Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettdaglig-hälsa
Läst 195 ggr
Staffan
2

Tandtråd / Plackers

Vi är säkert många som använder tandtråd i någon utsträckning. Förr fanns det bara på rulle men sen kom produkten "Plackers" som jag är hyfsat säker på tilltalade många av oss.

Under många år var det bara en plastbygel med en tandtråd. Men sen förändrades allt när dom lanserade "Plackers Twin" med två trådar som var minst dubbelt så bra. Och nu (40 år efter den första Plackers-produkten) såg jag häromdagen nya "Plackers Tri-Line"… :D

Märkligt nog, trots att det bara är 50% fler trådar, känns det som att den blivit dubbelt så bra igen! :)

// Staffan

Staffan
0

plackers.png

// Staffan

Maria
0

Jag har aldrig testat dessa. Inte ens de gamla.
Jag tycker tråd funkar bra. Mindre plast också 😉

/Maria

Staffan
0

#2 Maria

Du vet inte vad du går miste om… ;)

Använder du pinnar också eller kör du med tandborste? ;)

// Staffan

Maria
1

#3 Tandborste.
Hade tandborstar i trä men har inte hittat på sistone.

/Maria

[GTBLovesAnimals]
0

Eh hihi?

Liz85
0

Min tl har tjatat/frågat varenda gång om jag använder tandtråd. Alltid sagt nej. Sist fick jag med ett gäng en-pack att "prova och se vad jag tycker". De lämnade jag på pendeln. De försvann snabbt..

• Redigerat 2025-04-02 11:13 av Liz85
Staffan
0

#4 Maria

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=tandborstar+tr%C3%A4&ie=UTF-8&oe=UTF-8

:D

#6 Liz85

Haha, det känner jag igen. Det är ett artigt sätt att säga "du borde använda tandtråd". Det märkliga är att när man väl börjat använda det så är det istället svårt att sluta… :)

// Staffan

Maria
0

#7 Ah tack.
Sällan jag handlar på nätet men såklart jag kan beställa.
Synd bara att min affär slutat sälja dessa.

/Maria

Staffan
1

#8 Maria

Förstår dig. Föredrar också att handla i riktiga butiker.

Niklas
0

När tandläkaren säger att man borde använda tandtråd handlar det nog ofta om att de anser att man ligger i riskzonen för tandlossning. Då är det nog bra att använda tandtråd (om man är rädd om sina tänder). 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Grodan
0

Håller med maria, gammal hederlig tandtråd funkar utmärkt

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Åsa S
0

Jag använder orginalplackers och twinplackers och de går faktiskt att använda mer än en gång bara spola av med vatten och använda igen så går det åt mindre plast.

Niklas
0

Jag har en gammal skruvmejsel som jag har vässat lite försiktigt och petar tänderna med. Kommer att räcka hela livet och kunna ärvas av barnen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
3

Ha, en skruvmejsel?
Ja varför inte, alla vill ju ärva verktyg för att peta tänderna… :)

Lona
1

#13: Jag fick plötslig en bild i huvudet av en väldigt glestandad Niklas med en stor skruvmejsel i munnen… 😅
Men det finns ju små skruvmejslar också. Tänk bara på att metall är betydligt tuffare mot tänderna än plast (om det är en skruvmejsel i metall).

En sak som ingen talat om för mig förrän jag tappade en krona var att plackers kan vara olämpliga just vid kronor. Får du in tråden under kanten och drar uppåt respektive nedåt bort från tandköttet så är det risk för att kronan lossnar. (Eller så beror det på att just den tandläkaren är en klåpare och ville ha en bortförklaring.😬)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1

#14: Ja, vilket fint arvegods, jag som är glad över mormors "juveler"! 😉😅

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Staffan
1

#15 Lona

"Jag fick plötslig en bild i huvudet av en väldigt glestandad Niklas med en stor skruvmejsel i munnen… 😅"

Akta dig, det kan bli svårt att få den bilden ur huvudet… :)

// Staffan

Grodan
1

#13 hoppas du skämtar, för det förstör ju tänderna

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tarotstollan
0

Skruvmejsel?😁

Tore Skogman skojade ju med att han kunde använda telefonstolpar att peta mellan sina tänder.😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Liz85
0

#13: låter helt vansinnigt. Såvitt du inte vässat ner den rejält. Men även då måste man ju vara försiktig så man inte skadar emaljen också.

För egen del är till och med den minsta storleken av plackers för stor för mig. Ja, jag har försökt en gång i tiden..! Och kommit fram till att de sitter för tätt mestadels för att kunna använda såna "tandpetare".