Nässpray??
Är nässpray bra att använda egentligen? Gör den någon nytta? Och finns det någon här som i så fall kan förklara hur och varför den gör nytta? Och om det finns något särskilt märke som fungerar eller vilka man absolut bör undvika?
Klart det gör nytta
Vidgar så att man kan andas lättare
Mentol rekommenderar jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Avsvällande nässpray är väldigt effektivt och verkar snabbt.
Däremot ska man vara försiktig för det är väldigt lätt att utveckla ett beroende.
Det finns många varianter av spray så man får nog testa sig fram vilken som passar.
/Maria
https://www.apoteket.se/produkt/otrivin-menthol-utan-konserveringsmedel-nasspray-losning-1-mg-per-ml-10-ml-flaska-1570771/ enda jag upplever som är bra om man är täppt
Har inte använt nässpray sedan vet inte när. Troligen förskoleålder eller nåt sånt.
Det är inte akut eller något heller. Jag kan andas, och jag mår bra. Är inte förkyld vad jag tror. Om det inte är en lindrig förstås. Tror mer på överkänslig näsa av någon anledning, som troligen blir mer normal igen om nån dag eller två.
Men skulle det ta lite längre tid börjar jag fundera på att eventuellt testa nässpray för att se om det är lösningen. Skönt att reka nässpraysdjungeln innan ett sånt eventuellt val. Så man inte köper något som är totalt verkningslöst.
Jag tycker nog att alla de som jag har testat är bra, så jag tar den som är billigast bara.
För att undvika beroende och att behöva kämpa igenom perioden med svullnad när det inte längre behövs sprejar jag bara en näsborre i taget och tar nästa vid nästa tillfälle förutom eventuellt innan jag ska sova om det verkligen behövs.
#2: Skulle du säga det är bästa varianten? Lär inte ta så mycket vilken jag än väljer i så fall. SÅ desperat är jag inte! Mer ute efter att låta det hjälpa till att "läka" snabbare i så fall. Eller vad man säger.
#6 Finns inget som gör att det "läker" snabbare, bara lindrar symtom
#3: Står att den är avsvällande, som #2 också pratar om. Så om jag slår ihop era svar så borde det betyda att den fungerar iaf. Samt att den kanske är en av de man snabbt kan bli beroende av om man inte aktar sig.
#7 om det bara lindrar så tror jag än mer att jag ska skippa det över huvud taget. Om det inte hjälper en på traven liksom.
#8 Underlättar ju för en
#3: Den är jättebra
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#9: Det jag är ute efter är i så fall något som liksom förkortar. Inte att underlätta för något mående. Utan mer att istället för 4 dagar så börjar det försvinna efter 2-3..
Alltså som halstabletter, som jag googlade på och såg att Strefen innehåller antiinflammatoriskt läkemedel. Strepsils är "bara" bakterihämmande.
Och när jag sen provade själv tycker jag Strefen hjälper halsen än bättre när jag är förkyld och har halsoproblem.
- Redigerat 2025-02-08 14:39 av Liz85
#11: Vad är det du ska förkorta? Förkylning? Dessa nämnda nässprayer är bra vid nästäppa, men förkortar inte förkylningsperioden.
Man bör inte använda dessa mer än 10 dagar. Lätt att skapa ett beroende. Efter 10 dagar kan man använda saltvattenspray som kan ge lindring, men som förstås inte är avsvällande.
#12: Jag vet ju som sagt nada om nässprayer. Det enda jag vet typ är att det kan ge beroende. Men jag vet inte vad det innehåller för substanser eller hur det hjälper.
Och tydligen har det ingen annan hjälpande effekt än lindring. Vilket jag inte söker. Så om det ni lägger fram stämmer så är det ju bra att jag vet det. Då slipper jag köpa i onödan för att sen upptäcka att det inte hjälper på det sätt just jag önskar.
Så minst två frågor i grundinlägget har jag nog fått svar på nu. Och jag behöver inte lägga ut pengar på det i onödan. Det är ju bra! 😀
#13: "Och tydligen har det ingen annan hjälpande effekt än lindring. "
Jag är inte helt säker på vilken effekt du är ute efter förutom att det ska förkorta (tycker inte att det framgår vad), men jag tycker absolut att det har jättebra effekt. Jag använder alltid Otrivin vid nästäppa/förkylning och det verkar inom en minut. Från att vara snuvig, täppt i näsan och inte kunna andas, till att skippa snuva, nästäppa och andas normalt. Jag har alltid Otrivin hemma just för att det hjälper och verkar snabbt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag gör saltlösning och drar upp den ljummen i näsan. Det funkar för mig, annars luftfuktare (det är torrt inne nu på vintern).
Jag vet att det är konserveringsmedlet som är farligast i nässprayerna, men jag törs inte använda de utan heller, under en av mina graviditeter hade jag fruktansvärd nästäppa, kunde inte sova utan spray (på den tiden fanns det inte utan konserveringsmedel) och det förstörde mina slemhinnor i näsan.
Tabletterna som heter Bisolvon är också avsvällande, jag tycker de funkar bra också.
Jag hoppar denna gång. Men skulle jag nån gång vara så täppt att jag typ klättrar på väggen så ska jag testa nån avsvällande variant. Som de tidiga svaren tipsade om. 👍
Saltlösning räcker det finns i sprayform och man kan blanda eget och använda en nässköljningskanna med. Det är avsvällande så man kanske sover bättre och sömn är bra för tillfrisknandet
Undvik annars nässpray i onödan säger jag, otrivin tyckte jag själv var väldigt hemsk jag provade det då jag hade extrem nästäppa men inte sov jag bättre för det hjärtklappning och sömnstörning är vanlig biverkning, det var hemskt jag har aldrig haft sån hjärtklappning blev väldigt orolig tills jag läste bipacksedeln så den flaskan slängde jag
Nässprayen Otrivin Comp lindrar både nästäppa och rinnsnuva och har varit räddaren i nöden många gånger. Täppt näsa + droppande rinnsnuva är en väldigt jobbig kombination.
Sajtvärd Katter iFokus
Passa dig för sån där avsvällande Använd med måtta. Jag använde mycket nässpray (på läkares uppmaning!). Efter det fick jag kroniska problem med nästäppa. Har det fortfarande efter flera decennier.
Det var kanske lite speciellt. Jag var prediabetiker (man kan bli infektionskänslig) och hade en lång period då jag ständigt blev förkylt. Hade 10 diskreta förkylningar på ett år… Jag använde inte spray fler dagar i sträck än det står på förpackningen att man ska, men på läkarens inrådan använde jag det varje gång jag blev förkyld och se det gillade inte slemhinnorna.
Nu är det ivf drägligt. Men under lång tid var jag totaltäppt. Det var hemskt. Fick nästan panik ibland.
Jag kommer aldrig mer att använda det. En bekant till mig blev beroende och höll på och sprayade hela tiden. Till slut gick det hål på skiljeväggen i näsan. Så det är inte leksaker.
- Redigerat 2025-02-11 03:43 av hemul
Är du inte så farligt täppt så prova vanlig saltlösning. Tror det finns i sprayflaska. Annars kan man köpa en sprayflaska och en literflaska saltlösning, blir billigare. Det har ingen långvarig effekt, men känns skönt en stund och sen kan man ju spraya igen utan risk.
- Redigerat 2025-02-11 03:45 av hemul
#20: nu hoppar jag som sagt att köpa nån över huvud taget.
Men om man endast ser på det miljömässiga tänker jag att saltlösning kanske är bäst ur den synpunkten. Om man klarar sig sig med det.
Har själv inte använt nässpray sen jag var liten så lär inte börja nu i första taget, såvitt jag inte klättrar på väggarna pga nästäppa. Saltlösningen blir lite samma sak, om jag blir så galen på det att jag känner för att ta till något. :)
- Redigerat 2025-02-11 08:19 av Liz85