Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3502 ggr
[Quellii]
0

Kött eller inte?

Fick en liten tanke nyss, läste lite om Baljväxter som är riktigt proteinrika.. Skulle man inte kunna byta ut köttet mot bönor, linser etx..? Vet att vegetarianer gör så för att få i sig det behovet kroppen har av protein, men kanske vi "allätare" skulle kunna dra ner köttmängden och komplettera med baljväxter? Skulle kroppen må bättre/sämre? Eller skulle det kanske inte bli någon förändring?

Jag har själv tänkt i dom tankebanorna att helt skippa kött, förutom fisk och fågel och övergå till vegetarsk kost.

Men vad är bäst? Animaliska produkter, eller Vegetabiliska produkter?

Tina-A
0

Kött är bra och nyttigt, fisk är ännu bättre!!

Dock äter de flesta människor alldeles för mycket kött. Man behöver inte utsesluta det ur kosten men man kan dra ner ganska mycket.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Quellii]
0

#1 Joo det är klart.. ^^

Fler åsikter? :)

Martin
0

Människan är ett "rovdjur", det är bara att titta på vår historik där jägaren har haft en stor roll samt vårt tandgarnityr som har samma "utseende" med tänder med olika funktioner, samma som våra största rovdjur.

Vad som är bäst eller inte vet jag inte, har läst lite om det och vet ju att om man inte äter kött så måste man ju se till att tillgodose näringsbehoven på andra sätt, och givetvis kan man inte heller bara äta kött, för då missar man många andra näringsämnen som kroppen är i behov av.

Jag är medveten om att vi äter rent för mycket kött / person, även om vi är rovdjur så skall man ju inte stoppa i sig lika mycket kött som ett lejon varje dag ändå. Jag har dragit ner kraftigt på köttmängden i min mat.

Dock, så tar jag fortfarande en 250grams plankstek då och då, och njuter av det. Jag tror att lagom är bäst och då kan man "synda" ibland.

Dessutom är hälsa för mig både det fysiska och det mentala, och en god sallad, potatisgratäng, gott grillat kött och ett glas rödvin är kanske inte vad näringsexperten rekommenderar oss, men det gör gott för min själ så det kommer jag att fortsätta unna mig då och då.

Däremot har jag mer och mer börjat titta på magert och "nyttigt" kött, det är t.ex. ytterst sällan jag köper fläsk/blandfärs, utan allt jag gör på färs görs nuförtiden i princip på mager nötfärs. Påläggskorv byts mer och mer ut mot kalkon och mager skinka.

Men, jag är ju en "korvmänniska", så jag unnar mig fortfarande en fet vitlökssalami då och då Skrattande.

mvh Martin

callo
0

Tror kött är väldigt bra och viktigt för oss.

Efter ett blodprov upptäckte läkarna jag hade 40 % av någognting (kommer ej ihåg namnet) som stärker skelettet, i blodet. Vilket var lika mkt och lite mer tom än vad killar brukar ha och dubbelt så mkt som tjejer. En anledning till varför jag aldorg brytit ngt även fats ja vurpat, gått omkull med mina hästar och flygit all världens väg hundratals gr. Detta sa dem var för jag ätit så väldigt mkt kött varje vecka under hela mitt liv. så..tack pappa ;P

Mervi
0

Jag har varit vegetarian och ätit andra proteiner än som finns i kött. Men jag föredrar kött framför bönor och det gör min mage med. Får ont i magen av bönor, linser od.

Mandysan
0

#4 Jag har oxå för mkt av det ämnet tror jag… Jag gillar kött väldigt mkt och tror att det är viktigt för oss…

korseett
0

för mig funkar proteinet i köttet bättre än vegetabilier men det är gott med bönor och ärtor! Soja däremot vägrar jag- varför ska tredje världen förstöras bara för att jag ska ha soja?

annelie-h
0

jag gillar helt enkelt inte rött kött.. så så var det med det.. hi hi.. blir mest fisk för min del.. 80% tror jag

Pasi
0

Det är en missuppfattning att man missar massor av mineraler och vitaminer om man bara äter kött…..kött är ett koncentrat av mineraler och vitaminer som  "köttdjuret" samlat på sig och innehåller mao mycket mer än vegetabilier. Detta kan man själv undersöka i vilken näringsdatabas som helst.
Vegetabilier saknar dessutom B12, långkedjig omega 3, a-, d-vitamin (allihop livsnödvändiga)…..har ofta lågt selen och jodinnehåll.
Allt detta får man med en kost innehållande kött, ägg, fisk och lever.Glad

Om man ersätter kött med bönor så får man betydligt sämre proteinkvalitet, en del fytoöstrogener, tarmskadande spannmålsfibrer samt antinutrienter i form av lektiner och fytiner, som kan bidra till bristsjukdomar och liknande.
De innehåller även höga halter av omega 6 som i större mängder hindrar kroppens nyttjande av omega 3, gynnar inflammationer i kroppen och kan bidra till både cancer och metabolt syndrom.
M a o ingen bra ersättare för kött.

honung
0

Jag slutade äta rött kött när jag var nio år, som stor liten djurvän insåg jag då plötsligt hur motsägelsefullt det var att tycka om att klappa lammet för att sedan döda det och äta upp det. något år senare uteslöt jag även fågel. jag har alltid varit matglad och tyckte alltid bättre om potatisen eller makaronerna ändå.. fisk fortsatte jag att äta av och till. uteslöt även mjölkprodukter under perioder (tyckte det kändes ofräscht). förutom mitt medlidande med djuren, att jag tyckte det kändes äckligt att äta "döda muskler" kom dessutom klimat- och solidaritetsfrågan in - "maten räcker inte till alla om vi alla ska äta kött" och "det är att slösa energi att odla spannmål som vi föder upp djur på istället för att äta spannmålet direkt". skulle kännas helt absurt för mig att börja äta kött igen - jag saknar inte kött och äcklas av det. så det kommer inte att hända…. trodde jag! hittade till pasi och gänget på kolhydrater i fokus och började läsa själv istället för att tro på livsmedelsverkets råd (som saknar grund). visst jag gillar mjölmaten - men är den bra för mig? började med att öka fett, och efter ett tag så förstod jag att min kropp nog mår bättre av kött. smakade för första gången i våras på elva år - vad konstigt det kändes till en början, men nu har jag vant mig. jag har alltid haft lätt att få blodsockerfall, bli yr och matt - något som jag mycket sällan märker av nu.. kan gå fem-sex timmar utan mat utan problem. jag har inte ändrat mina värderingar. väljer alltid kött från gräsuppfödda djur (ger bättre näringsinnehåll + ett naturligt liv för djuren) och inser att det är bättre med en human och hållbar djurhållning där vi kan få det nyttiga från köttet än att helt utesluta det ur kosten. tror alltså inte att man för hälsans skull ska minska på köttkonsumtionen, men försöka välja ekologiskt eller vilt.

svartelbas
0

jag tror att det bästa är att prova ett tag ifall man är nyfiken på hur ens kropp reagerar. alla reagerar inte likadant, alla har inte samma ämnesomsättning osv. prova att äta mindre kött och mer linser och bönor ett tag om du är nyfiken! det är ju inte farligt iaf!

själv är jag vegan sen några år tillbaka, äter alltså ingenting från djuren. innan dess var jag vegetarian och har inte ätit kött på 10 eller 11 år. och jag mår bra! jobbar med fysiskt krävande jobb och är mer muskulös än de flesta tjejer jag känner. jag måste dock se upp med vad jag äter, det funkar inte att bara äta sallad och potatis när jag ska jobba 8 timmar hårt jobb, självklart! men jag vet rätt bra hur min kropp funkar och vad jag behöver nuförtiden. och sen finns det en sida till, jag mår betydligt bättre psykiskt av att inte äta kött eller annat från djuren! :)

Maria
0

Min man var vegetarian i ca 1 ½ år och då lärde jag mig laga massa vegetariska rätter. Numera äter han kött igen men vår mathållning har blivit annorlunda. Vi äter ofta vegetariskt utan att tänka på det. Det blir mycket mindre kött och mer bönor, linser, kikärtor m.m.

Men jag älskar lever och visst är det gott med en riktig kalops t.ex. men vi äter numera inte kött så ofta som förr…

/Maria