Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 248 ggr
hemul
1

PFAS i maten

Trots allt rabalder om PFAS från branskum och annat så ökar använding i bekämpningmedel och inte lite heller.

Läs här och skriv gärna på uppropet (länk i slutet på sidan).
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/pfas-i-bekampningsmedel/

Användning av bekämpningsmedel med PFAS gör att mängder av evighetskemikalierna sprids i naturen. Både bekämpningsmedlen och deras nedbrytningsprodukter hamnar i våra sjöar och vattendrag och till slut även i vårt dricksvatten. En nedbrytningsprodukt är TFA, som inte bryts ner i naturen. Vi vet väldigt lite om vilka effekter ämnet har på hälsa och miljö.  För […]
Maria
1

Obehagligt 🤨

/Maria

[heli.S]
0

Hjälper det ens att försöka undvika frukt och grönt med höga värden? Eller är vi "at the point of no return"?

• Redigerat 2026-01-06 12:32 av [heli.S]
[heli.S]
0

Ett sätt att minska risken att få i sig bekämpningsmedelsrester som innehåller PFAS-ämnen är att välja ekologiska livsmedel. Vid ekologisk livsmedelsproduktion är det förbjudet att bespruta grödorna med kemiska bekämpningsmedel. Ekologisk livsmedelsproduktion bidrar dessutom till rikare biologisk mångfald, renare vatten, gladare djur och schysstare villkor för bonden.

https://www.bramiljoval.se/sv/artiklar/tredubbling-av-pfas-i-frukt-och-gronsaker/

Men jag vill gärna veta om man till exempel bör undvika till exempel ekologiska jordgubbar och istället äta kanske hallon och om det har nog effekt eller om all mat har hög nog PFAS för att det ska kvitta.

Tredubbling av PFAS i frukt och grönsaker. Antalet fynd av PFAS från bekämpningsmedel i frukt och grönt nästan tredubblats mellan år 2011–2021.
[heli.S]
0

Man blir mörkrädd.

Samples of summer fruit grown in the EU presented particularly high levels of PFAS contamination. Namely, 37% of the strawberries, 35% of the peaches, and 31% of the apricots contained residues of at least one PFAS pesticides in 2021. Among imported fruit, table grapes (37%), bananas (31%) and apricots (21%) were the most contaminated samples. While Europeangrown vegetables are on average less heavily contaminated with residues of PFAS pesticides than fruit (12% vs 20%), samples of some products were particularly polluted in 2021: chicories (42%), cucumbers (30%), peppers (27%). For imported vegetables, samples cucumbers (30%), aubergines (24%), and peppers (23%) topped the list of most polluted products.

The Member States with the greatest rate of contaminated fruit and vegetables are Belgium (27%), the Netherlands (27%), Austria (25%), Spain (22%) and Portugal (21%). Among imported fruit and vegetables, the most likely to contain residues of PFAS pesticides come from Costa Rica (41%), India (38%), South Africa (28%), Colombia (26%) and Morocco (24%). In the most extreme cases, residues of PFAS pesticides were detected in more than 75% of the banana samples from Panama, table grapes from South Africa and strawberries from Spain.

https://www.pan-europe.info/sites/pan-europe.info/files/public/resources/reports/Report_Toxic

Jag letar fortfarande om de har svaret på min fråga men här är lite mer info om PFAS:
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/10-satt-att-undvika-pfas/
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fragor-och-svar-om-pfas/

[heli.S]
0
  • Minimize consumption of foods in greaseproof packaging (e.g., fast food wrappers, pizza boxes, baking paper).
  • Prefer stainless steel or cast-iron cookware over non-stick coatings.
  • Dispose of scratched non-stick pans at a recycling center.
  • Use glass instead of plastic containers for reheating food.
  • Opt for stainless steel straws rather than paper or glass alternatives.

https://www.health.belgium.be/en/themes/health/je-gezondheid/omgeving-gezondheid/invloed-chemische-stoffen-je-gezondheid/tips-protect-yourself-hazardous-chemical-substances/practical-tips-minimize-pfas-exposure

Hittar verkligen inget direkt svar på min fråga men det är helt klar att man generellt ska avstå från animaliska produkter samt produkter i vissa förpackningar.

PFAS are persistent chemicals found in many everyday products and in the environment, posing potential health risks. Discover practical steps to reduce your exposure and protect yourself and your environment.
  • Redigerat 2026-01-06 12:29 av [heli.S]
hemul
1

Jo, ekologiskt hjälper väl, men inte helt. Eftersom det finns i vattnet, t.o.m. grundvattnet, och aldrig bryts ner lär, det väl finnes i det mest vi äter, men i lägre halt i ekologiskt.

Det var en lista på vilka grönsaker som är värst nån annanstans, sparade tyvärr inte. Men minns att paprika var allra värst. Väldigt mycket hade långt över gränsvärde, en del skyhögt.

Där jag bor har vi förhöjda värden i dricksvattnet också. Har inte läst hur det går med att rena bort det, om de kommit nån vart.

Jag och säkert många med mig har inte råd att köpa allt eko. Och även om man köper alla grönsaker eko så äter man ju, ivf jag, fulkött och halterna lär inte vara lägre där direkt, borde vara tvärtom.

Innan allt elände började köpte jag faktiskt nästan bara eko av mejeri och frukt och grönt. Jag höll mig helt enkelt till de vegetabilier som det var rimligt högre pris på för eko.

Smöret var det som rök först, när priset gick upp för rätt många år se nu. Sen kom inflationen och nu blir det som det blir. Men jag håller fast vid vissa saker som jag äter mycket av och som man vet är hårdbesprutat. Potatis och lök. Morötter också. Vet inte hur hårt besprutade de är, men där är priset överkomligt.

• Redigerat 2026-01-06 13:04 av hemul
[heli.S]
0

#6: Tänkte mer att även när man äter ekologiskt: Bör man äta frukt och grönt som inte har lika höga halter?

Alltså ersätta paprikan med något med lägre halter?

hemul
1

#7 Du menar om t.ex. hallon skulle ta upp mer än t.ex. jordgubbar från det som förekommer i jord och vatten? Det vet jag inte. Men det viktigaste är nog att det inte är besprutat eftersom det mesta kommer därifrån.

Med vissa andra saker som t.ex. tungmetaller är det ju så att en del lagrar på sig mer än annat. När det gäller svamp är det så taskigt ordnat att ju godare (jag tycker att) svamparna är, desto bättre verkar de vara på att ta upp tungmetaller. Och cesium-137 med förresten. Livet är inte lätt!

[heli.S]
0

#8: Man kan verkligen inte vinna.

hemul
2

Nej. Inte på någon front. Jag tycker känslan av att det går åt h-e med både oss och jorden ökar för varje dag som går. Mijön var ju redan tämligen körd. Nu ska man oroa sig för krig och allt frekventare pandemier också.

Som Hjalmar Söderberg sa, "Jag är glad att jag är gammal, att vara ung var för djävligt.".

Det tyckte jag väl nu inte. Men när jag var ung fanns det framtidshopp. Att vara ung idag när allt redan verkar kört, det är svårt att få jobb, ekonomin är rutten och jorden dör kan banne mig inte vara kul!

• Redigerat 2026-01-06 13:26 av hemul
Sindri
2

Den mest besprutade grönsaken är paprikan, frukten vindruvor, rotfrukt potatis.
Om man inte har råd att köpa allt ekologiskt kan man åtminstone välja bort dessa oekologiskt odlade.
Men som sagt, det finns ju i vattnet och man vattnar ju med samma vatten, och djuren dricker samma vatten.
Vi tycks vara fångade i en fälla utan utväg.

hemul
1

Av svenska grödor ligger jordgubbar högt också.

Potatis och lök besprutas med en medel mot bladmögel som kan störa våra hjärnor. Och det har man mörkat
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1X0Qe/studie-risker-med-bekampningsmedel-morkashttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1X0Qe/studie-risker-med-bekampningsmedel-morkas

Men det var ett larm om nåt annat som lök innhåller rester av för nåt halvår sen. Har glömt vad det var, men det var läskigt.

Lök och potatis äter jag mer eller mindre dagligen, så det får kosta.

• Redigerat 2026-01-06 14:21 av hemul
hemul
1
Tillverkare av bekämpningsmedel för äppelodlingar har mörkat forskning som visar att medlen kan vara farliga för människors hjärnor. Resultaten har inte lämnats vidare till svenska och europeiska myndigheter. Det avslöjar en forskningsstudie vid Stockholms universitet. – Det är ett klart brott mot lagstiftningen och etiken, säger forskaren Axel Mie, som är en av forskarna bakom studien.