Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 274 ggr
Maria
6

Regnbågsblod

Nu får människor samma villkor när det gäller blodgivning🙂

Efterlängtat.

/Maria

DesK
2

Äntligen! 👍

/Désirée

Magi-cat
2

Det var på tiden!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2

Äntligen! 🥳
Jag hoppas min region inför NAT-testerna snart så vi får samma villkor även i praktiken och inte bara på pappret.

// Harley

Lona
1

Är det enbart homosexuella män som inte har fått lämna tidigare eller har det även gällt kvinnor?
Undrar hur många som kommer att vägra blodtransfusion för att de, ve och fasa, kan få en (manlig) homosexuell persons blod i sig 😳😳😳? 🙄

För att förtydliga: jag har alltså inga som helst problem men vissa avarter av människor tycks ha väldiga problem med icke heterosexuella personer, i synnerhet homosexuella män. De går ju omkring och sprider AIDS allihop.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2

#4: Män som har sex med andra män har kunnat lämna blod sen 2012 med en karenstid på 6 mån efter senaste sexuella kontakten med en annan man, oavsett om det var en ny/tillfällig partner eller en partner sen x år tillbaka.

Kvinnor har alltid, vad jag vet, haft samma villkor, oavsett kön på partner.

// Harley

CasaRamon
1

Jag är förvånad över att det i Sverige alltid tar så lång tid för att ändra på vissa bestämmelser. Kan förstå hur man tänkte på 80-talet när AIDS spreds., men det är ju drygt 40 år sen. 🤔
Har själv varit blodgivare i 33 år, men slutat pga min ålder, även om det inte finns någon åldersgräns ifall man är fullt frisk. Slutade för att jag fick yrsel efter blodgivningen.

Lona
2

#5: Aha, tack för förtydligandet! 👍🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
1

#7: Inga problem. 🤓
Tack själv för att du ställer frågor! 🤗

// Harley

hemul
1

Testar det inte blodet för AIDS och andra sjukdomar?

Draken
1

#9: Jo de skall analysera blodet, så jag förstår inte varför homosexuella inte skall få lämna blod 🤔

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
1

Sen har det varit nån konstig regel att bögar inte ska ha haft sex de senaste 6 månaderna. Jag menar, man kan väl inte bara lita på vad folk säger.

CasaRamon
1

När man kommer till blodgivningen så får man alltid fylla i ett formulär. Då måste dom lita på vad som svaras där, men visst kan folk ljuga. Men varför skulle dom göra det? Man lämnar blod för den goda sakens skull. Man tänker ju också på ifall man själv skulle behöva få blod.

hemul
1

En del kan säkert tänkas ljuga. Men det kan ju också vara att man helt enkelt inte kommer ihåg så noga. Eller inte har kommit ut och inte uppger att man här homo.

Men varför ska man fylla i sånt där om blodet ändå testas? Fattar inte.

• Redigerat 2025-12-24 09:09 av hemul
CasaRamon
0

#13: Antingen för att lättare kunna testa blodet. Ex vilka mediciner man ev använder. Om man har rest till länder utanför Europa. Om man opererats nyligen, och antagligen ifall man haft covid nyligen. Har själv inte lämnat blod sen pandemin.