Virtuella droger
Hittade det här http://hd.se/kax/2008/01/11/hd-se-testar-virtuella-droger/
Vad tror ni?
Svårt att säga om det stämmer eller inte.. Men det låter ju lite otroligt 
Haha ja, det låter otroligt. men visst hade det varit bra om det stämmer. Då hade kanske många ungdommar struntat i riktiga droger och lyssnat ist :) bättre för hälsan
#2 Joo precis ^^
Men iofs.. Vet man hur det påverkar hälsan då? Som en annan medlem nämde så styr kanske tankar ens hälsa, så kanske denna virituella drog ändå påverkar hälsan? :P Kanske lite långsökt men ändå ^^
Många kansken där xD
Haha jo, det kanske stämmer det med. Men jag tror ändå att riktiga droger skadar hälsan mer. :)
#4 Jaa, det tror nog jag också ^^
Som jag förstår det framkallas "symptomen" genom att man lyssnar på diverse ljudslingor osv, och det är ju tveksamt om det är "vanlig" musik.
Just ljud i hörlurar (i olika frekvenser mm) klassas som tortyr (om det blir monotont eller enformigt).
Jag är inte helt säker på att den här sorten är speciell hälsosam. Visst, vanliga droger är inte heller hälsosamma. Men varför måste man ha droger, virtuella eller verkliga?
mvh Martin
det måste man så klart inte. Jag säger bara att jag hellre ser ungdomar prova en virtuell drog än en riktig. för JAG tror inte det skadar alls i närheten så mkt som en riktig gör.
Och tyvärr testar undomar droger …
Man känner ju själv om det är tortyr eller inte :) Tortyr för mig är inte att utsätta sig själv för ngt helt frivilligt.
Blir man däremot tvingad, då är det en annan sak.
Det mest skrämmande är att man måste uppnå något slags klimax hela tiden. Vare sig det gäller droger, lycka, kärlek osv. Man försöker alltid hitta genvägar till välbefinnande och har väl så gjort i alla tider.
Läste ett citat av Täppas Fogelberg på Personlig utveckling i fokus som jag gillade.
"Att åka på weekendsemester till New York fixar väl vilket pucko som helst, men det är en rejäl utmaning att få en trist tisdag i november att svänga"
Virtuella droger skadar nog inte kroppen men hur är det med själen? Kropp och själ är mer sammanlänkade än vi tror.
/Maria
#8 Det stämmer. Vi är sökare.
Vissa klarar sig på vamliga saker medans andra måste ha det mer extrema.
Jag ser dock inte varför själen skulle ta skada av det? Hur menar du?
Nu vet inte jag hur beroendeframkallande dessa virtuella droger är eller riktigt hur de fungerar men skulle de vara det, så blir det ju så att säga kroppen som säger ifrån att man "vill ha mer". Det kanske yttrar sig i både ångest, svettningar, hjärtklappning m.m. Vad vet jag?
Bara lite spekulationer…
/Maria
Psykiskt är det säkert beroendeframkallande.
#10 Det var ungefär så jag menade i #3, men visste inte hur jag skulle skriva :)
Tror inte du att psyket påverkar kroppen också…?
Jag tror absolut att det hänger ihop på något sätt…
/Maria
#13 Jag har inte skrivit ngt om de?
Men jag tror inte att ett psykiskt beroende framkallar samma saker som ett fysiskt nej.
Du skriver i #9 att själen inte skulle ta skada av det. För mig är själen detsamma som psyket så då missuppfattade jag dig…
Jag tänkter mer på all forskning där placeboeffekten visar att människor genom bara att "tro" beter sig på ett speciellt sätt.
Samtidigt förstår jag vad du menar att ett psykiskt beroende inte skadar organ som alkoholen gör med levern t.ex.
Sedan har vi ju det här med posttraumatisk stress som bevisligen påverkar hela din kropp. Ditt psyke/själ har upplevt något som gör att du senare blir fysiskt sjuk. Så jag tror att man ska akta sig för även dessa "droger" man vet aldrig hur de verkar i förlängningen. Dessutom är det ju ganska nytt också.
/Maria