Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1837 ggr
KickanLilja
0

Styrketräning

Okey, nu har jag varit duktig och köpt ett styrketräningskort. Och nu då? Har aldrig befattat mig med dessa redskap tidigare (okey, ett spinningpass på jumpan för 8 år sedan…)

Jag har aldrig tränat styrka förut, men nu ska magen och vaderna (främst) bort. Vilka maskiner ska jag slåss med? Hur mycket första gången?

KickanLilja
0

Och jag glömde, hur ofta? Vill gärna kunna ta mig upp ur sängen:P

Tina-A
0

Tyvärr kan man ju inte bestämma delar på kroppen som ska bort. Det bestämmer kroppen själv, varifrån den vill ta.

Kör lite av allt skulle jag säga. Är du otränad så börja mjukt. Gå, småjogga, cykla är ganska skönt om du nu inte kör gärnet på cykeln :)
Kör så ofta du vill.. Kör man väldigt mjukt kan man göra varje dag även om man är otränad men annars är det ju bra om kroppen får återhämta sig om man kör lite hårdare. Vad sägs om 3-4 gånger i veckan? Eller så ofta du vill ^^,

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Frida
0

På gym har de instruktörer som hjälper en att komma igång. På många gym är det gratis med en visning om man är ny på det hela. Där jag tränar finns det speciella "pass" i olika nivåer där man får lära sig vilket reskap som tränar vilken muskel. Men viktigast av allt är att man lär sig att träna rätt så man inte får skador. En tumregel är att inte träna samma sak två dagar i rad utan variera träningen. Kanske köra styrka en dag och kondition nästa dag och sedan varva så?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Quellii]
0

Putt ^^

Joossse
0

jag hörde av en att går man 3 dagar i veckan, så räcker det, men de kanske känns mkt ; ) de går det ialf för mig! å jag går inte ens på gym! haha.

Martin
0

2 gånger per vecka räcker länge, om man kör igenom kroppen vid bägge tillfällena. Går man oftare kan man dela upp passen så man tränar olika delar av kroppen olika dagar, för normalt behöver ju den muskelgrupp som tränats minst en dags vila efteråt.

Jag försöker träna "parallellt". Tränar jag t.ex. biceps, så tränar jag även triceps. Tränar jag rygg, tränar jag mage. Osv. Vet inte varför, men får för mig att det ger en rätt bra balans i träningen.

Är dock inte speciellt bra på det där med träningsprogram, har kommit igång ordentligt med styrketräningen den senaste 1½ månaden dock och skall nu gå på några på jobbet och be dem hjälpa mig lägga upp vettiga program framöver också.

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Förresten är det senaste att man faktiskt KAN punktförbränna :)

Martin
0

#7 Det där skulle jag vilje se någon sorts forskning på :o)

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

#8 Det fanns i body tidningen som jag läste det i :)

Pomperipossa
0

He he… Situps då kanske om det är magen… Men då har jag ju sett på tv att man måste ha en sån där magisk maskin som bara säljs där för att man inte ska få ont i ryggen..öh… Skämt å sido jag tycker vanliga situps funkar ganska bra på magen…tänk bara på att inte gå hela vägen upp eftersom du mest troligt kommer få vääääldigt ont i korsryggen. Man lyfter från bröstkorgen och inte från nacken, och bara en liten bit…. Bäckenlyft… Ligg ner, fötterna i golvet. Knip i hop rumpan och lyft bäckenet. Dessa övningar kan man dessutom variera tills man blir gråhårig. Dom funkar garanterat och man behöver inget annat än ett golv, gärna med en mjuk matta..:)

NatthaBlom
0

Tänk på att styrke träna tex vader gör dom större;) jag gjorde det misstaget tänkte att jag skulle få snygga vader till sommaren men ist blev dom stora och starka.