Multifokala linser
För typ 15 år sedan laseropererade jag ögonen och hade alltid varit glad för det. Ingreppet tog bara några minuter och sen fick jag vara hemma och vila ögonen i ett par dagar. Sedan dess slipper jag använda glasögon när jag kör bil på natten eller går på bio.
Nu överväger jag att byta ut mina (välfungerande) linser mot konstgjorda "multifokala linser" - men har inte bestämt mig ännu. Kan uppleva att jag ser något sämre på nära håll och har lite svårare att hitta stjärnbilderna, men det är inte ännu något problem. Att jag ens överväger att byta beror på att hjärnan lättare lär sig använda de multifokala linserna ju tidigare i livet man gör ingreppet, om jag förstått saken rätt.
Här kan man läsa om ingreppet (hos säljaren):
https://www.memira.se/linsbyte/multifokal/
Det råkar inte vara någon här som har erfarenhet av att göra ett sådant ingrepp? Är egentligen intresserad av alla typer av linsbyten men framförallt till just multifokala linser…
// Staffan
Jag har. Jag bytte till multifokala för kanske 5 år sedan. Tog ett öga ena dan och det andra nästa dag.
Eftersom jag inte hade starr kostade det en hel del.
Efter ett par år fick jag ta bort efterstarr på ena ögat. Kanske är det dags för det andra nu.
Jag ser bra från ca 45 cm till väldigt långt bort. Om jag handarbeten eller skall läsa en pytteliten text behövs läsglasögon för man måste hålla det nära ögonen.
Jag ser halos runt ljus speciellt i mörker, men det är inga problem att köra bil i mörker för det. För en del försvinner det efter ett tag.
- Redigerat 2025-06-04 08:43 av Sindri

Vad spännande! :)
Du ångrar med andra ord inte att du gjorde ingreppet? Känner du någon annan som gjort det? Är dom/den också nöjd/nöjda?
Hur mycket kostade det att göra bytet då för fem år sedan?
// Staffan
Jag har en vän som också gjort det, jag gick till samma ställe, han är också nöjd. Nej, jag ångrar det absolut inte. Jag kunde absolut inte ha bifokala glasögon och hade säkert 6-8 par glasögon i olika styrkor runtom i huset. Och att sedan kombinera med solglasögon, det var mycket strul tyckte jag.
Min operation kostade drygt 80 000, hade jag haft starr (som ALLA andra i min släkt) hade det varit halva priset. Så förväntar du dig grå starr så vänta ett tag.
Man blir lite torrare i ögonen, jag använder mycket ögondroppar på vintern.
Man behöver också lite mer ljus för att se bra. Men annars -en fantastisk sak.

#3 Värdefull information - stort tack Sindri!
Om det finns fler med erfarenheter så är jag såklart nyfiken på att höra era erfarenheter också… :)
// Staffan
#3: Är det företaget som gör ingreppet som rabatterar om man har grå starr? Det var väldigt krångligt att ens få rabatt när mamma skulle opereras för grå starr och ville göra några justeringar samtidigt.
Tror att det har skärpts till betydligt de senaste åren men det kan nog variera beroende på region/län också.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5: Det är sjukvården i regionen som betalar för själva starroperationen. Själv får man betala extra för de dyrare linserna.