Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettersjukdom-ohälsahuskurer-egenvård
Läst 320 ggr
Lona
0

Urinvägsinfektion?

Jag misstänker att jag har UVI och borde kanske höra med 1177 men orkar inte sitta i en evighet i telefonkö.
Man behandlar väl inte ens urinvägsinfektion numera om det inte är riktigt illa? Men om det inte går över av sig självt och med egenbehandling på ett bra tag så borde de väl göra något åt det till slut i alla fall?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Scorpio97
2

Jag vet inte om du redan läst infon som finns på 1177s hemsida? :)
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/infektioner-i-njurar-och-urinvagar/urinvagsinfektion-hos-kvinnor/

De anger:

"Du behöver inte söka vård om du har urinvägsinfektion utan feber och har lindriga symtom. Besvären brukar gå över inom en vecka. Det gäller om du är 15 år eller äldre och inte är gravid. Kontakta en vårdcentral om du har ett eller flera av följande besvär:

Du har stora besvär som inte börjar bli bättre efter tre dagar.
Du har blod i urinen.
Du har flytningar från urinröret eller slidan och misstänker att du har blivit smittad genom oskyddat sex.
Du är gravid eller har nyligen har fött barn och misstänker att du har urinvägsinfektion."

Längre ner på sidan står det att man inte får behandling för lindriga besvär eftersom de förväntas gå över av sig själv. Men om det inte går över eller det finns skäl för det så får man antibiotika.

Jag trodde jag hade UVI för några år sedan, då hade jag försökt egenbehandling i en-två veckor utan att bli bättre. När jag kontaktade vårdcentral tyckte de att jag hade väntat i längsta laget innan jag sökte vård. Jag fick lämna urinprov och så skulle jag få antibiotika om de såg bakterier i urinen :)
(För mig visade det sig dock inte vara UVI, utan diabetes och höga halter socker i urinen som orsakade liknande symptom)

//Jessie

Du kan få urinvägsinfektion om bakterier kommer in i urinröret och urinblåsan. Då kan du behöva kissa ofta och det kan svida. Besvären minskar oftast inom tre dagar och brukar försvinna inom en vecka.
Lona
0

#1: Tack för svar!
Nej, jag hade faktiskt inte ens läst på 1177 trots att de brukar ha bra information, slängde iväg en fråga här när jag surfade runt.
Jag får ta och ringa VC på måndag, även om symtomen är lindriga så har jag haft dem länge.

Krullibull
0

När ringde du 1177 sist? Jag har för mig att de delade upp ansvaret annorlunda för ett fåtal år sedan vilket skulle förkorta telefontiderna. Jag är inte heller alls sugen på att ringa dem pga väntetiden och tänkte på det senast idag.

Lona
0

#3: Det är ett tag sedan jag ringde 1177 själv men bekanta har ringt nyligen och då har det varit bortåt en timmes väntetid. 😐

Lona
0

En liten uppdatering som förmodligen är relevant:
Jag har inte fått tummen ur att gå till primärvården, däremot upptäcktes vid rutinprovtagning på neurologen att jag har avvikelser avseende njurvärdena.
Efter uppföljning så konstaterades kronisk njursvikt så nu väntar lite mer undersökningar mm.
Jag har ingen aning om det har något som helst samband med "urinsymtomen" men det lär jag väl få svar på.

Kvackis
2

#5: Oj det låter inge vidare med kronisk njursvikt. Krya på dig.

Kram Kvackis ❤️

hemul
2

Vad tråkigt. Hoppas att du får bra hjälp.

Krullibull
1

#4 Usch vad drygt. Jag önskar att de hade infört ett uppringningssystem så att man slapp sitta där och se dum ut. Det är mycket värdefull tid som går åt. Ett helt vårdbesök, bara för väntan till ett samtal som kan ta 10 minuter!

#5 Beklagar. Jag hoppas verkligen att du får bra hjälp nu! Tur att det upptäcktes.

Lona
1

#6, #7 och #8: Tack!
Jag verkar ha fått en bra läkare på vårdcentralen i alla fall, han är snabb med att återkoppla angående provsvar mm. Det finns tydligen olika stadier där jag har stadie 3 av 5 och där kan man kajka omkring rätt länge om jag förstått saken rätt.
Får väl se vad de kommer fram till. Jag har haft en hund med njursjukdom och rent funktionellt är de ju rätt lika även om referensvärdena skiljer så lite koll har jag sedan innan. 😉

Tarotstollan
0

Vad olika vi får vänta på 1177, jag har bara varit i kontakt med dem två ggr och första gången kom jag fram direkt och andra gången hade jag nr 3 i kön.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!