhus och inte ens lämnar lägenheten och inte gör något ansträngande, kanske det räcker med 1-1½ liter.

Jag vet folk som varit iväg på militärtjänst på varma ställen, där de gått i tung utrustning osv och varit tvungna att dricka upp mot 7-8 liter / dygn för att inte bli uttorkade. Så det finns alltså inte någon specifik gräns för var man dör - det beror på många olika faktorer.

mvh Martin

plang
0

Man blir så att säga "utspädd". (Ska vi ta med överkursen så har det med bl a osmos http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos att göra men låt oss för enkelhetens skull strunta i det.)

Det är bra för kroppen (njurarna) att dricka mycket och många människor, inte minst äldre, dricker alldeles för lite. Äldre personer (70+ eller så) blir heller inte (p g a förändringar i hjärnan) törstiga när de behöver dricka på samma sätt som yngre. Dricka så mycket som 4 liter rent vatten (och inget annat) blir dock för mycket. Att dricka 2 - 3 liter vätska TOTALT (alltså ALL vätska man får i sig sammantaget) per dygn är OK.

Maria
0

Den här "drickhysterin" som varat i några år har t.om. lett till att unga tjejer fått besvär med inkontinens.

Oftast räcker det med att dricka lagom och med vett. Vet man att man svettats eller på annat sätt förlorat vätska ska man givetvis dricka.

(Själv har jag precis kommit hemfrån akuten efter ca. en vecka utan mat. Jag har druckit en del men det mesta har jag kräkts upp så jag har fått dropp hela dagen. Vätskebrist gör att man blir uttorkad får hög puls och lägre blodtryck och allmänt svag.)

/Maria