Melatonin
Någon som testat det mot jetlag?
Stolt ägare till tre La permer
Fungerar bra för att komma iordning med jetlag.

#1 funderar på att beställa hem så att det finns när vi kommer hem
Stolt ägare till tre La permer
Jag köpte såna där på internet (Facebook). 1 mg. Det är bra som nödlösning. Lagom dos med 1 sådan tablett för mig. Kan nog tänka mig att 1-2 sådana inför natten för att bringa reda i sovtiderna vore bra.
Jag provade ett tag. Inte mot jetlag, men mot sömnproblem med uppfuckad dygnsrytm.
Jag tyckte det var knepigt med doseringen. Det var innan det var lagligt i Sverige också. Som med kosttillskott kan man ju inte vara säker på att innehållet är exakt det som står, kan vara högre eller lägre dos.
Jag somnar INTE av det om jag inte redan är sömnig. Hög dos somnar jag av om det så att säga är dags att sova, behövre inte känna mig sömig. Men då är jag groggy när jag vaknar. Tar timmar innan det går ur. Jättevidrigt. Känns som man befinner sig i det där nyvakna tillståndet hela tiden.
Det enda som funkat för mig är låg dos om jag har insomningsproblem, d.v.s. är sömnig men ändå har svårt att somna. Det lågdoserade var droppar. Behändigare att reglera hur mycket man tar då.
Men igen, som med kosttillskott, det kan vara osäkert vad man egentligen får.
Jag har tre olika metoder: Zopiklon 5 mg (tar oftast 2 st) när det är rejält illa. Då jag måste verkligen sova. Det är som att slå en klubba i skallen. Använder det väldigt sällan. 1 ggr/månad kanske.
Sen har jag Melatonin 1mg. Tar det kanske 1 ggr varannan vecka när jag försöker somna, är trött men somnar inte.
Atarax har jag också. Det tar vid kl 20 och då sover jag lugnt hela natten. Tar det lika sällan som med Melatonin.
Jag undviker Zopiklon och melatonin då det sabbar sömnen sägs det om det används för ofta.
Groggy o seg dagen efter kan jag bli om jag är för sen och ta dessa medikamenter. Då är det nästan bättre o inte sova o vara normalt trött dagen efter.
#4: Köper du melatonin från ett svenskt apotek är det ett kontrollerat läkemedel och det har väl aldrig sålts som kosttillskott eller missförstår jag dig? Däremot var det receptbelagt (i Sverige) tidigare även för tillfälligt bruk.
TS: Jag har inte tagit melatonin mot jetlag, däremot mot sömnsvårigheter. Tycker att det har funkat helt okej och lämnat mindre hangover-effekt jämfört med många andra läkemedel, men de flesta av dem har varit av betydligt tyngre typ.
Jag tycker att du kan testa och det här kanske man egentligen inte får tipsa om (?) men om du har haft sömnsvårigheter annars kan du ju testa melatonin där med. Funkar det så be läkare om förskrivning. Det går inte på Högkostnadsskyddet men för en bra sömn kan det vara värt det. Jag köper dock mitt från ett apotek i Tyskland (har recept här hemma men är snål/ekonomisk).
För mig är det viktigt att jag prickar "läggningstid" efter att jag har tagit melatoninet, missar jag insomningsfasen så har det ingen effekt. Somnar jag när jag ska så gör det att jag sover bättre den natten.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag sa ju att det var innan det var lagligt i Sverige.
Melatonin köpte jag från England för många år sedan. Inte för att jag är helt säker men jag vill minnas att Melatonin var förbjuden att sälja i Sverige men laglig att själv importera och inneha. Minns inte ens "varför" jag köpte den? Men jag hade ett antal år eller uppåt årtionden när jag tryckte i mig mängder med både nyttiga och suspekta preparat. Lagliga sjäkvklart men från naturriket vilket var poppis under många många år.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#7: Ja, jag kopplade lite knepigt. (Apropå läkemedel, jag får skylla på min medicin som knasar till skallen när jag justerar dosen. Kan ju hoppas att hjärnan trillar på plats snart. 😉)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com